Hej

Mitt första inlägg. Vill passa på att tacka alla som bidrar med kunskap och erfarenhet på byggahus.se:s forum.

Min fråga är om någon kan identifiera insatsen som finns i huset vi nyss köpt. Det saknas ett handtag att öppna luckorna med. Tänkte det är lättare att få tag i ett om man vet märke/typ.

Gjutjärnsinsats för kamin märkt 'Firecast, Derby' utan handtag, inbyggd i tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står ”Firecast, Derby” på en skylt inuti men det verkar inte ge speciellt mycket vid sökning på nätet.

Tacksam för lite tips.

Bästa svaret

Det är en Vermont Castings "Explorer" av den äldre modellen som gjordes i England. Du kan säkert slipa till ett plattjärn till handtag. Iofsig tror jag annars att jag har nåt liggande. Rökhyllor, som är sånt som brukar förslitas, finns nygjutna hos Josef Davidssons i reftele

• Gilla
Larssören och 1 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Det är en Vermont Castings "Explorer" av den äldre modellen som gjordes i England. Du kan säkert slipa till ett plattjärn till handtag. Iofsig tror jag annars att jag har nåt liggande. Rökhyllor, som är sånt som brukar förslitas, finns nygjutna hos Josef Davidssons i reftele
Perfekt, tackar!

Hej! Jag har en likadan men är fundersam på insidan. Jag har delvis eldfast tegel som är trasigt men även en plåt som verkar sitta på ena sidan men jag får inte ihop geometrin. Hur ser din ut inuti?

Tack för svar!

Viktor Krewer Viktor Krewer skrev:
Hej! Jag har en likadan men är fundersam på insidan. Jag har delvis eldfast tegel som är trasigt men även en plåt som verkar sitta på ena sidan men jag får inte ihop geometrin. Hur ser din ut inuti?

Tack för svar!
Hej Viktor. Jag har inte kvar huset, men hittade en manual som pdf på nätet när det begav sig. Vet inte om det går att dela filer här via PM, men om du vill ha en kopia så PM:a din e-postadress. Gjorde en snabbsökning nu och hittade en sprängskiss:
https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/08/Sprangskiss_Explorer.pdf

Du kan troligen få hjälp med delar från den firman.

S Strandhus21 skrev:
Hej Viktor. Jag har inte kvar huset, men hittade en manual som pdf på nätet när det begav sig. Vet inte om det går att dela filer här via PM, men om du vill ha en kopia så PM:a din e-postadress. Gjorde en snabbsökning nu och hittade en sprängskiss:
[länk]

Du kan troligen få hjälp med delar från den firman.
Tack får kolla där! Kommer du ihåg om din kamin hade eldfast tegel på sidorna? Funderar vad som är från original och vad tidigare ägare gjort för hobbeyjusteringar

Viktor Krewer Viktor Krewer skrev:
Tack får kolla där! Kommer du ihåg om din kamin hade eldfast tegel på sidorna? Funderar vad som är från original och vad tidigare ägare gjort för hobbeyjusteringar
Hittar bara en bild, kanske kan hjälpa något?

Öppen, använd, smutsig vedspis eller öppen spis inbyggd i tegelvägg, med aska och dubbeldörrar.
Skapa konto

S Strandhus21 skrev:

[bild]
En av sidorna har inte/och ska inte ha nån keramik.

• Gilla
Strandhus21
  • Laddar…
S Strandhus21 skrev:

[bild]
Har en likadan kamin i vårt nyköpta hus. Vad gör ratten/vredet nere till vänster? Så fort jag stänger luckan så blir kaminen rökfylld och elden dör ut. Misstänker att detta vred har något med tilluften att göra? 😬

RandomHero RandomHero skrev:
Har en likadan kamin i vårt nyköpta hus. Vad gör ratten/vredet nere till vänster? Så fort jag stänger luckan så blir kaminen rökfylld och elden dör ut. Misstänker att detta vred har något med tilluften att göra? 😬
Det är en termostat. Om du ställer ner den så stryps luften tills kaminen svalnat då den öppnar igen.

• Gilla
RandomHero
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är en termostat. Om du ställer ner den så stryps luften tills kaminen svalnat då den öppnar igen.
Vet inte vilket läge som är min (0) och vilket som är max (6). Hur jag än gör så dör elden så fort jag stänger luckan helt... Finns även en spak på min som har 3st fasta lägen och ett "öppet" läge ned. På höger sida sitter även en spak. Antar att den enbart har funktionen att skaka ned askan?

• Svart eldstad med glaslucka och stenbänk, del av ett diskussionsforum om byggprojekt, fokus på ventilationsspakar och askhantering.
    Skapa konto
  • Öppen kamin med synliga styrreglage och askgaller, omgiven av instruktioner och växlar för luftflöde och aska på vänster och höger sida.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på en kamin med anvisningar och knappar för justering.
    Skapa konto
  • Spak med flera hål för justering bredvid en stängd lucka på en ugn, del av en diskussion om eldreglering och askhantering.
    Skapa konto
  • Vedspis med metalldelar och spakar; en spak syns, möjligen för att kontrollera askan eller luftflödet.
    Skapa konto
Så här har jag min inställd för bra drag. Höger sida är som du säger bara för att skaka ner askan.
Brinner de bra från början och slutar brinna efter ett tag så eldar du för hårt och termostaten stänger tilluften.

• Inuti en kamin med en ratt för luftinställning och en varningsskylt om risker vid blockerad skorsten.
    Skapa konto
  • Gilla
RandomHero
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Så här har jag min inställd för bra drag. Höger sida är som du säger bara för att skaka ner askan.
Brinner de bra från början och slutar brinna efter ett tag så eldar du för hårt och termostaten stänger tilluften.
Tack för snabba svar. Ser att du plockat bort din termostat från fästet. Har det någon fördel?

Ser att det rör sig på vänster sida när man skruvar på vredet. Antingen går ett stag upp eller ned, beroende på vilket håll man vrider.

Ja den är bortplockad för den ströp luften för mycket. Men nu måste jag elda med förståndoch inte lägga in för mycket ved eller elda för länge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.