Hej!

Firar jul hos svärföräldrarna och märker att ett av deras rum är kallt. Golvvärmen verkar inte vara på i just det rummet. Det är betongplatta och golvvärmen tycks fungera som den ska i övriga rum.

Huset har bergvärme med ny Nibepump.

När jag kollar i luckan för golvvärmefördelaren så märker jag att röret från den blå pluppen för det berörda rummet är kallt men alla andra rör är varma.

Vad kan vara fel och vad kan man göra åt saken?

• Värmesystem med rör och ventiler. Etiketterna indikerar olika användningsområden. Teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De två första styrdonen är stängda, kan vara själva drivdonet som har gett upp, eller så kan det vara rumstermostaten.

• Gilla
Franksimon
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
De två första styrdonen är stängda, kan vara själva drivdonet som har gett upp, eller så kan det vara rumstermostaten.
Termostaten ser normal ut

Dock lyser en lampa orange på en av grejerna i skåpet.

• Väggmonterad digital termostat som visar 16.4°C, tillverkad av Uponor, vit bakgrund.
    Skapa konto
  • En vit enhet med rött ljus ansluten till ett eluttag med två synliga kablar.
    Skapa konto
  • Värmefördelare för golvvärme med rör och reglerventiler under en elektronisk enhet från Uponor.
    Skapa konto
  • Gilla
GalneHasse
  • Laddar…
Prova att montera av det blå ställdonet till rummet som är kallt. Förmodligen blir det lagom varmt i rummet utan någon rumstermostat och ställdon.

• Gilla
Franksimon och 1 till
  • Laddar…
R
Hos mig var de röda rattarna (returen) strypta vilket de inte skulle vara när man kör uponor smartrix.
De ska autobalanseras av styrenheten.

• Gilla
Franksimon
  • Laddar…
J Josth skrev:
Prova att montera av det blå ställdonet till rummet som är kallt. Förmodligen blir det lagom varmt i rummet utan någon rumstermostat och ställdon.
Tack, kanske ska prova det.. men det har ju fungerat i två år med styrdonet. Kanske har det gått sönder?

Jag motionerade stiftet under (tryckte ned några gånger) men inget verkar hända.

• Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Franksimon Franksimon skrev:
Tack, kanske ska prova det.. men det har ju fungerat i två år med styrdonet. Kanske har det gått sönder?

Jag motionerade stiftet under (tryckte ned några gånger) men inget verkar hända.
Det tar rätt länge innan det händer något. Låt det vara utan ställdonet monterat en stund och känn sedan på slangen.

Det kan ta ett dygn innan värmen börjar kännas i golvet.

• Gilla
Franksimon och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det tar rätt länge innan det händer något. Låt det vara utan ställdonet monterat en stund och känn sedan på slangen.

Det kan ta ett dygn innan värmen börjar kännas i golvet.
Jag skruvade bort det blå stryrdonet och den grå ringen under.

Ska jag bara låta det vara sedan eller ska jag skruva på den "gamla" vita korken av plast med en pigg som trycker ned stiftet?

Jag skruvade bort det blå stryrdonet och den grå ringen under.

Ska jag bara låta det vara sedan eller ska jag skruva på den "gamla" vita korken av plast med en pigg som trycker ned stiftet?
Det räcker med att ta bort det blå styrdonet så metallpiggen blir blottad. Kolla så den går att trycka ner och fjädrar upp utan att kärva.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du har fått bra tips redan men kolla även vad är rumstermostaten inställd på? Trycker du pil upp så bör den visa inställt värde

Om du vill se om ditt blå styrdon faktiskt aktiveras kan du lyfta up luckan i reglercentralen och spåra till vilken kanal kabeln går till. Du bör ha en diod som lyser per kanal när styrdonet är öppet för värmetillskott

• Gilla
Franksimon och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Du har fått bra tips redan men kolla även vad är rumstermostaten inställd på? Trycker du pil upp så bör den visa inställt värde

Om du vill se om ditt blå styrdon faktiskt aktiveras kan du lyfta up luckan i reglercentralen och spåra till vilken kanal kabeln går till. Du bör ha en diod som lyser per kanal när styrdonet är öppet för värmetillskott

Rumstermostaten är inställd på 20 grader.

Kabeln går till kanal nr.6 när jag sätter tillbaka styrdonet igen lyser dioder.

Nu lyser flera rött.. vad det nu innebär.

• Elcentralens insida med kablar, terminaler och indikeringslampor. Märke: Uponor. Elektronisk utrustning, teknisk installation.
    Skapa konto
Röd led = öppen styrdon = slingan ska vara varm.

styrdonet ska då bli varmt i sig men om antingen styrdonet inte blir varmt alt om man känner värmen på donet men likväl den vita ”ringen” inte syns dvs donet inte öppnar sig så skulle donen kunnat lämna in.

Fick du värme i slingan när donet var bortmonterat?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Röd led = öppen styrdon = slingan ska vara varm.

styrdonet ska då bli varmt i sig men om antingen styrdonet inte blir varmt alt om man känner värmen på donet men likväl den vita ”ringen” inte syns dvs donet inte öppnar sig så skulle donen kunnat lämna in.

Fick du värme i slingan när donet var bortmonterat?

Jag hade styrdonet av i cirka 8 timmar men golvet gick från iskallt till neutralt på den tiden. Just nu när jag känner på alla slangar är de jämnljumna. Vi får se om det räckte med att motionera stiftet.

Tack för alla svar hittills!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Rumstermostaten är inställd på 20 grader.

Kabeln går till kanal nr.6 när jag sätter tillbaka styrdonet igen lyser dioder.

Nu lyser flera rött.. vad det nu innebär.
Det var alltså inte någon av de två första slingorna/styrdonen som gick till det aktuella rummet?

De två första styrdonen lär vara sektion1.

Eftersom alla andra styrdon är dragna så lär aktuella styrdonet för sektion6 fungera. Då var det troligen bara det "vanliga" att ventilkäglan har fastnat i stängt läge efter sommaruppehållet.

• Gilla
Franksimon
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det var alltså inte någon av de två första slingorna/styrdonen som gick till det aktuella rummet?

De två första styrdonen lär vara sektion1.

Eftersom alla andra styrdon är dragna så lär aktuella styrdonet för sektion6 fungera. Då var det troligen bara det "vanliga" att ventilkäglan har fastnat i stängt läge efter sommaruppehållet.
Tack!

Jag lär mig nya termer för varje svar. Nu har stiftet blivit ventilkägla! :)

• Gilla
Curre99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.