Byggahus.se
Jag har drabbats av en oväntad svårighet. Jag skulle vilja byta en vanlig E27-lampa i ett trapphus till ett vindsutrymme.

Problemet är att lampan som sitter där har gått sönder, så glasdelen av lampan (det är en gammal klassisk glödlampa) har släppt från metallgängorna, så det går inte att bara gänga ur den. Just nu hänger glasdelen och dinglar lite från metalldelen.

Enkel match, eller hur? Bara att bryta strömmen och ta till något lämpligt verktyg.

Nästa problem är då att min spänningprovare indikerar spänning oavsett hur väggbrytaren står (det är en gammal vrid-brytare), så jag antar att den bara bryter nollan.

Ok, då får jag bryta huvudbrytaren istället. Men var är den då? Jag har ägnat ett par timmar idag åt att försöka hitta elmätaren/inkommande el för denna del av fastigheten. Vi har identifierat totalt fem elmätare, men misstänker att det finns en sjätte, som i så fall skulle vara den aktuella. Möjligen matas detta utrymme från elmätaren som hör till en hyresgäst (en restaurang), och vi har inte enkel tillgång till den lokalen.

Jag har hört av mig till Vattenfall Eldistribution för att se om de kan berätta för mig hur många mätare det ska finnas på fastigheten, men har ännu inte fått svar.

Jag funderar på att ta till min multimeter för att på något vis försöka kolla om det går ström i sockeln, men det är riskabelt dels för att det krävs viss akrobatik och dödsförakt för att komma åt, och dels för att jag är orolig för att råka orsaka kortslutning och därmed strömavbrott för restaurangen, om det nu skulle visa sig vara den mätaren det går på.

Har byggahus några kreativa ideér kring detta? Just nu lutar jag åt att bara skita i att byta lampan. Den har trots allt varit trasig tämligen länge, antagligen för att svärfar medan han levde sprang in i precis den problematik jag beskrivit. Jag tänker nog vänta och se vad Vattenfall säger. Om det finns en mätare till får jag fortsätta leta efter den, och om det inte finns behöver vi fundera på hur vi ska göra med ström till detta utrymme. Det är inte meningen att en hyresgäst ska stå för den, även om det bara handlar om försumbart lite ström till några lampor.

En tanke som slår mig medan jag skriver: Jag kanske kan öppna strömbrytaren för att rent okulärt se om den är på eller av?
 
Använder du en riktig spänningsprovare eller beröringsfri? Den senare kan lätt visa fel vid kapacitiv koppling (långa parallella ledningar varav en spänningssatt, t.ex vid trappkoppling).
Elektrikerhandskar kan vara på sin plats. Inte kul att ramla av stegen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.