TheStills skrev:
Nån som trodde att 160c/c betydde att det skulle vara 160 mm mellan rören?
7,5+7,5+160 är ju 175 å inte 170 mm!

Om du har kvar några plattor så skulle du kunna kakla en avlång "kloss" runt rören och excenterkopplingarna. Montera därefter blandaren i klossen så den får stöd av mer än rören. Då skulle det se ut som om du hade planerat för en hylla bakom blandaren för att ställa schampo och duschtvål på.

Krilleman
Ymer skrev:
Om du har kvar några plattor så skulle du kunna kakla en avlång "kloss" runt rören och excenterkopplingarna. Montera därefter blandaren i klossen så den får stöd av mer än rören. Då skulle det se ut som om du hade planerat för en hylla bakom blandaren för att ställa schampo och duschtvål på.
Hur menar du nu rent konstruktionsmässigt?

Hål i tätskiktet vid dusch ska ju minimeras.

krilleman_215 skrev:
Hur menar du nu rent konstruktionsmässigt?

Hål i tätskiktet vid dusch ska ju minimeras.
Oj, jag hade inte en helt färdig lösning i huvudet. Hoppas att någon här på forumet kan klura.

P
tjatt skrev:
7,5+7,5+160 är ju 175 å inte 170 mm!
Vem vet, någon kanske mätte på insidan av godset..
Har du någon ide själv hur det kan komma sig.......

Krilleman
Pherra skrev:
[länk]

Denna löser biffen på ett snyggt sätt.
"Färdig" excentrisk, den visste jag inte att den fanns!

P
krilleman_215 skrev:
"Färdig" excentrisk, den visste jag inte att den fanns!
Man lär sig nåt nytt varje dag ☺

Hej alla!
Tack för alla tips och råd!
Efter att synat marknaden och inte hittade någon tillfredsställ lösning så slutade det med att jag jag sprätta bort liten del av mosaiken, hjackade ut lite i skivorna, i med en liten kil så måttet blev 160 c/c, sedan på med en ny manschett samt nytt wetstop "silikon", blev bra!

Återigen tack för all input!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
Skulle nog tagit excentern jag länkade till alla dagar i veckan istället för att jacka i tätskicktet..men det är ju jag det ☺

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Pherra skrev:
Skulle nog tagit excentern jag länkade till alla dagar i veckan istället för att jacka i tätskicktet..men det är ju jag det ☺
Det ser ju dock jävligt tacky ut, "här tänkte vi fel och det blev inte bättre än såhär"

Krilleman
AndersMalmgren skrev:
Det ser ju dock jävligt tacky ut, "här tänkte vi fel och det blev inte bättre än såhär"
"tacky"?

Den ser likadan ut som det vanliga 160cc fästet från trio som inte är excentriskt.

Jag skulle också valt detta fästet för att hålla tätskiktet intakt.

http://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/blandarfasten/rsk-8129013-enkelfaste-160cc/

971883_81290133.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det är ju brutaltfult. Ett blandarfäste ska ju vara tunt och cleant, typ

500973286_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alimaj
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Visst gör det det men man har ju åtminstone ett garanterat tätt tätskikt. Har man jackar ur och försökt täta hålet med Silicon så är man ju nästan garanterad en vattenskada inom 10 år.

Fast nu hade han ju satt en ny manschett, jag håller med om att det inte är optimalt, men jag hade gjort samma sak. När jag spackla in mina rör såg jag till att göra det med blandarfästet på plats så att CC blev exakt 160mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.