Hej,
jag har en djup brunn i sommarhuset som är ganska gammalt och vi ser att det finns en sand i vattnet. vi försökte rengöra genom att ringa Högtrycksspolning men det hjälpte inte. Jag gjorde ett filtreringssystem med flera steg men det är irriterande att byta filter varje månad. Jag tror att problemet är att det finns en spricka i den övre delen av den djupa brunnen eftersom när jag pumpade ut mycket vatten från den kunde jag höra ett "vattenfall"-ljud i brunnen, vad jag antar betyder att vatten från övre nivåer av mark med sand komma till brunnen. Pumpen är i brunnen och 5-7 meter från botten (mina uppskattningar) så sand kommer inte från botten. Har pratat med flera företag och ingen i vår region (lilla edet, trollhättan) kan hjälpa till med att fixa eventuella sprickor (jag antar att det vanligtvis är under vattennivån). Så jag tänkte fixa mig själv genom att placera inuti brunnsaxeln ett nytt rör med mindre diameter. Gjorde litte efterforskningar och det finns i andra länder PVC blå rör med gänga speciellt för det som kan kopplas till bottenfilter (rör med hål, nät), men jag hittar dem inte i Sverige. Eftersom jag är en amatör kanske någon kan hjälpa mig att hitta sådana, eller åtminstone hur man googlar efter dem. Nuvarande djupa brunns axeldiameter är 130 mm tänkte på rör 125 (om med gänga) eller 110 om med muf.

Vilka rör jag letar efter och vad jag i princip vill göra:

https://pipe.technoluxpro.com/sv/primenenie/truba-dlya-skvazhiny.html

• Vy inuti en brunnsaxel med ett nytt blått PVC-rör installerat ovanpå ett befintligt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En brunn med ett blått PVC-rör, metallrör och en pump, omgiven av rostiga väggar och vatten vid botten.
    Skapa konto
  • Blå PVC-rör avsedda för brunnar med synliga gängor staplade mot en tegelvägg.
    Skapa konto
  • Blå PVC-rör med gänga för användning i djupa brunnar, ligger på gräset.
    Skapa konto
Extra info: djup brunn är ~55-60m djup. Hus och brunn på liten höjd. Avstånd till vattennivån i brunnen ~ 10m. Området är blött och det finns träsk inte långt bort och sjö några hundra meter bort. Vattentester är ok, men hög partikelmängd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.