Byggahus.se
Hej alla!

Under vår källartrappa har vi ett utrymme där jag valt att placera lite teknik typ routrar, printer och annat. Tidigare ägare av huset hade ett litet skrivbord där (troligen gaming för sonen) och han hade gjort lite egna elinstallationer som verkligen osar hempul. Bland annat hade han tagit en vanlig fördelardosa, kapat stickkontakten och kopplat sladden direkt in i en kulodosa. Sen hade han borrat ett hål i dosan så han kunde stoppa in en skruv för att montera den på väggen! 😱

Nu har jag tagit tag i detta lite och rensat bort det värsta, men jag behöver lite tips angående hur jag ska gå vidare.

Som syns på bilden nedan har förra ägaren använt lampsladd till en tryckknapp. Denna ska givetvis bytas ut. Tryckknappen går till ett uttag som matar en trafo för tre LED-spotar som sitter på undersidan av trappstegen. Denna funktion vill jag behålla. Jag vill också få till ett uttag i anslutning till hyllan där routern står för att mata den samma samt ett par andra förbrukare. Vidare vill jag ha ett uttag nere vid golvet bredvid hurtsen i bilden nedan. Jag vill också gå vidare med en kabel bakom hurtsen för ytterligare ett uttag längre in under trappan.

Så här ser det ut idag. Det går två kablar längs trappans vagnstycke. Den rödmarkerade är matning av ett ”normalt” uttag (som jag vill flytta upp i närheten av hyllan) och den gröna är av/på för ett uttag för spotarnas trafo (som även det ska flyttas).

Vägg med elledningar markerade, strömbrytare, säng, hylla, gardin. Inomhus, installationsguide, informativ bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina frågor gäller materialval samt estetik.

1. Hur löser man snyggast tryckknappen och uttaget bredvid hurtsen? Brukar man göra så som jag ritat in i bilden nedan, att knappen så att säga är ”insplajsad” mitt på kabeln? I så fall, vad använder man för kabel ovanför tryckknappen? Det måste ju bli någon med åtminstone fem ledare tänker jag, tre som går rakt igenom tryckknappen (rödmarkerat) och matar det jordade uttaget nere vid golvet samt två (grönmarkerat) som används för styrning av belysningen. Eller drar man normalt sett en separat kabel bredvid tryckknappen för uttaget? Krävs en kulodosa, eller kan allt gömmas i tryckknappen? Bryter man fas eller nolla? (Jag litar inte på att förra ägaren vetat detta, så jag vill inte bara kopiera rakt av.)

2. Från uttaget bredvid hurtsen ska ju matningen gå vidare till uttaget längre in under trappan. Där är det väl så enkelt att man bara öppnar i botten på höljet och drar ut en kabel där som är kopplad på samma punkter som kommer ovanifrån?

Vägg med etiketterad elinstallation, nya uttag planeras, befintlig kopplingslåda, text och linjer i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Dragningen av kabeln till kulodosan som matar allt det här är lite kreativ. Här tänkte jag flytta den dit jag markerat för att slippa böjen uppåt. Jag tänker också att uttaget till spotarna ska hamna där jag markerat med grönt. Efter att jag ritat så tänkte jag dock att jag nog sätter uttaget på väggen istället (ungefär där kulodosan sitter nu, men givetvis linjerat med kulodosans nya placering) och monterar trafon på vagnstycket. Det hade blivit lite rörigt om jag ritat det så, så det fick vara. Bortse ifrån den stora rullen med nätverkskabel. Den ska kapas i lagom längd för routerns nya placering och klammas upp på lämpligt sätt när allt är klart med det elektriska.

Elinstallationer med markerade delar: eluttag, flyttad kabeldosa, och ledningar. Text och linjer visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag kommer givetvis inte göra något av detta själv, utan anlita en elektriker. 😜 Men jag tänker att det är bra att ha en tydlig bild av vilka material som behövs och hur jag vill ha det estetiska, så jag kan presentera ett färdigprojekterat jobb för elektrikern.

Tacksam för alla tips och synpunkter! Jag undanber mig dock kommentarer som handlar om att jag ska anlita elektriker, att det är olagligt att göra själv, att om jag måste fråga så kan jag inte, genom att citera mig själv från några rader upp: "Jag kommer givetvis inte göra något av detta själv, utan anlita en elektriker." Gott så? 🙂
 
Är det verkligen ingen som har ens någon liten åsikt om en någon av sakerna jag frågar om...? 😦
 
Detta är vardagsmat för en elektriker. Du behöver bara tala om att han ska ha med sig några uttag (envägs, tvåvägs?) och kulokabel 3G1.5 och 4G1.5, Det finns ingenting du behöver fråga om här, om du nu inte tänker göra jobbet själv. Det är enkelt. Vi agerar inte polis här. Jag svarar utifrån att Molgan ska göra den här installationen:
P Paxman skrev:
Hur löser man snyggast tryckknappen och uttaget bredvid hurtsen?
Genom att klamra kabeln rakt med t.ex Letti tvåben och sätta strömbrytare och uttag i linje.
P Paxman skrev:
Brukar man göra så som jag ritat in i bilden nedan, att knappen så att säga är ”insplajsad” mitt på kabeln?
Man kan göra så, inga problem. Jag skulle dock titta på möjligheten att dra kabeln till uttagena åt höger från dosan och ned längs höger vägg/trapp. Det blir snyggare och man slipper en kabel på en lite utsatt sträcka.
P Paxman skrev:
I så fall, vad använder man för kabel ovanför tryckknappen?
EKRK 4G1.5 mm². Fas, nolla och jord nedåt, tändtråd tillbaka upp. Det blir fyra ledare. Det gäller bara att få tag på en stump så att du slipper köpa en 50-metersring.

Väljer man som jag skrev ovan att gå ett högervarv med kabeln till uttagena så slipper man köpa en 4G1.5. I detta fall använder man blå ledare som tändtråd tillbaka upp till dosan.
P Paxman skrev:
Krävs en kulodosa, eller kan allt gömmas i tryckknappen?
Det kan vara lite trångt men brukar finnas plats för att skarva två ledare. Det kan vara en fördel att välja en strömbrytare med två X-plintar för nolla och skyddsjord.
P Paxman skrev:
Bryter man fas eller nolla?
Man bryter fasen.
P Paxman skrev:
Från uttaget bredvid hurtsen ska ju matningen gå vidare till uttaget längre in under trappan. Där är det väl så enkelt att man bara öppnar i botten på höljet och drar ut en kabel där som är kopplad på samma punkter som kommer ovanifrån?
Ja
P Paxman skrev:
3. Dragningen av kabeln till kulodosan som matar allt det här är lite kreativ. Här tänkte jag flytta den dit jag markerat för att slippa böjen uppåt.
Ok
P Paxman skrev:
Efter att jag ritat så tänkte jag dock att jag nog sätter uttaget på väggen istället
Ja, man slipper besvärliga böjar över kanten på vagnstycket.
P Paxman skrev:
Jag kommer givetvis inte göra något av detta själv, utan anlita en elektriker. 😜 Men jag tänker att det är bra att ha en tydlig bild av vilka material som behövs och hur jag vill ha det estetiska, så jag kan presentera ett färdigprojekterat jobb för elektrikern.
Hälsa till Molgan ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
tryckknappen? Bryter man fas eller nolla? (Jag litar inte på att förra ägaren vetat detta, så jag vill inte bara kopiera rakt av.)
P Paxman skrev:
2. Från uttaget bredvid hurtsen ska ju matningen gå vidare till uttaget längre in under trappan. Där är det väl så enkelt att man bara öppnar i botten på höljet och drar ut en kabel där som är kopplad på samma punkter som kommer ovanifrån?

[bild]

3. Dragningen av kabeln till kulodosan som matar allt det här är lite kreativ. Här tänkte jag flytta den dit jag markerat för att slippa böjen uppåt. Jag tänker också att uttaget till spotarna ska hamna där jag markerat med grönt. Efter att jag ritat så tänkte jag dock att jag nog sätter uttaget på väggen istället (ungefär där kulodosan sitter nu, men givetvis linjerat med kulodosans nya placering) och monterar trafon på vagnstycket. Det hade blivit lite rörigt om jag ritat det så, så det fick vara. Bortse ifrån den stora rullen med nätverkskabel. Den ska kapas i lagom längd för routerns nya placering och klammas upp på lämpligt sätt när allt är klart med det elektriska.

[bild]
P Paxman skrev:
Är det verkligen ingen som har ens någon liten åsikt om en någon av sakerna jag frågar om...? 😦
Jag tycker att du ska leta rätt på någon kompis som har lite vana. I all välmening. Jag reagerade på din fråga om fas eller nolla skall brytas i strömställaren. Då är jag ändå mycket liberal i hempulerifrågor.
 
Tack Bo för ett utförligt och konstruktivt svar!

Får se ifall Molgan har tid över i mellandagarna. 😁

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan göra så, inga problem. Jag skulle dock titta på möjligheten att dra kabeln till uttagena åt höger från dosan och ned längs höger vägg/trapp. Det blir snyggare och man slipper en kabel på en lite utsatt sträcka.
Det är ungefär som det är draget idag, vilket jag alltså vill ändra på. Jag tycker inte att det är så snyggt när kablarna går längs vagnstyckets underkant. Jag förstår invändningen med "lite utsatt sträcka" för kabeln men jag tänker att det är mycket begränsad trafik i det här utrymmet, och hurtsen gör att man aldrig är i närheten av just den väggen.

Av nyfikenhet googlade jag på tvåbent Letti och verktyg men hittade inget, bara verktyg för enbenta Letti. Hur gör proffsen med de tvåbenta?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
EKRK 4G1.5 mm². Fas, nolla och jord nedåt, tändtråd tillbaka upp. Det blir fyra ledare. Det gäller bara att få tag på en stump så att du slipper köpa en 50-metersring.
Ser att EKRK 4G1.5 mm² finns i 10 m längd på Clas Ohlson, så Molgan kan handla där om han inte behöver en hel 50-metersring.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara lite trångt men brukar finnas plats för att skarva två ledare. Det kan vara en fördel att välja en strömbrytare med två X-plintar för nolla och skyddsjord.
Ska kolla hur det ser ut i befintlig tryckknapp.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man bryter fasen.
Måste kolla vad tidigare ägare, som monterat grejerna som sitter där idag, har gjort.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Av nyfikenhet googlade jag på tvåbent Letti och verktyg men hittade inget, bara verktyg för enbenta Letti. Hur gör proffsen med de tvåbenta?
Text beskriver tvåbenta Letti Klämmer för ledningar, kablar och rör; snabb och enkel installation med hammare.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
K Kane skrev:
[bild]
Någon typ av plasthammare gissar jag på då...man vill ju inte spräcka den fina lacken på dem.
 
P Paxman skrev:
Någon typ av plasthammare gissar jag på då...man vill ju inte spräcka den fina lacken på dem.
Lettidon 👍Går på från 400 kr och uppåt om du ska göra det själv
 
Kör med TKK istället. Billigare verktyg och snyggare slutresultat.
Enklare att få rakt mitt på en vägg då man kan dra ett streck och spika upp alla klammer först.
 
Kör med ellist istället. Ännu smidigare 😁👍
 
useless useless skrev:
Kör med TKK istället. Billigare verktyg och snyggare slutresultat.
Enklare att få rakt mitt på en vägg då man kan dra ett streck och spika upp alla klammer först.
TKK är det som har använts för befintlig montering i källaren, så det kanske är snyggast att fortsätta med. 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.