Jag har köpte egna lådfronter till några lådor i mitt ikea skåp maximera.
Tyvärr så ville snickeriet borra lådfronterna.
Är det ngn som gjort detta förut och har tips?
Kanske till och med måtten på var hålen ska sitta.
Jag köpte faktiskt ikeas lådfront för att kunna mäta ut hålen-men utan skjutmått blir det dålig noggranhet.

Jag har haft (och slängt) en mall för olika handtagsmodeller som följde med en köksleverans tror jag. Gå till nån köksaffär (HTH kanske) och fråga om dem har sådant färdigt.

tommib
Är det verkligen handtagen TS har problem med? Jag tolkar det som att det rör sig om hålen mot lådan. Om det är så anser jag att snickeriet sålt en dålig produkt.

Lösningen är nog att köpa en front från Ikea och mäta upp hålpositionerna.

Är det för handtagen så är borrmallen från IKEA perfekt.

Korrekt. Det är hålen för att fästa fronten i lådan.

Jag testade att göra en mall gebom att mäta hålen. Det blev inte korrekt nog.

Om jag kombinerar alla förslagen med att rita av hålen mha. Smörpapper så går det kanske att få bättre noggrannhet.

Bästa svaret

tommib
Ta den billigaste fronten du hittar och borra rakt genom hålen, så att du får genomgående hål. Använd sedan orginalfronten som mall. För att det ska bli riktigt bra precision ska du nog ha en pelarborr med stort arbetsbord.

Sopigt att snickeriet inte gjorde det åt dig, de borde ha rätt grejer. Det kanske var en firma som inte vanligtvis gör fronter till Ikeas kök?

• Gilla
Tobban999
  • Laddar…
Och glöm inte att lägga en offerbit på insidan så slipper fronten att flisa sig.

• Gilla
Tobban999
  • Laddar…
wildeside
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.