Hej,

Vi har blivit med fritidshus efter ett långt letande.
Huset är byggt sent 1800 så vitt vi vet, men har givetvis blivit moderniserat i omgångar.
Huset är en tvåvånings västerbottensgård där bottenvåningen är timrad och övervåningen tillbygd med plank.

I dag sitter en väldigt gammal vedpanna med tillhörande elpatron för det vattenburna systemet. Vi kör enbart elpatronen då vi vid övertagande gjorde en brandskyddsinspektion och uppmärksammades på att skorstenen behöver muras om.
Detta är planerat till våren då det råder kallgrader ett par månader framöver.

Som sagt, vi har vattenburet system som styrs av en inomhustempgivare där vi siktar på att ha 15° inomhus alltjämt.

Men kärnfrågan är hur vi ska tänka framåt.

Det vi har diskuterat är LLVP, LVVP, Bergvärme och jordvärme.
Alla alternativ utom LLVP känns omotiverat dyrt då det de facto "bara" är ett fritidshus.
Men ponera att vi installerar en LLVP; Om vi ställer inomhusgivaren på 15° samt ställer LLVP på 15°, kommer elpatronen att slå till då?
Min egna tanke är att ha kanske 10° på elpatronen och 15° på LLVP mest för att ha en backup utifall att något händer med LLVP..

Förhoppningsvis är min fråga greppbar, men jag förstår om det är lite rörig frågeställning.
Jag hoppas att den samlade expertisen kan komma med kloka ord.

BR

A Avatorpet skrev:
Om vi ställer inomhusgivaren på 15° samt ställer LLVP på 15°, kommer elpatronen att slå till då?
Min egna tanke är att ha kanske 10° på elpatronen och 15° på LLVP mest för att ha en backup utifall att något händer med LLVP..
Förmodligen slår elpatronen till då. Så bättre att ha den lite lägre än LLVP.
Annars kan du också fundera på att ha det lite lägre temp och fjärrstyra värmen så den slås på endast när ni är på väg dit...

S sjoelund skrev:
Förmodligen slår elpatronen till då. Så bättre att ha den lite lägre än LLVP.
Annars kan du också fundera på att ha det lite lägre temp och fjärrstyra värmen så den slås på endast när ni är på väg dit...
Att fjärrstyra värmen känns rätt självklart, 15° är väl basvärdet som vi själva vill utgå ifrån innan vi törs säga om det funkar med lägre.
Så grundtanken att använda samköra elpatron och LLVP är inte helt urspårat med andra ord?

• Gilla
john&
  • Laddar…
A Avatorpet skrev:
Så grundtanken att använda samköra elpatron och LLVP är inte helt urspårat med andra ord?
Det är en billig försäkring att ha elpatronen som typ frostvakt. Värmepumpar slutar ju fungera ibland och är man inte där upptäcker man det kanske inte i tid...

• Gilla
Avatorpet
  • Laddar…
Går bra att ställa in vissa modeller av LLVP på 15 grader så den håller det i alla rum som nås av värmen från LLVP. Övriga rum får värmas av pannan. De rum som värms av LLVP kan ha termostaterna på 5 - 10 grader som backup om det skulle bli problem med LLVP.

• Gilla
Avatorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.