Stoif.
Det finns lite olika tillväga gångs sätt men om man skall sanera ett rum inomhus så är det inkapsling som gäller.
Det skapas genom att man bygger ett "tält" med undertryck, detta skapas genom utsugningsfläktar med HEPA-filter (99.95% rening).
Fläktens kapacitet skall vara så att rummets luftvolym byts ut minst 10ggr/timma.
Saneringen avslutas med en finsanering där tak,väggar,golv samt utrustning dammsuges och tvättas noggrant.
Samt som som jag sa tidigare så bibehålls undertrycket tills luften anses ren. Normalt 4-12timmar.

Efter det skall "tältet" demonteras och samt deponeras som asbestavfall samt fläktarna saneras.

WestcoastHstd skrev:
Jag börjar med att be "Mycket nu" om ursäkt om jag fått han/hon att gråta.
Och nej, pleuraplack är inte så gott som ofarligt samt det är ingen som sagt att det är extremt farligt att hantera asbest.
Bara att det är farligt.
Men med ditt resonemang så skulle man inte hantera ex uran eller något annat radioaktivt material.
Nu är det så att det är stark reglerat hur man skall hantera asbest både i arbetsmiljölagen samt i miljöbalken just för att det är farligt.
Nej, jag gråter inte, men det finns ett par inlägg i den här tråden från medlemmar som är/var mycket upprörda. Därför skall vi hålla informationen sansad.

Att det finns ett omfattande regelverk vad gäller yrkesmässig hantering av asbest är givetvis helt nödvändigt, dessutom är det viktigt att detta regelverk tas på fullaste allvar av dem som möter asbest dagligen i sitt arbete.

Det finns däremot inget som förbjuder en enskild att hantera asbest, och det beror på att riskerna inte är speciellt stora vid ENSTAKA exponeringar.

mycke_nu skrev:
Nej, jag gråter inte, men det finns ett par inlägg i den här tråden från medlemmar som är/var mycket upprörda. Därför skall vi hålla informationen sansad.

Att det finns ett omfattande regelverk vad gäller yrkesmässig hantering av asbest är givetvis helt nödvändigt, dessutom är det viktigt att detta regelverk tas på fullaste allvar av dem som möter asbest dagligen i sitt arbete.

Det finns däremot inget som förbjuder en enskild att hantera asbest, och det beror på att riskerna inte är speciellt stora vid ENSTAKA exponeringar.
Tårarna vart satiriska och det kanske jag skulle klargjort bättre.

Sedan så finns det lagar och förordningar som begränsar och även förbjuder privatpersoner att hantera asbest. Så så vart det med det.

Och det krävs bara ett tillfälle så kan du råka illa ut när du hanterar asbest.

WestcoastHstd skrev:
Tårarna vart satiriska och det kanske jag skulle klargjort bättre.

Sedan så finns det lagar och förordningar som begränsar och även förbjuder privatpersoner att hantera asbest. Så så vart det med det.

Och det krävs bara ett tillfälle så kan du råka illa ut när du hanterar asbest.

Jag följer diskussion då jag tycker den är intressant i mitt fall också.

Men för att jag inte skall tro att även du är en s.k. google-expert ;)

Så kan du upplysa om vad som är hög/låg nivå och även vad som anses vara lång/kort exponering. Arbetsmiljöverkets skrifter har inte denna information.

WestcoastHstd skrev:
Här tror jag det krävs hänvisning till vilken lagtext man kan läsa om detta.

S
WestcoastHstd skrev:
Mja, man kan ju anses som dum i huvudet och ovetande om att det är asbest. Så vidare du inte har öppnat alla fönster och dörrar, skriker ut en klagosång om hur du självsanerar asbest i din bostad så är nog risken minimal att man döms för något. Det är en rättighet att var korkad eller totalt obildad. :)

Känns som det är en fruktansvärd hysteri när det gäller asbest. Ungefär som om man råkade hitta en plutoniumstav eller en osäkrad handgranat när man städade källaren. Farfar jobbade som snickare sen han var 15. Sågade eternitskivor i flera decennium. Fick stenlunga av eterniten och dog vid en respektabel ålder.

Knappast konstigt att de som jobbar med sanering har höga krav på skydd. Som privatperson anser jag att sunt förnuft är bästa vägen. Andningsmask i rätt klass, vädra bra osv. Det är dammet som är farligt , dammar det inte är det lugnt . För övrigt är det farligt att andas in trädamm (t.ex. ek är cancerframkallande), hur många använder mask när de slipar? farligt att röka, sitta i bilkö, äta chips, åka slalom osv. osv. Nänstans får man dra gränsen.

stoif skrev:
I vakuum faller en fjäder och en sten lika fort...
Vem pratade om vakuum? Att luften inte cirkulerar är inte samma sak som vakuum.
Hur som helst är det inget jag hittat på, utan något som ingick i utbildningen för att hantera asbest.

Hade asbest varit så farligt som vissa vill mena i den här tråden hade folk dött som flugor för 50 år sen.

Finns många som arbetat ett helt liv i asbest-fabriker utan andningsmask och ändå klarat sig.

Reglerna finns till för dom som arbetar yrkesmässigt med detta, och dom får garanterat i sig mer asbest än privatpersonen som lite slarvigt renoverar ett rum en gång i livet.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
stoif skrev:
För mig handlar det om att väga risker
....
Det är inte menat som ett drygt inlägg, men jag anser man skall värdera risker, och svaren är inte alltid självklara.
Hur vansinnigt en del tycker detta påstående är vid första anblicken, så är det precis så riskbaserade ledningssystem för olika verksamheter hanterar risker och eventuella åtgärder.
Gäller IT, tillverkning, miljö o s v

WestcoastHstd skrev:
Som sanerare så är risken mycket stor att utsättas för sporer och någon garanti finns aldrig.
Att kalla asbest för "sporer" är ju ren skrämselpropaganda och totalt felaktigt, och ett tydligt tecken på att personen i fråga inte har en aning om vad hen pratar om. Så man gör nog rätt i att lyssna på andra mer sansade röster i den här tråden.

• Gilla
Cordim och 1 till
  • Laddar…
Sporer hehe underbart 😁
Ta ett material prov och skicka på analys kostar 350kr

Johansane skrev:
Sporer hehe underbart 😁
Ta ett material prov och skicka på analys kostar 350kr
Var sjutton hittade du ett företag som tar 350 kr?
Jag söker febrilt själv och hittar bara för 600 kr.

Aanalys ligger nästan vid Globen

mycke_nu mycke_nu skrev:
Enstaka exponeringar av asbest är inte farligt. Det krävs exponering under lååååång tid.

Sjukdomar på grund av inandning av asbestfibrer.

Mesoteliom uppträder först många år efter det att asbestexponeringen började (vanligen 20-40 år). Den kan förekomma även efter låggradig exponering. Mesoteliom kan sitta i lungsäcken eller i bukhinnan.
Som fan läser bibeln...

• Gilla
WestcoastHstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.