Vårt hus, byggt 1999, har vattenburen golvvärme på nedre plan samt i wc och badrum på 2a plan. Tyvärr får jag nästan ingen värme i slingorna på 2a plan. Känner man på luftningsdonet i respektive rum på 2a plan så är de ibland nästan ljumna men golvet blir aldrig varmt. Har givetvis försökt lufta vid dess don men utan framgång.

Tänker nu att jag borde försöka spola slingorna märkta 10 och 11 i bilden men hur gör jag det enklast i detta system? Returröret på slinga 10 är ibland ibland lite ljummet men slinga 11 är nästan aldrig det. Systemtrycket är 1,5 bar och detta verkar inte påverkar flödet i dessa två slingor.

Mycket tacksam för all hjälp!
Se bild.

Hälsningar
Anders

• Värmesystem med märkta golvvärmeslingor och termostatventiler samt rör och en röd avstängningskran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först varför finns ingen avstängning på kalla sidan, ska vara det, till vänster under avluftarna är någon koppling , syns dåligt vad det är

Tack för återkoppling! Bra fråga ang. avsaknaden av kran på returdelen. Kan det gömma sig en avstängningsskruv istället? Under avluftningen sitter ju nån form av pip men hur den ska gå att använda förstår jag ej?

Stäng av allt, även cirkpumpen , kanske det sitter någon ventil under locket på höger ( under den röda ) sida, kanske en ventil där som går att stänga, går det så har du avstängning även med den röda, allt är frikopplat då ut, när termostaternas blåa pluppar är inne så är slingorna stängda. Börja där och se vad som händer för du måste ha stopp för att lufta

Har testat att stänga alla ventiler utom de två slingor som jag har problem med. Frånluftpannan varnar då för låg cirkulation och överhettningsskyddet slår till relativt snabbt, efter någon timme. Så flödet i dessa måste vara väldigt lågt.

Har svårt att förstå hur jag ska kunna koppla på vattenslang på till och från delen dock!?

Det med att VP slår ifrån är som du säger för lågt flöde, i bland går det att köra bara cirkpumpen i manuellt läge på VP och allt annat avstängt, går det på din så gasa på pumpen till max, finns kanske ett vred med 1 - 2 - 3 och öppna en slinga i taget, det kan ta ett tag, försök med det innan större varianter och återkomm

Har inte själv lyckats läsa mig till om jag kan köra pumpen manuellt, men någon kanske vet? Kan man köra värmepumpen manuellt på IVT Vent 202?

Har försök att se på manualen till VP och hittar inget om att köra pumpen separat, det är få stopp på kompressorn som gäller, annars löser den på högtryck när flödet blir lågt. Lite överkurs för dig kanske, bakom fronten så sitter EL-delen och där går att koppla bort kompressorn, får höra dina kunskaper, annars blir det att ta fram slangar och spola. Ett foto lite närmare på vänster sida så det syns vad du har där

Vet nån hur jag ansluter vattenslang till dessa? Hur öppnar jag flödet?

• Röranslutningar och en stängd ventil i mässing med en tom utgång för en vattenslang.
    Skapa konto
Ser lite konstigt ut under avluftarna ,verkar vara endast för slanganslubtning finns det någon ventil att stänga då mot fördelarna, normalt är det en ansliutning med en ventil

S
Sitter en sexkant på slangnippeln. Tror att den öppnar om man vrider den lite.

Nej det är nog infästningen på slangkopplingen, kanske det är den övre sexkanten som öppnar, stäng lite ventiler mot fördelarna
och en puts under, tror det är rätt så, då kan men byta slangkopplingen mot en gardenatyyp och koppla slang mot dom. prova och kom tillbaka i morgon säger godnatt nu

Tack! Ska undersöka till helgen med lite mer tid till förfogande!

Ok, kom så långt att jag kunde undersöka mässingsnippeln. Se bild. När man skruvar ur nippeln så droppar det från hålet. Hade tyvärr inget verktyg för att testa att lossa delen över nippeln.

• Närbild på en hand som håller en mässingsnippel med gängor, delvis urskruvad från en koppling.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.