21 206 läst ·
32 svar
21k läst
32 svar
Hjälp att identifiera STOR spindel
Nä, det är nog tvärt om. Sedan jag började avfukta krypgrunden har de minskat i antal till nära noll, fast det beror nog också på att jag satt igen ventilerna, dvs ingen mat för dem. Men i rensbrunnen, avloppstanksbrunnarna mm finns det alltid stora feta spindlar. Där är det säkert fuktigt.mexitegel skrev:
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Eller mycket mat?svartöra skrev:
Haha
. Ja, det har du rätt i, men det var en liten tangentbordsvurpa
. Menade så klart att måttet på bilden inte är rättvisande eftersom tumstocken är närmare linsen än spindeln. Heter det paralellfel?
Tycker inte att det är så dumt med lite lagom mycket spindlar i huset, dom äter ju allsköns flygfän och kryp.
Bits gör dom inte heller. När vi bodde i USA var det en annan historia, där är dom både bitska och ibland rejält giftiga. Barnen hade ofta spider bites på kroppen. Tänk myggbett x 10.
Black Widow lär för övrigt ha etablerat sig i Sverige, dom får man vara lite försiktig med.
Bits gör dom inte heller. När vi bodde i USA var det en annan historia, där är dom både bitska och ibland rejält giftiga. Barnen hade ofta spider bites på kroppen. Tänk myggbett x 10.
Black Widow lär för övrigt ha etablerat sig i Sverige, dom får man vara lite försiktig med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
fy fa** vad äckligt, spindlar i all ära, får finnas hur många som helst, så länge de håller sig ifrån mig.... urk.
Vadå etablerat sig i Sverige? Menar ud att jag kan springa på en sådan spindel...?
kommer få hjärtattack och dö, sen kan den festa hej vilt på mig......
Vadå etablerat sig i Sverige? Menar ud att jag kan springa på en sådan spindel...?
kommer få hjärtattack och dö, sen kan den festa hej vilt på mig......
Jo, dom kommer bla hit med importerade bilar från USA och trivs tydligen i vårt klimat, men risken att stöta på någon är nog mycket liten.
Tar man hem en bil från USA skall man nog spreja lite i den det första man gör. Vi hade lite USA-kritter här första tiden efter att vi flyttade tillbaka, men dom verkar inte ha överlevt vintrarna.
Tar man hem en bil från USA skall man nog spreja lite i den det första man gör. Vi hade lite USA-kritter här första tiden efter att vi flyttade tillbaka, men dom verkar inte ha överlevt vintrarna.
Redigerat:
Spindlar i Sverige kan visst bitas. Faktum är att den stora husspindeln tegenaria atrica tillhör familjen tegenaria, dvs samma familj som bl.a. luffarspindeln (tegenaria agrestis) som är ökänd för sitt bett men lyckligtvis är den stora husspindelns gift ofarligt för människor fast den kan penetrera människans hud med sitt bett.
Så många svar, och jag instämmer till fullo att det är en husspindel! På mindre än tolv timmar hade en husspindel gjort ett ca 30 x 20 cm stort nät på vår veranda (inomhusveranda), och jag råkade komma åt det på morgonen och jisses vilken stort spindel som kom fram, absolut i storleksordningen som TS fann, 50 mm lång.
@motives - vi lever i symbios med dessa (i mitt tycke rätt oförargliga) varelser i en annan del av Huddinge
@motives - vi lever i symbios med dessa (i mitt tycke rätt oförargliga) varelser i en annan del av Huddinge
Nu är tråden förvisso lite gammal men som andra skrivit är det nog en stor husspindel. Har en äldre villa och det kryllade av dessa i källaren när vi flyttade in. På visningen hade två jättar parkerat sig i badkaret där nere vilket resulterade i att alla spekulanter sprang runt och var smått nervösa. De försvann dock ganska ordentligt när vi började vistas där nere, stöter bara på dem vid golvbrunnarna ibland och ute i garaget. De jag sett spinner inga klassiska stora nät utan mer rörformiga kompakta nät i skrymslen och vrår.
Oj, fick den här tråden liv igen
.
Vi dränerade om ett par år efter jag startade tråden och visst stöter vi på spindlar i källaren fortfarande men min högst subjektiva bedömning är att de både är färre och mindre.
Tyvärr, för det var viss underhållning att se och höra frun dansa och sjunga krigsdans


- Du ska dö, dö, dö. Du ska dö, dö, DÖ!!!
Spindeln på bilden fick jag stränga order om att slänga ut eller ha ihjäl, men jag smugglade upp den på vinden istället
Vi dränerade om ett par år efter jag startade tråden och visst stöter vi på spindlar i källaren fortfarande men min högst subjektiva bedömning är att de både är färre och mindre.
Tyvärr, för det var viss underhållning att se och höra frun dansa och sjunga krigsdans
- Du ska dö, dö, dö. Du ska dö, dö, DÖ!!!
Spindeln på bilden fick jag stränga order om att slänga ut eller ha ihjäl, men jag smugglade upp den på vinden istället
