Byggahus.se
Bor i villa, 2 våningar + källare. Idag är det ett rätt osmart hem vilket jag ska ändra på.

Hur smart ska det bli? Kanske rätt lite jämfört med er som kan/orkar/vill hålla på massor men några funktioner jag är ute efter listar jag och hoppas på lite inspel och tips kring dessa.

Kan börja nämna att jag har för avsikt att köra Homekit via Apple, och har förstått att jag måste ha en hjärna, som får bli Apple TV.

Därefter vill jag kunna ansluta och styra (om möjligt):
- Belysning. Kommer köra med Plejd
- Dammsugare. Har en Roborcok S6 Pure
- Övervakningskameror. Har "äldre" Arlo.
- Innertemperatur (mest för att läsa av, behöver inte kunna justera i första läget). Behöver köpa nån...
- Har nätverk via Deco (mesh med tre puckar)
- Har Yale doorman
- Har elbilsladdare och elbil (Tesla), kan denna integreras?
- Har 2 par högtalare Opalum Stream 210 (alltså 4 högtalare, 2 hubbar). Dock kan jag bara spela upp via bluetooth, och här vill jag kunna spela via WiFi. Kan jag köpa nån annan hub som kan användas istället för originalen?

Så, ge mig er syn på sakerna ovan eller vad jag bör överväga att köpa till för att få ett ballt hem 😊 Alla tips tas emot med öppet sinne..!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Bor i villa, 2 våningar + källare. Idag är det ett rätt osmart hem vilket jag ska ändra på.

Hur smart ska det bli? Kanske rätt lite jämfört med er som kan/orkar/vill hålla på massor men några funktioner jag är ute efter listar jag och hoppas på lite inspel och tips kring dessa.

Kan börja nämna att jag har för avsikt att köra Homekit via Apple, och har förstått att jag måste ha en hjärna, som får bli Apple TV.

Därefter vill jag kunna ansluta och styra (om möjligt):
- Belysning. Kommer köra med Plejd
- Dammsugare. Har en Roborcok S6 Pure
- Övervakningskameror. Har "äldre" Arlo.
- Innertemperatur (mest för att läsa av, behöver inte kunna justera i första läget). Behöver köpa nån...
- Har nätverk via Deco (mesh med tre puckar)
- Har Yale doorman
- Har elbilsladdare och elbil (Tesla), kan denna integreras?
- Har 2 par högtalare Opalum Stream 210 (alltså 4 högtalare, 2 hubbar). Dock kan jag bara spela upp via bluetooth, och här vill jag kunna spela via WiFi. Kan jag köpa nån annan hub som kan användas istället för originalen?

Så, ge mig er syn på sakerna ovan eller vad jag bör överväga att köpa till för att få ett ballt hem 😊 Alla tips tas emot med öppet sinne..!
Eftersom du redan har valt att köra Homekit så är det bara att sätta igång att integrera de grejer du redan har. Sen ser du vart det bär... 😃
 
Så är det såklart 😎 Men skulle vilja få svar på frågor om t.ex. högtalarna eller annan input som kan vara bra att känna till innan man drar igång...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
homepod dom har ju dessutom termometer och hygrometer inbyggd
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
J
Några av mina HomeKit-favoriter:
  • Eve MotionBlinds - väldigt smidigt att automatisera vid t.ex. solnedgången eller temperatur
  • HomePod mini - för Thread (nyare AppleTV fungerar ju också), trevlig högtalare för sin storlek, temperatur- och fuktsensor
  • Tado AC V3+ - för att styra luftvärmepumpen
Angående högtalarna så vet jag inte hur de ser ut eller fungerar, men finns ju t.ex. Eve Play som ger högtalare AirPlay2.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.