Köpte kåken förra året och som för alla vill jag sänka förbrukningen om möjligt.

Hus ca 300+kvm i flera plan.
Stockholmsområdet.
FTX med vattenburen "värme" (tidigare el men byttes ut)
Bergvärme 2 x 110m till en Nibe 1115.
Nibe VP450/150 ack.tank.
Vattenburna radiatorer (källarplan/suterräng samt entréplan + vattenburen golvvärme övervåning (Ej FTX där))
Det sitter någon form av ackumulatortank kopplat till FTX-systemet (har jag för mig det sagts)

Grundinställningar:
VB-fram 52(18)c
Varmvatten 52c

VB-r 48(33)c
VVstart 52(45)c

KB-r 9c
KB-r 11(-12)c

Grundinst. 0 20
Sverige

När kompressor går och varmvattenladdning lyste följande värden:
VB-fram 55(00)c
Varmvatten 49c

Samt bild på förbrukning en dag med spikar då kompressor och varmvattenladdning pågick.

Är det något uppenbart jag bör justera med inställningar, själv eller genom att anlita någon för annan optimering?

• Stapeldiagram som visar energiförbrukning (kWh) i timmar över en dag den 20 augusti 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en NIBE värmepump som visar 'UB-prim 51C' och 'Värmkretsn 45C'.
    Skapa konto
  • Display på en värmepump från NIBE som visar status och temperaturinställningar.
    Skapa konto
Man har inte så stor nytta av de siffror du visat för att förstå hur pumpen jobbar.

1. Titta på vad du tillåter för gradminutunderskott. Öka detta värde tills du får oacceptabla svängningar i innertemperaturen. Detta ger dig längre gångtider och färre start och stopp.

2. Vill du sedan ha en kostnadseffektiv drift är det viktigaste du kan göra att minska innertemperaturen. Efter det får man börja titta på möjligheten att styra efter elpriset, men det är ju inte skitsmidigt på dessa äldre pumpar. Det finns dock lösningar för det som mäter inntertemp och sedan styr pumpen - har tyvärr tappat namnet på den som fungar även på en gammal Fighter.

• Gilla
fabian2000
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man har inte så stor nytta av de siffror du visat för att förstå hur pumpen jobbar.

1. Titta på vad du tillåter för gradminutunderskott. Öka detta värde tills du får oacceptabla svängningar i innertemperaturen. Detta ger dig längre gångtider och färre start och stopp.

2. Vill du sedan ha en kostnadseffektiv drift är det viktigaste du kan göra att minska innertemperaturen. Efter det får man börja titta på möjligheten att styra efter elpriset, men det är ju inte skitsmidigt på dessa äldre pumpar. Det finns dock lösningar för det som mäter inntertemp och sedan styr pumpen - har tyvärr tappat namnet på den som fungar även på en gammal Fighter.
Eftersom det är snudd på högsommarvärme ute nu antar jag att jag inte kan ställa in Grad-min Nu utan måste vänta till i vinter?

Skärmdump av en manual för inställningar av grad-minuter med värdena VP-min 60 och TS-min 300.
Skapa konto

Det stämmer bra det, du får vänta tills det är kallt! För min del står den på 250, men jag har en stor volymtank och förhållandevis välisolerat. Man får prova sig fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.