803 läst ·
4 svar
803 läst
4 svar
Hjälp ang att slå ihop avluftning
Hej
Jag har en fundering ang vår takventilation av vvs systemet i vår sommarstuga.
Vi ska lägga om vårt tak i stugan (papptak) där det i dag är två skilda luffare, en till vår bdt anläggning och en luffare till vår toa som är ett eget system med septiktank. Takläggaren föreslår att vi slår ihop " bägge luftarna" för att få så få genomföringar i taket som möjligt. Då har jag en fundering om att isåfall att låta bdtluftaren gå med ett rakt rör upp ovan tak samt att hänga på en "45 graders 110 mm skarv inne på kallvinden där jag kopplar på wc anslutningen. Är det så här man kan/bör göra. Idag är det alltså två avluftninsgsrör där både wc luftaren och bdt luftaren går i lite "kringelikrok" vägar uppe på vår kallvind. Fråga gärna om ni behöver fler beskrivningar.
/B
Jag har en fundering ang vår takventilation av vvs systemet i vår sommarstuga.
Vi ska lägga om vårt tak i stugan (papptak) där det i dag är två skilda luffare, en till vår bdt anläggning och en luffare till vår toa som är ett eget system med septiktank. Takläggaren föreslår att vi slår ihop " bägge luftarna" för att få så få genomföringar i taket som möjligt. Då har jag en fundering om att isåfall att låta bdtluftaren gå med ett rakt rör upp ovan tak samt att hänga på en "45 graders 110 mm skarv inne på kallvinden där jag kopplar på wc anslutningen. Är det så här man kan/bör göra. Idag är det alltså två avluftninsgsrör där både wc luftaren och bdt luftaren går i lite "kringelikrok" vägar uppe på vår kallvind. Fråga gärna om ni behöver fler beskrivningar.
/B
OK, ja det är 110 mm rör, min fråga är eg. om det har ngn betydelse att rören har ett par svängar på kallvinden och om wc luftaren klarar ett par svängar eller om man ska lägga bdt luftaren med svängar i stället.
/B
/B
Klicka här för att svara
