16 722 läst ·
79 svar
17k läst
79 svar
Hjälp! 5-12 grader kallt i ett av våra rum i bostadsrätten
Här är protokollet från termograferingen.
Jag har tagit bort lite namn och adresser och sparade resultatet som 4 stycken bilder.

Ifall bilderna inte skulle fungera för någon direkt på forumet så går det även att se dom på denna sida: http://www.akkk.se/protokoll/
Jag har tagit bort lite namn och adresser och sparade resultatet som 4 stycken bilder.

Ifall bilderna inte skulle fungera för någon direkt på forumet så går det även att se dom på denna sida: http://www.akkk.se/protokoll/
Vad har ni för typ av ventilation?
Undertrycket verkar vara det första som ni själva eventuellt kan åtgärda.
Spaltventilen ovanför fönstret, går den att stänga?
Hur ser tätningslisterna ut runt fönstret?, det går inte att se på bilderna ifall det kyls ner runt drevningen eller ifall det sugs in luft genom tätningslisterna.
Vi har renoverat vårt hus i flera år nu, och en väldigt effektiv sak (dock inte så estetiskt tilltalande
är att använda silvertejp för att täta där det drar in kalluft, vi har tejpat runt taklister och golvlister på vintern i de rummen vi inte hunnit renovera ännu, tejpen har vi sedan dragit bort till våren igen.
Jag hade hellre levt med tejp än ha det 5 grader varmt i ett sovrum, så det kanske kan vara en lösning över vintern, då det börjar bli lite sent för föreningen att hinna åtgärda någonting förrän till våren.
En annan akut lösning jag hade gjort är att trycka in isolering under bänkhyllan och sedan sätta en sockel framför, på så vis hade förhoppningsvis barnens säng blivit lite varmare.
Hur ser tätningslisterna ut runt fönstret?, det går inte att se på bilderna ifall det kyls ner runt drevningen eller ifall det sugs in luft genom tätningslisterna.
Vi har renoverat vårt hus i flera år nu, och en väldigt effektiv sak (dock inte så estetiskt tilltalande
Jag hade hellre levt med tejp än ha det 5 grader varmt i ett sovrum, så det kanske kan vara en lösning över vintern, då det börjar bli lite sent för föreningen att hinna åtgärda någonting förrän till våren.
En annan akut lösning jag hade gjort är att trycka in isolering under bänkhyllan och sedan sätta en sockel framför, på så vis hade förhoppningsvis barnens säng blivit lite varmare.
Produkter som diskuteras: "Spaltventilen"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Min erfarenhet vid sådana här fall är att det är bättre med en elektrisk värmefläkt, då kan man rikta värmen mot där man är, t.ex. mot sängen på natten och mot skrivbordet när man sitter där.Noseone skrev:
På så vis behöver man inte "slösa" dyr el på att värma upp hela rummet till en acceptabel temperatur.
Självklart är det en tillfällig lösning och inget man vill leva med i flera år, men över en vinter fungerar det.
Daniel78 skrev:Vad har ni för typ av ventilation?
Vi har renoverat vårt hus i flera år nu, och en väldigt effektiv sak (dock inte så estetiskt tilltalandeär att använda silvertejp för att täta där det drar in kalluft, vi har tejpat runt taklister och golvlister på vintern i de rummen vi inte hunnit renovera ännu, tejpen har vi sedan dragit bort till våren igen.
Vi har spaltventiler i tre rum. Ventilationsfirman som varit här tidigare och konstaterat att det är undertryck har sagt åt oss att öppna alla spaltventiler på Max för att minska undertrycket.
Sen har vi i de rummen där det inte finns spaltventiler sånna där runda ventiler på väggen som man kan skruva på.
Alla dörrar är svåra att öppna, speciellt ytterdörren, men om man öppnar ett fönster blir det genast lätt. Ventilationsfirman sa att detta beror på undertrycket.
Det blåser i fönsterbräden så pass att ljus som står där fladdrar..
Men det är bara i barnens rum det är iskallt!
Styrelsen har läst rapporten och vill inte betala besiktningsavgift samt åtgärd pga att dom inte tycker att det framgår varför det är kallt, hur man bör åtgärda det samt om det är byggt enligt 1994 års byggstandard.
Tycker ni att det framgår av rapporten?
Och var kan man hitta info ang detta?
Tycker ni att det framgår av rapporten?
Och var kan man hitta info ang detta?
Du måste nog riva delar av ytterväggen för att kunna visa exakt vad som är fel. Jag tror styrelsen är oroliga att fler boende skall klaga om det börjar byggas om hos dig.
Men det låter ju som om ventilationen är feljusterad, kanske skall börja med att justera in dem å prata med styrelsen om att de skall ta på sig den kostnaden först?
Men det låter ju som om ventilationen är feljusterad, kanske skall börja med att justera in dem å prata med styrelsen om att de skall ta på sig den kostnaden först?
Hur då felinställd menar du?Noseone skrev:Du måste nog riva delar av ytterväggen för att kunna visa exakt vad som är fel. Jag tror styrelsen är oroliga att fler boende skall klaga om det börjar byggas om hos dig.
Vi har ju en panna och den har vi service varje år då det kommer dom som kan sånt och ställer in..
Kan man reglera ventilation på annat sätt?
Pannan är en 5 år gammal Nibe och den har vi ansvar för och den har vi serviceavtal på alltså.. Så att det kommer killar från Stockholms pool och värme varje år och kollar till..frohike skrev:
Vi har element med vatten i alla rum ska jag tillägga.. Vad det nu kallas.. Vattenelement?
Om ni har kraftigt undertryck i huset så är det kanske så att ventilationen (frånluften) är ställd för högt.
Att stänga tilluftsventilerna skapar bara ännu kallare golv då luften istället sugs in där.
Det är helt oacceptabelt att det skall vara så kallt, oavsett orsak. Föreningen bör ta sitt ansvar.
Går det inte att få dem att fatta så skulle jag offrat lite pengar på att tilläggsisolera den väggen själv. Inte farligt dyrt att lägga på en 45:a isolering till på insidan. Riv dock bort befintlig gips först, så kanske ni hittar orsaken där och får föreningen att ta det ändå.
Som det ser ut så är det inte plastat alls på den väggen.
Att stänga tilluftsventilerna skapar bara ännu kallare golv då luften istället sugs in där.
Det är helt oacceptabelt att det skall vara så kallt, oavsett orsak. Föreningen bör ta sitt ansvar.
Går det inte att få dem att fatta så skulle jag offrat lite pengar på att tilläggsisolera den väggen själv. Inte farligt dyrt att lägga på en 45:a isolering till på insidan. Riv dock bort befintlig gips först, så kanske ni hittar orsaken där och får föreningen att ta det ändå.
Nej jag vet att tilluftsventilerna ska vara öppna och det är de..Hubbe2 skrev:Om ni har kraftigt undertryck i huset så är det kanske så att ventilationen (frånluften) är ställd för högt.
Ställer man in frånluften på pannan och borde inte killarna som servar pannan varje år ha koll på det?
Vi har inga pengar eller kunskap att isolera själva med. Däremot vill vi göra vad vi kan för att styrelsen ska ta sitt ansvar..
Om det du refererar till är en frånluftsvärmepump så kan jag förstå problemet. I en FLVP kan man ställa fläkthastighetet på den sk avluften. På vintern bör hastigheten vara den lägsta eller näst lägsta, så pass att avluftens temperatur dock är något högre än noll för att undvika isbildning. Vad har Niben för typbeteckning?