Kurtivan skrev:
Nätverksid? Det är inte nån inställning i digitalboxen som gör att den tror att det är en digital mottagning den ska få och inte en analog?
Intressant spår, tyvärr är det väldigt snålt med inställningsmöjligheter i boxen. Inget som liknar det du nämner.

Demmpa skrev:
Har du provat att göra fabriksåterställning av digitalboxen?
Har du kortare än tre mil fågelvägen till masten?
Ja, nollställt flera gånger. 22km enligt terracom.se

fgo skrev:
Du har inte någon tråd från skärmen emot ledaren, så det blir en kortis i kabeln.
Jag har skalat om kontakten in i antennen typ 4 gånger och var pedantiskt noggrann sista gången, så nej jag tror verkligen inte det.

BR125 skrev:
Har du provat med en liten bit kabel i antenningången, får du någon signalstyrka ?

Prova olika QAM 4, 64, 256.

Ställ in ett annat land/språk som t.e.x Finland och gör en kanalsökning.

Ta med mottagaren till någon granne och prova på hans antenn.
Provade ändra till finska, engelska. Samma deal.

Jag testade att ändra qam, och på 256 ökar signalstyrkan till typ 1/3. Hoppfullt först. Tyvärr hittar den ändå inga kanaler. Då testar jag att dra ut kabeln ur boxen och ser att signalstyrkan står kvar på 1/3 så länge QAM är på 256. Ganska bisarrt faktiskt.

bjorn_s skrev:
Jag har skalat om kontakten in i antennen typ 4 gånger och var pedantiskt noggrann sista gången, så nej jag tror verkligen inte det.
Du verkar ha nåt jätteproblem.
Försvann mottagningen över en natt bara?
Låter ju jättekonstigt. Ingen mottagning med varken ny eller gammal antenn. Ny kabel etc.
Du har verkligen gjort efter alla konstens regler.

Har du någon alternativ mast du kan rikta emot?

bjorn_s skrev:
Provade ändra till finska, engelska. Samma deal.

Jag testade att ändra qam, och på 256 ökar signalstyrkan till typ 1/3. Hoppfullt först. Tyvärr hittar den ändå inga kanaler. Då testar jag att dra ut kabeln ur boxen och ser att signalstyrkan står kvar på 1/3 så länge QAM är på 256. Ganska bisarrt faktiskt.
Exakt vad heter din Box?

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
fgo skrev:
Du verkar ha nåt jätteproblem.
Försvann mottagningen över en natt bara?
Låter ju jättekonstigt. Ingen mottagning med varken ny eller gammal antenn. Ny kabel etc.
Du har verkligen gjort efter alla konstens regler.

Har du någon alternativ mast du kan rikta emot?

Jag minns inte riktigt hur det försvann, det har vart såhär några månader nu. Jag tror nästa mast är lite långt bort, terracom föreslår ingen annan iaf, men det lär ju finnas någon.

Boxen heter DCB-B270Z.

Jag ska prova med min gamla box igen.

Vänta nu, är det här en box speciellt avsedd för kabel-tv? Skiljer dom sig åt kanske?

bjorn_s skrev:
Vänta nu, är det här en box speciellt avsedd för kabel-tv? Skiljer dom sig åt kanske?
Ja det är helt olika mottagardelar i boxar för kabel-tv (dvb-c) och för det digitala marknätet (dvb-t).

Så prova med en annan box, som du vet är anpassad till dvb-t sändningar

Nu känns det som vi är det på spåret! Jag testade att sätta i vår gamla box, en Philips DTR2010, för marksänd tv. Inga lampor lyser på den, och jag får ett vågformat brus när jag kopplar i den. Den är antagligen död.

När jag trodde boxen var trasig så köpte vi en ny på en loppis här på gatan (helt oanvänd), men när den inte funkade så fortsatte jag att byta ut antenn och kablar. Jag ska säga att jag provat med ytterligare en box men det måste antagligen också vart en DVB-C receiver. Jag var omedveten om skillnaden.

Jag ska hitta en annan DVB-T receiver och testa med så fort som möjligt.

Återkommmer!

Där har du säkerligen felet.
Tyckte det verkade märkligt att det stod nätverks-id vid installationen.

Du har inte inbyggd box i tven då?

fgo skrev:
Där har du säkerligen felet.
Tyckte det verkade märkligt att det stod nätverks-id vid installationen.

Du har inte inbyggd box i tven då?
Nej jag tror inte det tyvärr, det är en plasma med några år på nacken.

Har det nyligen satts upp någon LTE/4G-station i närheten? De ligger nära i frekvens och det har varit en hel del problem där de stört TV. Det kan lösas med ett extra filter som tydligen kan fås gratis. Finns hos Kjelle också.

http://telekomradgivarna.se/Nyheter/2011/Telekomradgivarna-kontaktpunkt-vid-TV-storning/

http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/...-som-kan-bero-pa-sandningar-i-800-MHz-bandet/

http://www.teracom.se/Sandarinformation/Information-om-800-MHz-bandet/

http://www.kjell.com/sortiment/ljud...illbehor/sparrfilter/lte-filter-for-4g-p30281

Kanske möjlighet att låna en modern TV av någon? Typ om någon har en liten köks/husvagnsTV med digital mottagning? SVT1 och 2, 4an och 6an tar man ju utan kort.
För att testa om du verkligen inte får signal ner till uttaget.
Verkar ju lite konstigt med plötslig och total bilddöd om det skulle vara ålderstigen antenn och kabel!
.
Har också läst om att 4G sändare kan störa men uppfattar inte att de normalt slår ut mottagning helt.
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.