4 006 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Hjälp att tyda officialservitut
Sida 1 av 2
Vi har en lång uppfartsväg på ca 100 m. Framför oss så bor det en väldigt gammal man som inte klarar av att skotta...
Sonen till den gamle mannen "flög" i princip på oss redan innan vi köpte huset och sa att VI MÅSTE skotta åt hans pappa så att han kan komma ut och de kan komma in med bilen. Förra året så kom det ju som tur inte så mycket snö, men han skottade inte en enda gång. Jag är ofta ensam med tre små barn och kan inte skotta allt detta ensam.
Så, vad är det som gäller egentligen?
Så här står det i servitutet:
Nybildning av servitut:
Med lotten B (härskande) följer rätt att för utfart använda område x på stamfastigheten XXX (tjänande).
Såvitt jag kan läsa mig till så ser jag inte att vi är skyldiga att skotta åt honom och tyvärr inte heller att han är skyldig att hjälpa till. Vad säger ni? Behöver hjälp med detta så jag kan svara sonen nästa gång han far på mig. (han tillhör inte den vänliga skaran av befolkningen...). Skulle vara skönt att kunna svara att om han vill ut så kan han också hjälpa till att skotta, De har tydligen gnällt på alla som har bott här innan. Om vi hyr in någon som skottar så skulle det ju vara trevligt om även farbrorn är med och betalar detta. Jag tror istället att han skulle gnälla över vallen som kommer att bildas vid hans infart. Förr året så kom han och knackade på hos oss för att gnälla. Jag hade skottat hela uppfartsvägen, men hade tydligen skottat TVÅ DECIMETER för lite för att han skulle kunna få in sin soptunna mellan våran och en annans granne. Ja, ni förstår säkert varför jag vill kunna trycka upp ett bra svar i ansiktet på dem nästa gång...
Hur gör man om man vill skriva in att de också skall skotta? Kostnad för detta?
God Jul på er alla!
Sonen till den gamle mannen "flög" i princip på oss redan innan vi köpte huset och sa att VI MÅSTE skotta åt hans pappa så att han kan komma ut och de kan komma in med bilen. Förra året så kom det ju som tur inte så mycket snö, men han skottade inte en enda gång. Jag är ofta ensam med tre små barn och kan inte skotta allt detta ensam.
Så, vad är det som gäller egentligen?
Så här står det i servitutet:
Nybildning av servitut:
Med lotten B (härskande) följer rätt att för utfart använda område x på stamfastigheten XXX (tjänande).
Såvitt jag kan läsa mig till så ser jag inte att vi är skyldiga att skotta åt honom och tyvärr inte heller att han är skyldig att hjälpa till. Vad säger ni? Behöver hjälp med detta så jag kan svara sonen nästa gång han far på mig. (han tillhör inte den vänliga skaran av befolkningen...). Skulle vara skönt att kunna svara att om han vill ut så kan han också hjälpa till att skotta, De har tydligen gnällt på alla som har bott här innan. Om vi hyr in någon som skottar så skulle det ju vara trevligt om även farbrorn är med och betalar detta. Jag tror istället att han skulle gnälla över vallen som kommer att bildas vid hans infart. Förr året så kom han och knackade på hos oss för att gnälla. Jag hade skottat hela uppfartsvägen, men hade tydligen skottat TVÅ DECIMETER för lite för att han skulle kunna få in sin soptunna mellan våran och en annans granne. Ja, ni förstår säkert varför jag vill kunna trycka upp ett bra svar i ansiktet på dem nästa gång...
Hur gör man om man vill skriva in att de också skall skotta? Kostnad för detta?
God Jul på er alla!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
God Jul du också, Kotteluringen!
Jag tror att det är svårt att tvinga någon annan att skotta, liksom de inte kan tvinga dig.
För så länge ni inte har en samfällighet med andelstal så har ni ingen laglig grund att fördela kostnader.
Och din härskande fastighet har väl egentligen inga som helst skyldigheter mot den tjänande fastigheten.
Du kan väl säga till gamlingen (eller hans son) att din SUV klarar sig bra utan att det är skottat. Punkt.
Eller att du inte kör bil varje dag, så framkomligheten är inte så viktig.
Det bästa vore ju om ni kunde lösa detta i samförstånd.
Någon bonde i närheten, som har traktor med plogblad,
kan säkert vid behov ploga även eran lilla vägsnutt,
samtidigt som han röjer andra vägar i området.
Men då måste ni först vara överens om hur ni skall fördela kostnaden, t. ex. fifty-fifty.
Jag tror att det är svårt att tvinga någon annan att skotta, liksom de inte kan tvinga dig.
För så länge ni inte har en samfällighet med andelstal så har ni ingen laglig grund att fördela kostnader.
Och din härskande fastighet har väl egentligen inga som helst skyldigheter mot den tjänande fastigheten.
Du kan väl säga till gamlingen (eller hans son) att din SUV klarar sig bra utan att det är skottat. Punkt.
Eller att du inte kör bil varje dag, så framkomligheten är inte så viktig.
Det bästa vore ju om ni kunde lösa detta i samförstånd.
Någon bonde i närheten, som har traktor med plogblad,
kan säkert vid behov ploga även eran lilla vägsnutt,
samtidigt som han röjer andra vägar i området.
Men då måste ni först vara överens om hur ni skall fördela kostnaden, t. ex. fifty-fifty.
Nu är inte jag expert, men så här vill jag tro att det ligger till:
Att härskande fastighet har rätt att använda väg innebär inte att tjänande fastighet är skyldig att underhålla vägen. Härskande fastighet har rätt att anlägga och underhålla väg. Om ni inte själva använder vägen och låter den växa igen så måste gubben själv underhålla vägen.
Likadant är det förstås med snöskottning.
På landet har vi också officialservitut. De som äger marken har en sommarstuga men är aldrig där och bryr sig inte om att underhålla vägen. Vi är tre fastighetsägare utmed vägen som hjälps åt att underhålla den och det innebär ett par gruslass med några års mellanrum och snöskottning av en entrepenör. Vi klarar oss utan vägförening eftersom vi kommer överens om uppdelningen.
Att härskande fastighet har rätt att använda väg innebär inte att tjänande fastighet är skyldig att underhålla vägen. Härskande fastighet har rätt att anlägga och underhålla väg. Om ni inte själva använder vägen och låter den växa igen så måste gubben själv underhålla vägen.
Likadant är det förstås med snöskottning.
På landet har vi också officialservitut. De som äger marken har en sommarstuga men är aldrig där och bryr sig inte om att underhålla vägen. Vi är tre fastighetsägare utmed vägen som hjälps åt att underhålla den och det innebär ett par gruslass med några års mellanrum och snöskottning av en entrepenör. Vi klarar oss utan vägförening eftersom vi kommer överens om uppdelningen.
Jag håller med tio_Pepe. Har varit i en liknande situation och var bland annat i kontakt med lantmäteriet för att få klarhet i vad som gäller. Själva vägen är i princip att betrakta som enskild egendom och skottning, underhåll och så vidare är det ni som sörjer för. Ni behöver inte skotta för någon annan, inte ens markägaren. Ni kan däremot inte hindra markägaren att använda vägen.
Nu vet jag inte hur det ser ut men det borde vara så att markägaren har möjlighet att ta sig från sin tomt till farbar väg på något annat sätt än att använda eran väg. Annars sitter ju markägaren i lite konstig sits då han inte själv råder över hur han kan ta sig ut från sin tomt. Servitut är ju liksom till för att göra det möjligt att just ta sig till och från sin tomt. Så du kanske har möjlighet att hänvisa markägaren att göra sig en egen utfart till vägen själv om det inte passar att använda eran privata väg. Alternativt kan du kanske göra som jag och ta och fråga lantmäteriet, med det i bakfickan kan du då hänvisa till lantmäteriet nästa gång det snöar.
Nu vet jag inte hur det ser ut men det borde vara så att markägaren har möjlighet att ta sig från sin tomt till farbar väg på något annat sätt än att använda eran väg. Annars sitter ju markägaren i lite konstig sits då han inte själv råder över hur han kan ta sig ut från sin tomt. Servitut är ju liksom till för att göra det möjligt att just ta sig till och från sin tomt. Så du kanske har möjlighet att hänvisa markägaren att göra sig en egen utfart till vägen själv om det inte passar att använda eran privata väg. Alternativt kan du kanske göra som jag och ta och fråga lantmäteriet, med det i bakfickan kan du då hänvisa till lantmäteriet nästa gång det snöar.
Ett servitut reglerar inte enskild egendom. Även om du som härskande fastighet bekostade vägen, ger det dig inte ensamrätt på vägen. Det står fastighetsägare fri att använda vägen eller att ge servitut till andra fastigheter på din väg.CykelPer skrev:
Där är möjligt att gruset är ditt egendom,, och aTT du får ta bort det när du vill, men det vet jag inte.
Vägen blir först registrerat som egendom, när det blir en samfällighet, och då har alla fastigheter som är ansluten till samfälligheten delägare i själva vägen
Ja det var så jag menade, vägkroppen är att betrakta som enskild egendom.harry73 skrev:Ett servitut reglerar inte enskild egendom. Även om du som härskande fastighet bekostade vägen, ger det dig inte ensamrätt på vägen. Det står fastighetsägare fri att använda vägen eller att ge servitut till andra fastigheter på din väg.
Där är möjligt att gruset är ditt egendom,, och aTT du får ta bort det när du vill, men det vet jag inte.
Sedan är det ju ett officialservitut vi pratar om och då är det inte fritt fram för fastighetsägaren att ge servitut till andra fastigheter. Markägaren får fritt bruka vägen själv men kan inte ställa krav på den, typ snöskottning. Skulle de ske att ett avtalsservitut instiftas av markägaren kan man ta det till lantmäteriet. Skulle de finna det nödvändigt med fler officialservitut för den aktuella markbiten kommer kommer lantmäteriet instifta en gemensamhetsanläggning för vägen. Det var exakt det som hände mig och lantmäteriet var väldigt tydliga med att markägaren inte kunde införa ett avtalsservitut hur som helst eftersom han inte ägde själva vägen (dock marken under).
Det star ju i servitutet att härskande fastighet har rätt att använda område x på den tjänande fastigheten för utfart. Hade det handlat om en redan befintlig väg så hade inte servitutet formulerats på det sättet utan då hade det stått att härskande fastighet har rätt att nyttja befintlig väg för utfart.-MH- skrev:
För att vara tydlig: Ni har rätt att använda området för utfartsväg men ingen skyldighet. Du kan således ge tusan i att skotta över huvud taget en vinter om du skulle vilja det.
Ni är båda fast boende där och då skulle jag försöka få till en delning av kostnaderna/arbetet som motsvarar den använda vägsträckan. Du bör alltså ta en större del av kostnaden eftersom din fastighet ligger längre in efter vägen men inte hela kostnaden.
Ni är båda fast boende där och då skulle jag försöka få till en delning av kostnaderna/arbetet som motsvarar den använda vägsträckan. Du bör alltså ta en större del av kostnaden eftersom din fastighet ligger längre in efter vägen men inte hela kostnaden.
Tack, för ditt svar. Det är VI som har den tjänande fastigheten.