34 909 läst ·
137 svar
35k läst
137 svar
Hjälp ensamstående mamma med elfråga
Läser jag ritningen rätt om jag säger att den är felaktigt !M MonicaochPatrik skrev:Jag tror vi har ett svar.
Vi hittade en ritning i polarens bok som verkar visa hur det ska vara. Den är från elsäkerhetsverket.
Anläggning nr 2 är i denna bilden avsäkrad i anläggning nr 1 men principen om hur man kopplar in jordfelsbrytare nr 2 efter att man gått från TN-C till TN-S framgår.
PE-ledaren parellkopplas alltså direkt till anläggning nr 2. Nollan från nollskenan i anläggning nr 1, till inkommande på jordfelsbrytare nr 2 och sen nollskenan i anläggning n2 från utgång på jordfelsbrytare nr 2.
Precis som min polare på elprogrammet konstaterade. Duktiga grabbar på elprogrammet![]()
Om jag förstår kraven så ska samtliga grupper som matas via samma jfb få sin nolla via jfb:s nolla utan att det får finnas några andra vägar.
dessutom måste det finnas en garanti för kontakt på jfb:s inkommande nolla mellan den och anläggningens jord.
Ritningen bryter mot den detaljen iom att dess nolla matas via huvudcentralens jfb:s nolla.
Möjligtvis skulle man kunna lägga undercentralens matande nolla och jord på jordskenan i huvudcentralen - då är den inte längre en undercentral... iofs
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Flera JFBer efter varandra som i detta fall från ESV är tillåtet och fungerar fint (förutom lotteriet över vilken som bryter vid ett fel). Den grundregel som är ytterst viktig är att faserna bryts tillsammans med nollan. Man får aldrig koppla så att nollan kan brytas utan att tillhörande faser samtidigt bryts. Tvärtom går bra. Nollan måste inte brytas.S skaraborgsfakir skrev:
Detta är både rätt och fel. Man kan inte säga var N ska kopplas in utan att samtidigt tala om var faserna ska kopplas in. Dom hör ihop. Antingen så riskerar man att nollan blir flytande eller så riskerar man att en JFB löser pga att nollan tagits ut "vid sidan om".S skaraborgsfakir skrev:
Jag tror jag är med på noterna nu.
Nedan finns två bilder. En koppling med två JFB, och en med endast JFB i huset.
Stämmer va?
Nedan finns två bilder. En koppling med två JFB, och en med endast JFB i huset.
Stämmer va?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Tyvärr inte
Den undre skissen kommer att lösa JFBn i huset. Som du ser kommer normal belastningsström att gå förbi husets JFB.
Så här blir bättre:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här blir bättre:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men va det inte så man INTE skulle göra för att man inte bara skulle tappa nollan i utehuset? Eller missförstod jag något? Eller det påståendet gäller inte längre för att om JFB löser ut i huset stänger faserna också till utehuset med en dvärgbrytare till alla faserna in dit?Bo.Siltberg skrev:
Men bilden med en JFB är rätt va? Det känns som att man är inne på överkurs med fler än 1 JFB inkopplade.Med endast en JFB i huset är jag allt easy peasy
@Bo.Siltberg
Det va kanske såhär jag menade nu när jag tänker efter. Om förutsättningarna hade varit korrekta med en 5g6 ut till utehuset så att man kan dra direkt från inkommande ut dit så hade detta varit korrekt?
Det va kanske såhär jag menade nu när jag tänker efter. Om förutsättningarna hade varit korrekta med en 5g6 ut till utehuset så att man kan dra direkt från inkommande ut dit så hade detta varit korrekt?
Nej, det där är ingen bra koppling, men den tar inte sönder saker i alla fall.M MonicaochPatrik skrev:Jag tror vi har ett svar.
Vi hittade en ritning i polarens bok som verkar visa hur det ska vara. Den är från elsäkerhetsverket.
Anläggning nr 2 är i denna bilden avsäkrad i anläggning nr 1 men principen om hur man kopplar in jordfelsbrytare nr 2 efter att man gått från TN-C till TN-S framgår.
PE-ledaren parellkopplas alltså direkt till anläggning nr 2. Nollan från nollskenan i anläggning nr 1, till inkommande på jordfelsbrytare nr 2 och sen nollskenan i anläggning n2 från utgång på jordfelsbrytare nr 2.
Precis som min polare på elprogrammet konstaterade. Duktiga grabbar på elprogrammet![]()
Det är helt värdelöst att sätta flera JFB efter varandra.
Koppla uthuset som en undercentral direkt på huvudbrytaren i HC, om arean tillåter, annars helst på säkringar som ej är skyddade av JFB.
Redigerat:
Det finns bara ett sätt!
Kabeln säkras 3-poligt max 16A i huvucentral före JFB man kan t.o.m. ta ut till dessa säkringar före huvudbrytaren.
Är det en 5 ledare så lägger man både PE och N på huvudcentralens PEN- skena, = TN-S i kabeln.
I undercentralen läggs inkommande Nolla direkt in på JFB.
Och inkommande PE på jordskena, som skall vara skild från nollskenan.
Dom 3 faserna till HB
Ut från HB till JFB.
Ut från JFB-nolla till nollskenan.
Med denna koppling kan man bryta huset och ha ström i uthuset.
Kabeln säkras 3-poligt max 16A i huvucentral före JFB man kan t.o.m. ta ut till dessa säkringar före huvudbrytaren.
Är det en 5 ledare så lägger man både PE och N på huvudcentralens PEN- skena, = TN-S i kabeln.
I undercentralen läggs inkommande Nolla direkt in på JFB.
Och inkommande PE på jordskena, som skall vara skild från nollskenan.
Dom 3 faserna till HB
Ut från HB till JFB.
Ut från JFB-nolla till nollskenan.
Med denna koppling kan man bryta huset och ha ström i uthuset.
Redigerat: