Hej,
Jag undrar hur man tolkar elritningar. Går det att se hur exakt elen har dragits? Är helt okunnig i ämnet :)
Tänkte borra i det som heter sovrum 1 på ritningen, ungefär 30 cm ovanpå eluttaget i väggen, direkt höger om dörren till klädkammaren.
Undrar alltså hur ledningen till just det eluttaget går, längs golvet och sedan upp till taket eller direkt från uttaget upp?

Får kanske köpa en mätare som visar om det finns ledningar i väggen men vore ju bra att veta hur man tolkar dessa ritningar i alla fall :)

Tack på förhand!

Elritning av Sovrum 1 med markerat eluttag och dörr till klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Riddec
  • Laddar…
S Semperpax85 skrev:
Går det att se hur exakt elen har dragits?
Nej.
Ritningen ger, tillsammans med beskrivningen, placering och funktion, vilka strömbrytare som styr vilket ljus osv men men rör- och ledningsdragning är upp till installatören utifrån förutsättningar på platsen under byggets gång.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E
Vad ska du borra, är det inte gips?
Bara tryck ett hål så känner du ifall det finns rör eller ej.

Där du tänkt gå finns uttag och strömställare så går du fram här med kärnborren är det direkt kört och hela väggen måste plockas ner.

Du har helt rätt det är bara gips där och jag borrade för att få in en gipsplugg för att den tunga hyllan ska hålla upp bättre. Fick låna en sådan där metall och strömdetektor så det gick bra!
Hur kan man annars göra ett hål menar du, för att kolla om det finns ett rör bakom? Alltså med vilket verktyg

Det mest troliga ifall det varit en person som gjort installationen efter alla konstens regler, är att rören går rakaste vägen till uttagen.
Dvs att det går lodrätt upp från uttagen.
Men säker kan man aldrig vara

• Gilla
Semperpax85
  • Laddar…
S Semperpax85 skrev:
Du har helt rätt det är bara gips där och jag borrade för att få in en gipsplugg för att den tunga hyllan ska hålla upp bättre. Fick låna en sådan där metall och strömdetektor så det gick bra!
Hur kan man annars göra ett hål menar du, för att kolla om det finns ett rör bakom? Alltså med vilket verktyg
En liten syl eller pryl eller en potatissticka. Dvs ngt smalt och hårt som du med handkraft kan trycka igenom.. små plugg, 5mm, då brukar jag bara göra hål med stjärnmejsel.

john68 john68 skrev:
En liten syl eller pryl eller en potatissticka. Dvs ngt smalt och hårt som du med handkraft kan trycka igenom.. små plugg, 5mm, då brukar jag bara göra hål med stjärnmejsel.
De får jag testa nästa gång, låter dock som om man måste vara väldigt stark för att det ska gå

S Semperpax85 skrev:
De får jag testa nästa gång, låter dock som om man måste vara väldigt stark för att det ska gå
Nej då. Gips å syl klarar vem som helst.

E
Spårskruvmejsel 2,5 sen vidga efter behov.

Men om du ska hänga upp tunga prylar är kanske inte en vanlig plastplugg optimalt.

• Älska
  • Gilla
Semperpax85 och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Spårskruvmejsel 2,5 sen vidga efter behov.

Men om du ska hänga upp tunga prylar är kanske inte en vanlig plastplugg optimalt.
Klassiker den bästa mejseln en elektriker kan ha.. använder i strort sett bara den mejseln till allt..
Går ett antal per år

• Gilla
john68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.