Hejsan,

Vi har problem med vår TV-mottagning som bara försvann här för några månader sedan. Vi har en antenn på taket av vårt parhus; med följande setup:

Antenn -> kabel in i huset -> förlängd med kabel genom väggen ner -> vägguttag -> kabel -> digitalbox.

Jag kan inte lösa problemet och har försökt felsöka det på följande sätt:

1. Boxen; som jag trodde var problemet först. Jag har provat med 3 olika med samma resultat. Signalstyrkan är näst intill obefintlig.

2. Kabel mellan vägguttag och digitalbox. Provat att byta ut den.

3. Kopplingen mellan utekabeln och innekabeln. Skalat om kopplingarna.

4. Antennen. Köpt ny takantenn.

Nu i helgen fick jag fnatt och tänkte att jag skulle utesluta alla felkällor på en gång, så jag köpte en 25-meters kabel, klättrade upp på taket och kopplade den direkt mellan antennen och digitalboxen. Ingen skillnad.

Ungefär där slutade jag få idéer. Nu undrar jag om det är någon klok själ som har några. Alternativt ger jag upp och skaffar något kanalpaket via ADSL istället, men det känns lite onödigt.

Den sista felkälla jag har är att jag ställt in värdena i boxen fel. Jag kollade frekvensen på terracom.se och har provat några andra också. Dom andra värdena har jag ingen koll på. Följande vill boxen ha:
ImageUploadedByByggahus.se1382805395.524731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar

Hälsningar

Björn

Är antennen rätt riktad?

Bra fråga, men ja, jag tror det. Den är riktad som den gamla satt, och som grannarna runt omkring har sina riktade. Plus att jag har dubbelkollat kompassriktningen med terracom mot den mast som är närmast.

Ställ dig på någon av SVT kanalerna och kolla om du får lika illa i signalstyrka eller kvalitet.
Är det lika illa där eller bättre?

Pratat med någon granne och hört om de har samma problem?

C
Kanske korkad fråga, men har du gjort en ny kanalsökning?

Vad är det för antenn förresten?

Redigerat:
cpalm skrev:
Kanske korkad fråga, men har du gjort en ny kanalsökning?
Absolut, det är den bilden jag bifogade i första inlägget. Den hittar 0.

bjorn_s skrev:
Absolut, det är den bilden jag bifogade i första inlägget. Den hittar 0.
Har du nollställt TV:n?

Har du provat att göra fabriksåterställning av digitalboxen?
Har du kortare än tre mil fågelvägen till masten?

Nätverksid? Det är inte nån inställning i digitalboxen som gör att den tror att det är en digital mottagning den ska få och inte en analog?

Ska den få en analog signal? Hur då?

bjorn_s skrev:
Hej, hur menar du att jag ska "ställa mig" på en av SVT-kanalerna?

Det är denna antennen: [länk]
Tänkte ifall du hade den gamla "kanalsökningen" kvar.
SVT kanalerna brukar man oftast få in. Men problemet verkar större hos dig.
Du har inte någon tråd från skärmen emot ledaren, så det blir en kortis i kabeln.

Har du provat med en liten bit kabel i antenningången, får du någon signalstyrka ?

Prova olika QAM 4, 64, 256.

Ställ in ett annat land/språk som t.e.x Finland och gör en kanalsökning.

Ta med mottagaren till någon granne och prova på hans antenn.

Nyfniken skrev:
Har du nollställt TV:n?
Hej, jag svarar er alla individuellt här så blir det tydligast. Nej inte nollställt TVn. Men den är ju knappt inblandad. Digitalboxen däremot har jag nollställt flera gånger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.