Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinflyttad i hus och som elnörd skulle jag uppskatta om någon med mer erfarenhet skulle kunna tyda vad topparna i min förbrukning skulle kunna vara?
Märkt ut två exempel på toppar men de uppstår som ni ser regelbundet hela tiden.
Svagt gråa grafen bakom är gårdagen, blåa är idag, de händelser som skett idag är att flickvännen duschade efter kvällsskiftet så kraftiga förbrukningen efter 00:00 antar jag är varmvattenberedaren och strax efter 12:00 mitt på dagen stängde jag av luft/luftvärmepumpen helt så då gick allmänna förbrukningen ner lite men topparna var kvar.
Huset är eluppvärmt med oljefyllda radiatorer i hela huset men alla element är helt avslagna då vi bara kört luft/luftvärmepumpen när det behövts.
Har en Nibe Compact varmvattenberedare, ingen kyl (var trasig när vi flyttade in), frys som inte varit öppen sen igår, ingen disk eller matlagning har skett idag heller.
I övrigt är inget inkopplat då vi är helt nyinflyttade förutom LED belysning runtom i huset men den har inte heller varit igång idag.
Gnuggar mig i huvudet vad topparna i grafen kan vara för de uppstår även t.ex dagar som idag då vi båda varit borta större delen av dagen, enda jag kan tänka är om varmvattenberedaren går igång och underhållsvärmer ungefär varannan timme eller nått?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det är nog helt normalt om VVB går in och underhållsvärmer ungefär så ofta. Det pågår ju inte speciellt länge.
En frys kan aldrig ge så höga toppar.
En frys kan aldrig ge så höga toppar.
Jag tycker diagrammet är svårtolkat.
T ex där markören står. Innebär 2312 W att det under den aktuella 6 minuters perioden varit en konstant effekt på 2312 W, eller var effekten 2312 W precis i slutet eller början av denna 6-minutersperiod?
Eftersom det är en tidsperiod tycker jag att diagrammet skulle visa Wattminuter eller liknande för att vara korrekt.
Är det bara en effektavläsning i ett visst ögonblick borde det bara vara en punkt för just detta ögonblick och inte en stapel med bredden 6 minuter.
Jag har ingen egen erfarenhet av denna typ av elstatistik så jag kan vara ute och cykla, men jobbar dagligen med mätningar och mätdata.
T ex där markören står. Innebär 2312 W att det under den aktuella 6 minuters perioden varit en konstant effekt på 2312 W, eller var effekten 2312 W precis i slutet eller början av denna 6-minutersperiod?
Eftersom det är en tidsperiod tycker jag att diagrammet skulle visa Wattminuter eller liknande för att vara korrekt.
Är det bara en effektavläsning i ett visst ögonblick borde det bara vara en punkt för just detta ögonblick och inte en stapel med bredden 6 minuter.
Jag har ingen egen erfarenhet av denna typ av elstatistik så jag kan vara ute och cykla, men jobbar dagligen med mätningar och mätdata.
Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Oavsett vart i grafen man markerar så är det ett 6min block så ingen aning exakt hur den menar, det är en Sparsnäs från Ikea och bara hunnit använda tre dagar.
Tack för alla tips, kommer testa imorrn och se om jag lyckas lista ut vilken som är boven, även om det är något fullt normalt så vill jag gärna veta åtminstone.
Tack för alla tips, kommer testa imorrn och se om jag lyckas lista ut vilken som är boven, även om det är något fullt normalt så vill jag gärna veta åtminstone.
Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Efter att ha följt förslagen och experimenterat lite så kom jag fram till att VVB var boven, att veta vad som orsakar topparna ger mig sinnesfrid så tack för alla tips som ledde mig dit.
Se inlägg #6 - det är en Sparsnäs från IKEA. Den avläser elmätarens blinkande diod som visar hur mycket ström som används och samlar ihop den informationen för att kunna visa kruvor och diagram av olika slag.thorsken skrev:
Klicka här för att svara