Hejsan, jag har försökt montera en taklampa från Ikea i mitt sovrum. Lampan lyste inte i mitt sovrum så jag testade om den funka i hallen, vilket den gjorde. Det jag undrar är om problemet ligger i sladden från taket, jag kan se lite koppar sticka ut från den, kan de ha nåt med felet att göra?
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Den kontakten är inte ok. Vet du hur man hanterar el är det lätt att fixa; dra proppen, skruva isär kontakten, återmontera kabeln. Man får inte kunna komma åt koppar med fingret. Om du inte är säker på hur man gör eller säker hur man kollar att det är strömlöst, ta hjälp av någon kompis eller en elektriker.
Okej, så jag stänger av strömmen till rummet och skruvar isär kontakten och försöker återmontera. Tack så jättemycket
Yes, bara du är säker på strömmen bruten. Jag har ofta duttat med fingret på sladden för att kolla strömmen är av, jag kollar alltid med beeper innan och står stadigt när jag duttar till. Att hålla stadigt i sladden i ena handen och kontakten i andra kan vara rätt farligt om man misslyckats stänga av. Jag rekommenderar alla att ha något slags verktyg att kontrollmäta med innan man börjar skruva då ibland ett rum kan ha flera säkringar och man därmed stängt av fel säkringJ Johan 1996 skrev:
Alltid bra att vara på den säkra sidan, tack igen!