Byggahus.se

Hjälp mig med köksplaneringen

1. D
    Medlem · 401 inlägg
    Hej,

Vi ska till vår/sommar börja renovera köket som är original från 60-tal. Har hållit på att fundera i månader och ändrat lösning otaliga gånger. Det har varit knepet att få ihop det på ett bra sätt eftersom att vi inte vill flytta på hällen som då innebär flytt av fläkten. Samtidigt har vi velat ha ugn i högskåp och vad skulle vi då göra av kyl och frys?

Så följande bild är vad jag kommit fram till och tar gärna emot åsikter eller saker som bör tänkas på. Skåpet till vänster vid dörren ska symbolisera ett städskåp som redan står där. Jag är medveten om att ett av de låga bänkskåpen täcks av kylskåpen men tänkte att man inte behöver ha en riktig låda där utan att man kan använda det som en sittplats eller för något annat. Jag kommer inte på något annan lösning.

2. windestal
    Husägare · 329 inlägg
    Vad är det "framåt" i bild? En vägg, eller öppning mot rum? Kan du lägga ut ritning ovanifrån där man ser mått på väggar och sådant?

3. windestal
    Husägare · 329 inlägg
    De dörrar som man ser, vad går de till för typ av rum/hur mycket används de?

4. D
    Medlem · 401 inlägg
    Dörren till vänster går ut till hallen och den används en mycket, på kvällarna exempelvis stänger vi den för att de som sover på den sidan av huset inte ska höra ljud från köket. Den andra dörren går till en passage och sedan sovrum. Den sista dörren, dvs den på motsatt sida fönster går till vardagsrummet.

5. windestal
    Husägare · 329 inlägg
    Hur långt är det till vardagsrumsdörren från väggen med kyl/frys? Hur bred är dörren? Samma för dörren på kyl/frysvägg hur långt är det till fönster ägg och hur bred är den?
    Hur använder ni köket, tänker bl a på köksön du ritat in nu, var äter ni (var är matbordet)? Brukar ni vara många som lagar mat tillsammans, är ni en barnfamilj, etc? Hur är köket ut idag (grovt) och vad saknar ni (förutom ugn i högskåp) i dagsläget?

6. R
    Medlem · 21 inlägg
    Hej.
    Det är väl ett par saker JAG reagerar på, men du har säkert redan god anledning till resultat du postat.
    1. Fönster och diskho. Med diskborste och skitig disk sprätter fett och annat runt fastnar på fönster, där syns smutsen VÄLDIGT bra...från utsidan också.:p
    2. Kylskåp på andra sidan rummet...med en ö mellan från spisen? Jag är in och ut i kylskåpet hela tiden när JAG lagar mat.
    Varför vill ni inte ha överskåp?
    Jag har höjt upp min diskmaskin 35cm. Du kan göra det samma om du sätter den vid sidan av ugn/Micro.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    15793410388074078395073132160105.jpg

7. windestal
    Husägare · 329 inlägg
    En snabb skiss, som kanske inte passar alls, men kan ge idéer. Kanske funkar inte allt pga exakta avstånd till dörrar heller...
    Jag skulle struntat i att det större fönstret sitter "för lågt" och helt enkelt dragit vanliga bänkskåp förbi det, och gjort en snygg nisch bakom (finns exempel i forumet på hur andra löst det snyggt).
    Jag har behållit spis och ho där ni hade dem, då jag antar att befintligt vatten/avlopp/ventilation gör att ni inte vill flytta dem. Köksön skulle jag hoppat över, då den blir ett hinder att gå runt när man ska till kyl/frys, oavsett var man sätter dem. Som den såg ut på er bild var den ju ändå bara förvaring/arbetsyta, vilket ni nu istället får framför fönstret.
    upload_2020-1-18_11-23-9.png

upload_2020-1-18_11-23-36.png

Nackdelar med den här lösningen är att det blir långt till ugnen, men jag tyckte att det visuellt bröt upp för mycket med ett högskåp där ni hade den. Men det går ju att ha ugnen där och bänkskåp där ugnen är istället, om det känns för långt. Kyl/frys får ingen avställningsyta intill, vilket ju kan vara önskvärt, en till nackdel. Beroende på exakta mått kanske det får plats en 40 bred bänkskåpsstomme bredvid kyl/frys som kan lösa det problemet? Då förslagsvis med ett väggskåp över.

8. windestal
    Husägare · 329 inlägg
  9. D
    Medlem · 401 inlägg
    Jag gillar dina förslag väldigt mycket! Tack för att du ansträngde dig och gjorde egna ritningar, uppskattas. Jag kommer nog köra på det.

Jag skulle vilja börja med högra delen av köket för jag tycker det är lättare med delmål. Min fundering är om det försvårar saker att göra så. Tänker exempelvis på bänkskivan som då blir uppdelad i mitten. Iof kan man väl inte sätta dit en 5 m skiva i ett stycke.

10. B
    Medlem · 16 995 inlägg
    5 m långa bänkskivor kan nog inte fraktas utan de måste skarvas, men det gäller att skarven hamnar på ett bra ställe, inte för när ursågningar t.ex. Om du menar att du vill köpa köket i omgångar tänk på att kökstillverkare plötsligt kan sluta med vissa bänkskivor eller luckmodeller.