4 591 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Hjälp att tyda detaljplan
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det finns inget som heter komplett, det finns alltid någon mer eller mindre oväsentlig detalj som tjänstemannen kan begära förtydligande på.
Om du med framgång ska hävda en "likabehandlingsprincip" så gäller det nog att grannarna har fått sina avvikelser medgivna i närtid. PBL har blivit mycket hårdare på vad som får vara en mindre avvikelse och att man tillät kanske +90 % på 70-talet är inte något som kommunen kan göra så mycket åt nu. Framför allt är det stor skillnad på före och efter PBL (1987).E evelinaps skrev:"Likabehandlingsprincipen" som du nämner är något vi har blivit tipsade om att hänvisa till vid viss typ av avvikelse, däremot har vi blivit rådda att inte använda oss av det kortet inledningsvis utan snarare hålla på det något.
Om jag har förstått rätt så har grannarna två veckor på sig att yttra sig när man gör avsteg från detaljplanen.
Våra tankar just nu går i att försöka få 0,7m höjden på den inredda vinden kanske närmare 0,9 alternativt bygga kattvind och dra in innerväggarna något.
Det står att är handlingarna kompletta får det enligt lag inte ta mer än 10v, oftast går det fortare om man håller sig till detaljplanen. Däremot får tiden inte förlängas mer än ytterligare 10v.H hempularen skrev:
Vad står PBL för?N Noell skrev:Om du med framgång ska hävda en "likabehandlingsprincip" så gäller det nog att grannarna har fått sina avvikelser medgivna i närtid. PBL har blivit mycket hårdare på vad som får vara en mindre avvikelse och att man tillät kanske +90 % på 70-talet är inte något som kommunen kan göra så mycket åt nu. Framför allt är det stor skillnad på före och efter PBL (1987).
Vi kommer hålla oss inom detaljplanen kanske med en överskridning på 10% så mest troligt kommer vi slippa ta det den vägen vilket känns skönt och även att det bör korta ner handläggningstiden
Men då tar det väl ändå inte 10v? Om man har ett avsteg på +10% så går man ju utanför planen. Då måste man väl alltid höra grannarna innan man tar beslut, eller har jag helt fel här?E evelinaps skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det många råkar ut för är att efter 9,5 veckor så meddelar kommunen att underlaget inte är komplett, och begär in ngn. ritningsdetalj, som inte brukar behövas. Och när den har kommit in så meddelar kommunen efter ytterligare 8 - 9 veckor att det saknas en detalj i underlaget osv.
Och som sagt, OM du vill bygga 10% större yta än planen tillåter, eller liknande. Då är det ev. en s.k "mindre avvikelse". En sådan avvikelse får kommunen godkänna, men 10% avvikelse ligger i gråzonen. Det kan godkännas, det kan nekas.
En sådan avvikelse innebär att kommunen måste begära in grannehörande före beslutet, annars är beslutet per definition ogiltigt. En avvikelse som är större än "mindre" får överhuvudtaget inte godkännas. Exakt var gränsen går för en mindre avvikelse, finns det inga fast gränser för, men det är vanligt att kommuner har en annan uppfattning i frågan, än överklagandeinstanserna.
Och som sagt, OM du vill bygga 10% större yta än planen tillåter, eller liknande. Då är det ev. en s.k "mindre avvikelse". En sådan avvikelse får kommunen godkänna, men 10% avvikelse ligger i gråzonen. Det kan godkännas, det kan nekas.
En sådan avvikelse innebär att kommunen måste begära in grannehörande före beslutet, annars är beslutet per definition ogiltigt. En avvikelse som är större än "mindre" får överhuvudtaget inte godkännas. Exakt var gränsen går för en mindre avvikelse, finns det inga fast gränser för, men det är vanligt att kommuner har en annan uppfattning i frågan, än överklagandeinstanserna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Står det 4,5m till takfot eller byggnadshöjd?
Jag tycker inte det är svårt att få till en bra inredd övervåning med 70cm från överkant golv till där taket möter utsidan på ytterväggen, kan man bygga med 45 grader takvinkel blir det ganska rymligt.
Jag tycker inte det är svårt att få till en bra inredd övervåning med 70cm från överkant golv till där taket möter utsidan på ytterväggen, kan man bygga med 45 grader takvinkel blir det ganska rymligt.
Vi har valt att bygga med 1.5-plan och har en bygghöjd på 3.5m.
Det går att få till bra, det hänger på hur bra arkitekt man har.
Vi kommer att ha 2.5m i takhöjd nere och 2.4 på plan två.
Vi lämnade in bygglov för en vecka sedan, fick svar i går att vi lämnat in komplett.
Det går att få till bra, det hänger på hur bra arkitekt man har.
Vi kommer att ha 2.5m i takhöjd nere och 2.4 på plan två.
Vi lämnade in bygglov för en vecka sedan, fick svar i går att vi lämnat in komplett.
Klicka här för att svara
