Hej
Mitt första inlägg. Vill passa på att tacka alla som bidrar med kunskap och erfarenhet på byggahus.se:s forum.
Min fråga är om någon kan identifiera insatsen som finns i huset vi nyss köpt. Det saknas ett handtag att öppna luckorna med. Tänkte det är lättare att få tag i ett om man vet märke/typ.
Det står ”Firecast, Derby” på en skylt inuti men det verkar inte ge speciellt mycket vid sökning på nätet.
Tacksam för lite tips.
Mitt första inlägg. Vill passa på att tacka alla som bidrar med kunskap och erfarenhet på byggahus.se:s forum.
Min fråga är om någon kan identifiera insatsen som finns i huset vi nyss köpt. Det saknas ett handtag att öppna luckorna med. Tänkte det är lättare att få tag i ett om man vet märke/typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står ”Firecast, Derby” på en skylt inuti men det verkar inte ge speciellt mycket vid sökning på nätet.
Tacksam för lite tips.
Bästa svaret
Det är en Vermont Castings "Explorer" av den äldre modellen som gjordes i England. Du kan säkert slipa till ett plattjärn till handtag. Iofsig tror jag annars att jag har nåt liggande. Rökhyllor, som är sånt som brukar förslitas, finns nygjutna hos Josef Davidssons i reftele
Perfekt, tackar!E exerg skrev:
Hej! Jag har en likadan men är fundersam på insidan. Jag har delvis eldfast tegel som är trasigt men även en plåt som verkar sitta på ena sidan men jag får inte ihop geometrin. Hur ser din ut inuti?
Tack för svar!
Tack för svar!
Hej Viktor. Jag har inte kvar huset, men hittade en manual som pdf på nätet när det begav sig. Vet inte om det går att dela filer här via PM, men om du vill ha en kopia så PM:a din e-postadress. Gjorde en snabbsökning nu och hittade en sprängskiss:Viktor Krewer skrev:
https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/08/Sprangskiss_Explorer.pdf
Du kan troligen få hjälp med delar från den firman.
Tack får kolla där! Kommer du ihåg om din kamin hade eldfast tegel på sidorna? Funderar vad som är från original och vad tidigare ägare gjort för hobbeyjusteringarS Strandhus21 skrev:Hej Viktor. Jag har inte kvar huset, men hittade en manual som pdf på nätet när det begav sig. Vet inte om det går att dela filer här via PM, men om du vill ha en kopia så PM:a din e-postadress. Gjorde en snabbsökning nu och hittade en sprängskiss:
[länk]
Du kan troligen få hjälp med delar från den firman.
Det är en termostat. Om du ställer ner den så stryps luften tills kaminen svalnat då den öppnar igen.RandomHero skrev:
Vet inte vilket läge som är min (0) och vilket som är max (6). Hur jag än gör så dör elden så fort jag stänger luckan helt... Finns även en spak på min som har 3st fasta lägen och ett "öppet" läge ned. På höger sida sitter även en spak. Antar att den enbart har funktionen att skaka ned askan?Matti_75 skrev:
Så här har jag min inställd för bra drag. Höger sida är som du säger bara för att skaka ner askan.
Brinner de bra från början och slutar brinna efter ett tag så eldar du för hårt och termostaten stänger tilluften.
Brinner de bra från början och slutar brinna efter ett tag så eldar du för hårt och termostaten stänger tilluften.
Tack för snabba svar. Ser att du plockat bort din termostat från fästet. Har det någon fördel?Matti_75 skrev:
Ser att det rör sig på vänster sida när man skruvar på vredet. Antingen går ett stag upp eller ned, beroende på vilket håll man vrider.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att identifiera delar på hydrofor
Vatten & Avlopp -
Kan någon hjälpa mig att identifiera min Klippo. Behöver en ny förgasa
Trädgårdsmaskiner -
Hjälp med att identifiera slutbleck
Fönster & Dörrar -
Hjälp med att identifiera ogräset i gräsmattan
Gräsmatta -
Kan du hjälpa mig att identifiera vilken typ av gardinglide detta är?
Fönster & Dörrar