Hej

Jag köpte denna gamla cirkelsåg idag, den har 210mm klinga och verkar klara ca 75mm sågdjup. Den är väldigt tung och känns oerhört gedigen. Dock har jag ingen aning om vad det är för märke eller modell då den helt saknar beteckning!

Om någon känner igen den så vore det kul att veta mer om den :)

/Kent

En gammal tung cirkelsåg med en 210mm klinga på en bilens säte, utan märkesbeteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal cirkelsåg med 210mm klinga, sliten med orange och turkos färg utan synlig märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal cirkelsåg med 210mm klinga på bilens säte, utan synlig märkesbeteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal cirkelsåg med 210mm klinga och sliten vit och turkos design, utan synlig märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gammal sliten cirkelsåg med en 210mm klinga och metallbas, utan synlig märkesbeteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det inte att utläsa något av typsnitten som syns på bild 2 och 3?
Färgen liknar en gammal B&D som finns på mina föräldrars sommarställe men den är 25 mil bort så jag kan inte jämföra detaljerna.
 
Definitivt en Black n Decker. Har haft en lillebror till den och detaljerna ser lika ut.
Har för mig att min hette DN50, eller likande, men en googlesökning bekräftar inte det.

Det finns rätt många modellnummer att provgoogla på...
BD153R, BD154R, BD155R BD160R, BD163V, BD163VK, BD164R BD227, BD547E ,D66 BD710, BD711, BD713 , BD713K, BD720, BD750 BD83, BD83E, BD840 BD99E CD600, D5 DN227, DN38, DN39, DN39A Type 1 DN400A Type 1 DN547E, DN56A Type 1 DN66 DN710, DN712, DN720, DN75, DN750, DN750A Type 1 DN83, DN83E DN98, DN98A Type 1, DN99E, DN99EA Type 1 DNJ62 FR003, GD3038, GE100 K65LSR KA250, KA250LDK, KA260GT,KA293E, KA83, KA83E KR70LSR KS227,KS40,KS840, KS890E, KS890GT KW710, KW711, KW713 , KW713A, KW713K , KW715 ,KW750 LR400 P4402, P4402A Type 1, P4404A Type 1, P7102, P8401, PL30 SR200E, SR200G, SR210PE, SR600, SR600K
 
trattalask
Jag håller med, det liknar en gammal Glapp och Släpper, förlåt. Black n Decker.
 
Jag vill hävda att det är bra kvalite på alla blågröna B&D. Det är röda modellerna som är mer konsumentmodeller
 
Ja, de blågröna och tidigare årgångar var riktigt bra, även de svarta som kom efter de blågröna har jag för mig var helt ok, men sedan gick det utför...
 
Bara en kul grej, min farsa som började på byggen 1958 sa alltid Black och Decker om dylika sågar, måste nästan betyda att B&D var först med cirkelsågar.
Så när han skulle köpa sig en egen så så gick han in till Bosch-handlaren och ville ha en Black och Deckersåg

Protte
 
  • Haha
Jam7
  • Laddar…
Jag tror att jag läst att Skil var först när det gäller handhållen cirkelsåg. Men jag sätter inte mitt huvud på det. I USA är det vanligt att använda ordet "skilsaw" när man överhuvudtaget pratar om cirkelsågar.
Skil var tydligen ett relativt väl ansett fabrikat men har ju gjort samma utförresa som många andra, enda stället jag känner till att de säljs är ÖoB.
//Ronnie
 
Jag sätter också en hundring på BlackoDecker.
I mina gamla nummer av Teknik för Alla testade man handborrmaskiner, Svenska Mema från Spånga var förstås bäst, Wolfcraft och BoD var också godkända. Men Skil underkändes på de flesta punkter och till råga på allt gick maskinen sönder under testet om jag nu minns rätt.

För övrigt ärvde jag en gång en B&D cirkelsåg inköpt 1956 för 600kr. Helt i aluminiumfinish. Såg rätt lika ut som den på bilden. 500kr fick man en TV för då, 7000kr fick man en Folkvagn för så cirkelsågen var inte billig.
Apropå gamla kvalitetsmaskiner. Vars tog det amerikanska eller kanadensiska märket Desoutter vägen?
 
Redigerat:
jac skrev:
Ja, de blågröna och tidigare årgångar var riktigt bra, även de svarta som kom efter de blågröna har jag för mig var helt ok, men sedan gick det utför...
Håller med om att de blågröna jag har testat är något helt annat än dagens. Men att sträcka sig till att de svarta var ok....ja då får man enligt min mening ha ett rätt brett begrepp för ok...
 
Daniel_N skrev:
Håller med om att de blågröna jag har testat är något helt annat än dagens. Men att sträcka sig till att de svarta var ok....ja då får man enligt min mening ha ett rätt brett begrepp för ok...
Vad jag "har för mig" ska man nog inte ta alltför seriöst. Dessutom var såväl mina krav som min erfarenhet ganska begränsad när jag körde med en svart i begränsad omfattning någongång runt 1995. Men det kan ju vara den erfarenheten som dessutom är orsaken till att jag är skeptisk till handcirklar i största allmänhet.
 
Det sitter en skylt från JM Bygg på den. Ingen info därifrån alltså...
 
Tack för alla svar.

Jag har googlat på B&D, som verkar vara populäraste gissningen, men inte lyckats hitta denna modell. Hade inte Bosch också denna färgen tidigare?

Har också detaljgranskat den noga och skruvat isär en del men ingen märkning står att finna. Väldigt märkligt tycker jag!
 
Prova bildgoogla Makita. Tror inte JM bygg skulle köpa B&D. Den är nog inte så gammal gissar jag att det skulle kunna vara en blå B&D
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag sätter min hundring på att Skil var först med handhållen cirkelsåg:

https://en.wikipedia.org/wiki/Skil

Men om vad bilderna i TS inlägg föreställer har jag ingen åsikt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.