Ska räkna hur mycket tapet jag behöver men undrar lite över mönsterpassning. Om jag mäter på väggen att en våd ska vara 250cm och sen har tapeten en mönsterpassning på 0,38cm, betyder det då att jag måste räkna på att det går åt 2,88m för varje våd( förutom den första) ?
Räknade så sist jag tapetserade och har för mig att det då blev mindre spill än vad själva mönsterpassning var.
Normalt så köper man väl en extra rulle så man inte har för lite men denna tapet kostar 1000kr rullen och då skulle det ju vara lite drygt om det blev en rulle över.

Troligen så blir det inte 38 cm spill på varje våd, utan det är värsta tänkbara spill. Jag antar att ni räknat 250 cm från ovansidan golvsockel till undersidan på taklist/tak. Är det inte beställningsvara så brukar det gå bra att lämna igen rullar så länge förpackningen är obruten. Köper ni tapeterna från en butik där de är kunniga så får ni bra hjälp med hur många rullar ni behöver, bara de vet hur lång varje våd är.

en rulle med så grovt mönster kan du räkna med 3 st våder om du inte vill skarva på mitten min kosta 1895st tog 3 rullar har 11/2 våd kvar men jag ville ha hela våder

Ska beställa tapeten från England så att lämna tillbaka överbliven rulle funkar inte.
Tapeten ska sitta i en trapp/hall med snedtak så det blir många olika längder och skärningar på tapeten. Har räknat ut längderna på alla våder och försökt fördela dom på 4 rullar vilket går bra men om man då plussar på 38cm på varje våd så klarar jag mig inte.
Det slutar nog med att jag beställer 5 rullar för att vara på säkra sidan för alternativet att köpa 4 och att de sen inte räcker till känns jobbigare än att få en rulle över.

i en trapp bör du köra randigt eller ofärgat,en mönster passad tapet kan bli väldans kostsamt.
finns även tapeter med s,k vartannat mönster.
d,v,s ena våden kanske har 25 cm mönster fall,medan nästa har 55.
du måste därför kolla båda vådsidorna att mönster passar.
men stormönstrat i en trapp med snedtak o,s,v skulle jag inte ta som gammal målare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.