Hej!
Har nyss flyttat in i en ny lya och tänkte slänga upp en lampa i taket. Det visade sig vara lättare sagt än gjort då jag hade hoppats på lite färre kablar att välja på när jag kikade bakom luckan där uppe :)

Finns det någon som kan reda ut detta för mig?

I sockerbiten sitter en grön och en blå sladd.

20151221_181610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön=tändtråd.
Blå=nolla.
Men den gröna borde bytas ut då den kan förväxlas med gul/grön(jord).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
U
Det är sannolikt så som wanegard skriver. Detta kan man dock inte veta utan att kolla efter själv. Ta en titt bakom den strömbrytare/dimmer du tror går till det uttag du tänkt använda.

Jag håller med om att gröna trådar kan skapa otrevliga förväxlingar.

Tack för svaren!
Jag kan inte påstå att jag blev mycket klokare av att lyfta på strömbrytaren... Här kommer en bild:

20151221_185523.jpg
Skapa konto

Det är en trappomkopplare. Dvs. din lampa kan styras från två olika ställen. Detta är den ena av dem. På bilden ser du den svarta fasledaren som går till L på omkopplaren, och de två bruna s.k mellantrådarna. OM gissningarna tidigare här stämmer så har du i den andra omkopplaren, de två bruna mellantrådarna, och den gröna tändtråden som går till lampan.

Omkopplaren på bilden kopplar alltså fas till den ena eller den andra mellantråden, omkopplaren i den andra änden kopplar den ena eller den andra mellantråden till tändtråden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
U
Det förstår jag. Du har en till brytare till samma uttag på något annat ställe. Bakom den är förmodligen den svarta tråden utbytt mot den gröna som du har i sockerbiten i taket.

Edit: Långsam

Redigerat:
Jag blev nog lite klokare.
Bilden visar sannolikt den ena brytaren i en trappkoppling. I den andra brytaren hittar man två bruna och en grön kabel.
Dom bruna kallas mellan trådar och den gröna är tändtråd ( bruten fas).

Kopplingen är helt normal

Är uttagen i rummet ojordade eller jordade?

Redigerat:
Stort tack för all hjälp!
Det stämmer att det sitter två bruna och en grön i den andra brytaren som sitter i andra änden av hallen.
Jag kopplade nu gröna som fas och blå till N på uttaget för lampan utan att det funkar.
Uttagen i rummet är ojordade.

Kör en bild för tydlighetens skull!

145072407650351217876.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Mikael_L
Sätter du ett lamputtag där, så måste det vara ett ojordat. Då hallen i övrigt är ojordad och det saknas jord till uttaget.

Har du inte satt upp en fast monterad armatur över dosan så bör du ha ett lamputtag, lämpligtvis något liknande detta:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...eriel/lampproppar-och-uttag/lamputtag-400202/
(fast själv är jag generellt tveksam till anslut, men några saker har dom säkert som är helt OK)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har nästan en exakt sådan. Men får det inte att funka ändå... Se bild ovan :/

Mikael_L
Opps, är uttaget du kopplat in till ett jordat eller ojordat?

(Jordat har en metallpinne som sticker ut)

Det är ojordat. Ingen pinne..

Mikael_L
OK, då har du antingen vridit kontakten till lampan fel (vrid den 120°), eller så går den inte att vrida i olika lägen och då har du anslutit till fel plint på själva uttaget.
Byt plats på den gröna i så fall, flytta den gröna till den oanvända anslutningsplinten.

Skulle det vara ett jordat uttag får man inte hålla på och chansa och byta och prova sig fram mellan olika anslutningsplintar, då gör man nämligen ansluten lampas hölje strömförande med 33% chans. :eek:

Nu har jag testat olika varianter i oändlighet utan framgång. Själva lampkontakten går bara att sätta i på ett vis.

Såg nu att det fanns två till likadana uttag i taket mellan dom två atrömbrytarna det längst bort så är det två gröna som är ihoplindade och en blå som hänger löst ensam. I det uttaget i mitten sitter det en sockerbit med två gröna och en blå. Kan det vara så att dom två gröna i sockerbiten borde vara ihoplindade liksom i det andra uttaget?

tommib
Sitter de två gröna i samma hål i sockerbiten? Det är fullt möjligt att de ska sitta ihop. Men nu börjar det bli väldigt mycket gissningar. Det korrekta sättet att göra detta är att ta reda på vart varje tråd tar vägen för att förstå vad som är vad. Jag förstår att du vill få det till att fungera men det kanske är bättre att göra det imorgon när du har dagsljus (om du är ledig)...

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.