Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Största anledningen till cellplast på råsponten är att det minskar kondensrisk och höjer temperaturen på vinden
Ja, konceptet tycker jag verkar sunt och riktigt. Brukar man inte säga att maximalt 1/3 av isoleringen ska ligga på insidan för att få ut kondenspunkten utanför träet? Isf skulle man bara kunna ha 45 mm cellulosa på insidan med 100 mm cellplast på taket, vilket känns lite för lite totalt. 200 mm cellplast på taket borde börja se lite underligt ut...

Jag har börjat prata med woodisol som säljer Seico-produkter, intressant diskussion såhär långt.

/Anton

Det är på insidan av fuktspärren man brukar tala om. Det genereras ingen fukt i vindsutrymme, utan den kommer från oss människor

Absolut. Fast i mitt fall är det inte en traditionell vind, det ska ju vara isolerat och "inrett", om än endast för förvaring på vinden. Men det är samma luftvolym och i verkstaden kommer människor att vistas och producera fukt, även om denna fuktproduktion kommer att vara marginell (drar ej vatten till verkstaden).

/Anton

Förslag från Steico (länk, s. 41) hur man bör bygga med deras produkter:
preQeIV.png

Verkar smidigt tycker jag. En hel del rationaliseringar.

En nyhet för mig här att de istället för en ångbroms i väggen har satt OSB-skivor som de tejpar. OSB är säkert en vettig ångbroms, eventuellt för tät? Man blir dock av med installationsutrymmet.

Jag är lite osäker på vad insektsnätet (1) har för syfte. Insekter kommer ju in mellan takpannorna hursom...

/Anton

Jag hittade en tysk butik som säljer STEICO-skivor för ca 12 €/m^2 (länk), vilket bara är lite mer än vad råspont kostar i Sverige. Lämnade en förfrågan på vad det skulle kosta att få hem det till Sverige och frakten för 6 pallar material (skivor+isolering) skulle hamna på över 16 000 SEK :surprised: Helt orimligt kan jag tycka...

/Anton

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.