Hejsan,
Har fått precis fått faktura för bergvärmeinstallation och blir lite lur på om jag blir bortdribblad med fakturan.

Förutsättningen är sådan:
VVS:aren ville att Borraren skulle fakturera honom. helt ok för mig

Offert VP från VVSare inkl moms
Pump + VVB och samtlig material 88 000:-
Arbetskostnad + servicebil 14 500:-
Summa 102 500:-

Leveransen av pump+VVB kommer några månader innan installation så vi betalar av den på en separat faktura (benämns faktura 66 på slutfakturan)
70 000 ex moms 87 500:- inkl moms (oklart varför det blev 500 :- billigare än offert men men)

Sen kommer slutfakturan, då har han fakturerat följande:
Offert VP 102 500:-
Offert borrning 64 200:- (enligt bifogad faktura är det ex moms)
Prel rot -17 503:-
Faktura 66 -70 000:-

Att betala ex moms 79 196:- (inkl moms 98 996:)

Det jag blir lite lur över är, borde han inte skriva även Offert VP som ex moms då han räknat allt annat ex moms.
Eller faktura 66 som inkl moms, alltså -87 000?

Fattar nån vad jag menar och kan förklara om jag har fel tänk eller han som gjort fel?

Mvh

C
Ja ja visst, man kan ju inte ta ett belopp som är inklusive moms och sen lägga på momsen igen.

Tack för återkoppling.
Ringde företaget och de hävdar fortfarande att det är rätt fakturerat. Snacka om rotavdrag o moms hit och dit. Jag bifogar bilder på de olika fakturorna och offert så kanske du/ni förstår bättre än jag
Bild 1 är offerten
Offert för värmepump och installation med text och summor i svensk valuta, delvis överkryssad för integritet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2 faktura på pump/vvb som betalats innan slutfaktura.
Faktura med priser och moms för värmepump och varmvattenberedare, handskriven signatur synlig.
Skapa konto

Bild 3 Slutfaktura.
Dokument med offert för värmepumpsinstallation inklusive borrning, rotavdrag och total summa.
Skapa konto

Oerhört tacksam om nån kan förklara om det är rätt eller fel.

Mvh

Det som jag reagerar över är att rotavdraget är skrivet exkl moms vilket inte är tillåtet enligt skatteverket utan det skall anges inkl moms.
Vidare så är rotavdraget högre än arbetskostnaden i offerten vilket inte är rimligt, logiskt eller för den delen tillåtet enl SKV.
Sen på slutfakturan tillkommer en rad med "offert för borrning". Är det en offert som är accepterad?
Tycker fakturan är rörig och otydlig.

Skulle be företaget att ha med samma rader som i offerten/offerterna på fakturan/fakturorna och samma pris/priser så att man vet vad man betalar/betalat för.

S
Priserna i offerten är ju exklusive moms, så alla specade priser är ex moms och då stämmer fakturorna. Det du redan betalat är ju inte hela raden 88000 utan 70000 så på den raden återstår 18000.
Så för att räkna totalen, (14500 + 18000 + 64200 - 17500)*1.25 = 99000

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.