Jag har tittat på ett hus de har ett förhöjt värde på radon,
Om de är blå betong vill jag inte köpa( då den trots bra radon värde, ändå är farligt i strålnings synpunkt)
men jag tror mig förstå att mark radon om man får ner den inte avger strålning?,!

Så jag beställde dessa från när den byggdes,, men fastnar då jag inte vet hur jag ska tolka tex cement( kan den va blandad med blå betong)
och btg hålsten? Kan de va blå betong? TACKSAM för hjälp Skärmdump av teknisk beskrivning i dokument, viss text överklottrad med blått, visar mobilgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mejl med teknisk specifikation, byggnadsdokument, gult överstrykningsmarkeringar, och webbadress "minasidor.sandviken.se".
Skapa konto
Skärmdump av en mobiltelefon som visar ett e-postmeddelande med svenska dokument relaterade till byggnation eller fastighet.
Skapa konto
Gul bakgrund, arkitekturritningar av väggkonstruktioner, teknisk förklaring, del av dokument, "VÄRMO-HUS", svensk text.
Skapa konto

Lättbetong är det som kan vara blåbetong. Så du kan sluta oroa dig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Lättbetong är det som kan vara blåbetong. Så du kan sluta oroa dig.
Åh super tack!

Jag förstår inte helt vad du menar med vad som är eller inte är farligt, men huset är enligt handlingarna ej byggt i blåbetong.
Gasbetong är en annan synonym (men all gasbetong är ej blåbetong).

För höga halter radon hanteras med ökad ventilation samt vid markradon genom att begränsa inträngning.

Ska ni dränera om huset kan man lägga ner slangar som man suger i för att ventilera bort gas före den tränger in.

Sammanfattningsvis är radon inte jättefarligt eller dyrt att hantera.

• Gilla
Ere och 1 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Jag förstår inte helt vad du menar med vad som är eller inte är farligt, men huset är enligt handlingarna ej byggt i blåbetong.
Gasbetong är en annan synonym (men all gasbetong är ej blåbetong).

För höga halter radon hanteras med ökad ventilation samt vid markradon genom att begränsa inträngning.

Ska ni dränera om huset kan man lägga ner slangar som man suger i för att ventilera bort gas före den tränger in.

Sammanfattningsvis är radon inte jättefarligt eller dyrt att hantera.
Det jag tror TS menar är att blåbetong även strålar gamma. (dock låg strålning)

• Gilla
Ere
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.