Hej!

Jag ska byta taklampa och skruvade ner uttaget. Det ser ut som på den bifogade bilden, alltså blå, grön och vit sladd. Det verkar alltså inte följa normen vad gäller färgkod.
Innan jag gör något så vill jag bara dubbelkolla med någon kunnig.

Kopplar jag i en lampkontakt som inte har jord (dvs bara två stift), så lyser den när jag kopplar den på blå + grön. Kopplar jag något stift på vit så lyser inte lampan.

Av detta drar jag slutsatsen att vit måste vara jordkabeln, och blå + grön är neutral + fasledare (går ej säga vilken som är vilken).

Någon som kan bekräfta att jag tänker rätt?

mvh

• Takuttag med blå, grön och vit elkabel som sticker ut ur väggen, redo för lampinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går inte att säga nått ang färgerna. Tänkt dig att allt som inte är gul-grönt är grå grå grå (färgblind) och mät dig fram.
Varför tar du bort ett uttag? Köp en propp och rör inte fast installation. Annars går det troligen att komma fram till vad det kan vara för funktion på trådarna genom att se andra sidan av befintligt uttag.

Nej, du kan inte förutsätta att vit är jord ! Du måste mäta för att vara säker. Vit kan ju t.ex. vara tändtråd nummer 2 i en krontändning.

Hur ser uttaget ut och hur är/var trådarna kopplat i det? Är det ens jordat eller är det ett kronuttag?

E Exped2019 skrev:
Av detta drar jag slutsatsen att vit måste vara jordkabeln, och blå + grön är neutral + fasledare (går ej säga vilken som är vilken).
Nej, nej, nej.
Däremot misstänker jag att någon har bytt ut kronbrytaren mot en enkelbrytare och bara kopplat in ena tändtråden i brytaren.

För att veta vad som gäller så måste man öppna strömbrytaren, för att se vilka trådar som finns där och vilka som är inkopplade.
Därefter kan man behöva öppna på fler ställen, allt hänger på hur det är draget och kopplat.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
  • Ett öppet kronuttag med elektriska kablar synliga, väntar på installation eller reparation.
    Skapa konto
  • Ett öppet kronuttag i vägg med synliga ledningar och installationsrör.
    Skapa konto
Redigerat:
tommib
Uh... är det bara jag som undrar hur det där uttaget sitter fast?

Ser ingen båge på det som på moderna uttag men kroken verkar inte heller gå igenom....

Jag gissar för övrigt också på krontändning. Titta bakom strömbrytaren som tänder denna lampa.

Nä, vi är åtminståne två...det skulle förvåna mig om någon av de där tåtarna är jord. Krontändning där en tändtråd blivit bortkopplad av nån anledning är mitt bud men man måste försäkra sig om vad som är vad innan man kopplar in något.

Sen, om man får vara lite näsvis, varför ta ner locket?

tommib
Nu ser jag vid närmare titt två vita "pluppar" på baksidan av locket. Undrar om det är skruvhålen. Fortfarande ett lite udda lock då men det kanske är en täckt baksida av någon anledning.

Fotografen Fotografen skrev:
Sen, om man får vara lite näsvis, varför ta ner locket?
Den frågan ställde jag i mitt första svar också och väntar på svar.

snuttjulle, Fotografen: jag behöver byta locket, den nya lampan passar inte med kroken som sitter i vägen.

Bifogar bild på hur det ser ut bakom strömbrytaren.

En grön sladd in. En svart in, och en svart ut. Den blåa och vita kabeln i bakgrunden går bara förbi, de är inte inkopplad på något sätt i strömbrytaren.

• Eluttag med en grön och två svarta sladdar, krok i vägen och blå och vit kabel i bakgrund.
    Skapa konto
Toppen och det nya uttaget ser likadant ut med 3 hål då hoppas jag.

Frågan är var den vita tar vägen då? Sitter det en dosa till, ev övertapetserad nångång? Timer i centralen?

tommib
Det var lite udda. Dra lite i den vita och se om någon bara kopplat loss den och stuckit in den i röret. Om någon ände är lös borde det vara den som inte delar rör med grön ledare.

Att en krontändning skulle tändas från två olika brytare verkar väldigt osannolikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.