Hej alla!

Vi står i valet och kvalet att bygga på en tomt i västsverige.
Tomten ligger högt placerad i mitten på en dalgång.
Marksäljaren har dragit ut morän och packat var 50:e cm för att skapa tomten.
uppfyllnaden är ung. 3m hög och täcker hela tomten.
Finns planerade tomter till höger och norrut i samma höjd. Söderut och delvis västerut är det en vanlig självbärande sluttning mot dalgång.

marksäljaren.
Varit med länge i branchen, köper stora lotter och delar upp och förbereder tomter med markarbete.
Ger ett seriöst intryck men är ogillad av kommunen som tycker han går för fort fram.

tomten.
runt 600kvm. packad morän var 50:e cm. ligger ett belastningslager på 1m högst upp just nu som ska tas bort vid tillträde. packprov på hela tomtyan tas vid tillräde.
marksäljaren vill inte delge oss deras GEO undersökning.
markägaren säger att pålning inte behövs på marken utan att den ska hålla.
ev. pålning skulle kosta 300.000-400.000 uppskattningsvis.

problemet.
Vi har pratat med vår totalentreprenad (erfaren) som inte rekommenderar oss att bygga där.
vi har pratat en geo-tekniker som kan området och som säger att geo-undersökning där är dyr, blir runt 70-200 tusen beroende på vad man väljer göra.
även en erfaren lösvirkes byggare vi känner avråder från att sätta hus där.
Våran kontrollant tycker vi ska kräva geo-undersökning, vilket säljaren inte vill göra.

Varför vi hänger kvar är för att tomten är väldigt attraktiv.
Nån som har tips på hur vi kan få det här att fungera och säkerhetställa att tomten håller?

Tack i förhand!
 
Tja, jag tror att det är den där dyra geotekniska undersökningen som gäller. När så erfaret folk säger att man inte bör bygga där så hade jag inte gjort det utan att undersöka vidare. Men allt brukar ju gå, bara man betalar. Vill du absolut ha den här tomten ändå tror jag du först får riskera 70 - 200 000 kr, sedan riskera att få betala ännu mer mer för ytterligare markarbeten eller avancerad typ av grundläggning.
 
arp skrev:
marksäljaren vill inte delge oss deras GEO undersökning.
Hej och välkommen till Byggahus!
Säger inte ovanstående att något är skumt?
Är det många som köar på tomten? Annars kan du väl ställa ett ultimatum till säljaren, vi köper endast om du kan garantera att vi slipper påla, alternativt att han står för markarbetet till ett fast pris.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
Säger inte ovanstående att något är skumt?
Är det många som köar på tomten? Annars kan du väl ställa ett ultimatum till säljaren, vi köper endast om du kan garantera att vi slipper påla, alternativt att han står för markarbetet till ett fast pris.
Hej och tack för svar.
Den officiella versionen är att han inte "kan hitta" sina underlag.
Men min förklaring är nog närmare sanningen.

Han säger redan nu att vi inte behöver påla, vilket han såklart kan göra.
När huset börjar glida om 5 år så har han fått sina pengar och har inget med marken att göra.
Som säljare kan han inte för all framtid garantera att inget händer med marken..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.