Hej,
Jag undrar hur man tolkar elritningar. Går det att se hur exakt elen har dragits? Är helt okunnig i ämnet
Tänkte borra i det som heter sovrum 1 på ritningen, ungefär 30 cm ovanpå eluttaget i väggen, direkt höger om dörren till klädkammaren.
Undrar alltså hur ledningen till just det eluttaget går, längs golvet och sedan upp till taket eller direkt från uttaget upp?
Får kanske köpa en mätare som visar om det finns ledningar i väggen men vore ju bra att veta hur man tolkar dessa ritningar i alla fall
Tack på förhand!
Jag undrar hur man tolkar elritningar. Går det att se hur exakt elen har dragits? Är helt okunnig i ämnet
Tänkte borra i det som heter sovrum 1 på ritningen, ungefär 30 cm ovanpå eluttaget i väggen, direkt höger om dörren till klädkammaren.
Undrar alltså hur ledningen till just det eluttaget går, längs golvet och sedan upp till taket eller direkt från uttaget upp?
Får kanske köpa en mätare som visar om det finns ledningar i väggen men vore ju bra att veta hur man tolkar dessa ritningar i alla fall
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du borra, är det inte gips?
Bara tryck ett hål så känner du ifall det finns rör eller ej.
Där du tänkt gå finns uttag och strömställare så går du fram här med kärnborren är det direkt kört och hela väggen måste plockas ner.
Bara tryck ett hål så känner du ifall det finns rör eller ej.
Där du tänkt gå finns uttag och strömställare så går du fram här med kärnborren är det direkt kört och hela väggen måste plockas ner.
Du har helt rätt det är bara gips där och jag borrade för att få in en gipsplugg för att den tunga hyllan ska hålla upp bättre. Fick låna en sådan där metall och strömdetektor så det gick bra!
Hur kan man annars göra ett hål menar du, för att kolla om det finns ett rör bakom? Alltså med vilket verktyg
Hur kan man annars göra ett hål menar du, för att kolla om det finns ett rör bakom? Alltså med vilket verktyg
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
En liten syl eller pryl eller en potatissticka. Dvs ngt smalt och hårt som du med handkraft kan trycka igenom.. små plugg, 5mm, då brukar jag bara göra hål med stjärnmejsel.S Semperpax85 skrev:Du har helt rätt det är bara gips där och jag borrade för att få in en gipsplugg för att den tunga hyllan ska hålla upp bättre. Fick låna en sådan där metall och strömdetektor så det gick bra!
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden