Färgen och kolhållarna skulle kunna vara Makita från 90-talet men sladden säger Black&Decker från sent 70.
B&D var bra maskiner fram till tidigt 80-tal.

Stefan Bengtsson skrev:
Jag sätter min hundring på att Skil var först med handhållen cirkelsåg:

[länk]

Men om vad bilderna i TS inlägg föreställer har jag ingen åsikt... :)
Detta är iaf en Model 77
Gammal cirkelsåg Model 77 i metallbox med sladd och kolhållare, möjligen från Makita eller Black&Decker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotografen skrev:
Färgen och kolhållarna skulle kunna vara Makita från 90-talet men sladden säger Black&Decker från sent 70.
B&D var bra maskiner fram till tidigt 80-tal.

Detta är iaf en Model 77
Vilket as till maskin, sen att det ser ut som att klingan roterar åt "fel" håll gjorde det säkerligen väldigt spännande att använda

• Haha
Jam7
  • Laddar…
Lutte skrev:
Vilket as till maskin, sen att det ser ut som att klingan roterar åt "fel" håll gjorde det säkerligen väldigt spännande att använda
Antagligen inte den smidigaste modellen, det har nog skett lite utveckling sen dess. Men jag tycker klingan ser ut att sitta på rätt håll, precis som på moderna sågar. Eller ser jag fel?

Möjligen att den sitter på fel sida, nu är den på vänstersidan av motorpaketet, alla sågar idag har klingan till höger om motorn.

Jag tycker Skilsågen ser farlig ut då klingan "är mellan " kroppen och högerhanden.

Protte

Skil-sågen har motorn vinkelrätt mot klingans axel. Det sitter alltså en vinkelväxel "bakom" klingan. Ena handen fattar handtaget som sitter ovanför motorn, skymt av klingskyddet, och andra handen håller handtaget som sitter bakom motorn, delvis dolt av den gula tuben.

Kapsåg med vinkelväxel bakom klingan, handtag ovanför och bakom motorn, skymt av klingskydd och gul tub.
Skapa konto

Ser ut så här från andra sidan.
bilden lånad från https://timharvey1.wordpress.com/2014/06/15/woodworking-derusting-and-restoring-a-skil-hd-77-saw/

Redigerat:
Jag har en gammal rackare efter farsan när han byggde ut på 70 talet. 7.5kg...

Sliten förpackning till Black & Decker cirkelsåg från 70-talet.
Skapa konto

Gammal Black & Decker cirkelsåg från 70-talet, grön och silverfärgad, hålls i handen.
Skapa konto

Gammal Black & Decker såg med tekniska specifikationsetiketter, Englandstillverkad, från 70-talet.
Skapa konto

Gammal garantibevis och bruksanvisning för Black & Decker cirkelsåg med modellnamn och serienummer.
Skapa konto

• Gilla
Jam7 och 1 till
  • Laddar…
Låg ett par kataloger i kartongen också

Två äldre byggvarukataloger från Luna och Clas Ohlson på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
Jam7 och 2 till
  • Laddar…
fahlis skrev:
Skil-sågen har motorn vinkelrätt mot klingans axel. Det sitter alltså en vinkelväxel "bakom" klingan. Ena handen fattar handtaget som sitter ovanför motorn, skymt av klingskyddet, och andra handen håller handtaget som sitter bakom motorn, delvis dolt av den gula tuben.

[bild]

Ser ut så här från andra sidan.
bilden lånad från [länk]
Just den modellen av cirkelsåg (inte bara Skil) där handtaget sitter långt bak och inte mer "ovanpå" har jag för mig kallas för "worm saw" av amerikanerna. Varför vet jag inte och självklart har det ju ingen betydelse i den här tråden egentligen. Men ändå...

//Ronnie

Pysslarn skrev:
Just den modellen av cirkelsåg (inte bara Skil) där handtaget sitter långt bak och inte mer "ovanpå" har jag för mig kallas för "worm saw" av amerikanerna. Varför vet jag inte och självklart har det ju ingen betydelse i den här tråden egentligen. Men ändå...

//Ronnie
Worm = Snäckväxel, snäckskruv

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack ion :thumbup:

Länken till blocket var precis rätt så jag skrev till ägaren och bad honom fota typskylten.

Det är alltså en Black & Decker SEC/8 C

Bifogar bilder jag fick av annonsören:

Typskylt på Black & Decker SEC/8 C-maskin med tekniska specifikationer, fotograferad närbild.
Skapa konto

Typskylt på en Black & Decker SEC/8 C verktyg med specifikationer 220V och 1200W, sliten och smutsig.
Skapa konto

• Gilla
Jam7 och 1 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:

//Ronnie
Kan det vara för att det finns en worm gear, alltså snäckväxel i den?

Stämmer säkert, inte minst på grund av att fahlis konstaterade det i inlägg #24. ;)

Men nu är vi alltså dubbelt så säkra och jag har återigen lärt mig något i en tråd på Byggahus — tack!

//Ronnie

• Gilla
Jam7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.