3 571 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hjälp att förstå vår setup samt justera värden, bergvärme, Nibe 1115 m.m.
Köpte kåken förra året och som för alla vill jag sänka förbrukningen om möjligt.
Hus ca 300+kvm i flera plan.
Stockholmsområdet.
FTX med vattenburen "värme" (tidigare el men byttes ut)
Bergvärme 2 x 110m till en Nibe 1115.
Nibe VP450/150 ack.tank.
Vattenburna radiatorer (källarplan/suterräng samt entréplan + vattenburen golvvärme övervåning (Ej FTX där))
Det sitter någon form av ackumulatortank kopplat till FTX-systemet (har jag för mig det sagts)
Grundinställningar:
VB-fram 52(18)c
Varmvatten 52c
VB-r 48(33)c
VVstart 52(45)c
KB-r 9c
KB-r 11(-12)c
Grundinst. 0 20
Sverige
När kompressor går och varmvattenladdning lyste följande värden:
VB-fram 55(00)c
Varmvatten 49c
Samt bild på förbrukning en dag med spikar då kompressor och varmvattenladdning pågick.
Är det något uppenbart jag bör justera med inställningar, själv eller genom att anlita någon för annan optimering?
Hus ca 300+kvm i flera plan.
Stockholmsområdet.
FTX med vattenburen "värme" (tidigare el men byttes ut)
Bergvärme 2 x 110m till en Nibe 1115.
Nibe VP450/150 ack.tank.
Vattenburna radiatorer (källarplan/suterräng samt entréplan + vattenburen golvvärme övervåning (Ej FTX där))
Det sitter någon form av ackumulatortank kopplat till FTX-systemet (har jag för mig det sagts)
Grundinställningar:
VB-fram 52(18)c
Varmvatten 52c
VB-r 48(33)c
VVstart 52(45)c
KB-r 9c
KB-r 11(-12)c
Grundinst. 0 20
Sverige
När kompressor går och varmvattenladdning lyste följande värden:
VB-fram 55(00)c
Varmvatten 49c
Samt bild på förbrukning en dag med spikar då kompressor och varmvattenladdning pågick.
Är det något uppenbart jag bör justera med inställningar, själv eller genom att anlita någon för annan optimering?
Man har inte så stor nytta av de siffror du visat för att förstå hur pumpen jobbar.
1. Titta på vad du tillåter för gradminutunderskott. Öka detta värde tills du får oacceptabla svängningar i innertemperaturen. Detta ger dig längre gångtider och färre start och stopp.
2. Vill du sedan ha en kostnadseffektiv drift är det viktigaste du kan göra att minska innertemperaturen. Efter det får man börja titta på möjligheten att styra efter elpriset, men det är ju inte skitsmidigt på dessa äldre pumpar. Det finns dock lösningar för det som mäter inntertemp och sedan styr pumpen - har tyvärr tappat namnet på den som fungar även på en gammal Fighter.
1. Titta på vad du tillåter för gradminutunderskott. Öka detta värde tills du får oacceptabla svängningar i innertemperaturen. Detta ger dig längre gångtider och färre start och stopp.
2. Vill du sedan ha en kostnadseffektiv drift är det viktigaste du kan göra att minska innertemperaturen. Efter det får man börja titta på möjligheten att styra efter elpriset, men det är ju inte skitsmidigt på dessa äldre pumpar. Det finns dock lösningar för det som mäter inntertemp och sedan styr pumpen - har tyvärr tappat namnet på den som fungar även på en gammal Fighter.
Eftersom det är snudd på högsommarvärme ute nu antar jag att jag inte kan ställa in Grad-min Nu utan måste vänta till i vinter?MathiasS skrev:
Man har inte så stor nytta av de siffror du visat för att förstå hur pumpen jobbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Hjälp med att förstå ritning
Badrum -
Hjälp mig att förstå "VOC" .....
Ventilation -
Hjälp att förstå brandskydd av komplementbyggnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus