M MonicaochPatrik skrev:
Jag tror vi har ett svar.

Vi hittade en ritning i polarens bok som verkar visa hur det ska vara. Den är från elsäkerhetsverket.

Anläggning nr 2 är i denna bilden avsäkrad i anläggning nr 1 men principen om hur man kopplar in jordfelsbrytare nr 2 efter att man gått från TN-C till TN-S framgår.

PE-ledaren parellkopplas alltså direkt till anläggning nr 2. Nollan från nollskenan i anläggning nr 1, till inkommande på jordfelsbrytare nr 2 och sen nollskenan i anläggning n2 från utgång på jordfelsbrytare nr 2.

Precis som min polare på elprogrammet konstaterade. Duktiga grabbar på elprogrammet :D
Läser jag ritningen rätt om jag säger att den är felaktigt !

Om jag förstår kraven så ska samtliga grupper som matas via samma jfb få sin nolla via jfb:s nolla utan att det får finnas några andra vägar.
dessutom måste det finnas en garanti för kontakt på jfb:s inkommande nolla mellan den och anläggningens jord.
Ritningen bryter mot den detaljen iom att dess nolla matas via huvudcentralens jfb:s nolla.

Möjligtvis skulle man kunna lägga undercentralens matande nolla och jord på jordskenan i huvudcentralen - då är den inte längre en undercentral... iofs

S skaraborgsfakir skrev:
Om jag förstår kraven så ska samtliga grupper som matas via samma jfb få sin nolla via jfb:s nolla utan att det får finnas några andra vägar.
Flera JFBer efter varandra som i detta fall från ESV är tillåtet och fungerar fint (förutom lotteriet över vilken som bryter vid ett fel). Den grundregel som är ytterst viktig är att faserna bryts tillsammans med nollan. Man får aldrig koppla så att nollan kan brytas utan att tillhörande faser samtidigt bryts. Tvärtom går bra. Nollan måste inte brytas.

S skaraborgsfakir skrev:
Möjligtvis skulle man kunna lägga undercentralens matande nolla och jord på jordskenan i huvudcentralen - då är den inte längre en undercentral... iofs
Detta är både rätt och fel. Man kan inte säga var N ska kopplas in utan att samtidigt tala om var faserna ska kopplas in. Dom hör ihop. Antingen så riskerar man att nollan blir flytande eller så riskerar man att en JFB löser pga att nollan tagits ut "vid sidan om".

Jag tror jag är med på noterna nu.

Nedan finns två bilder. En koppling med två JFB, och en med endast JFB i huset.

Stämmer va? :)

• Elkopplingsschema med två jordfelsbrytare och markeringar för L1, L2, L3, PEN samt 16A 3-pol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema med huvudbrytare, JFB för ett hus och ett uthus.
    Skapa konto
Tyvärr inte :( Den undre skissen kommer att lösa JFBn i huset. Som du ser kommer normal belastningsström att gå förbi husets JFB.
Schematisk elritning som visar hur JFB kopplas i ett hus för att undvika belastning genom husets JFB.
Skapa konto

Så här blir bättre:
Elektrisk kretsschema som visar ändringar för att undvika husets JFB med normal belastningsström som går förbi.
Skapa konto

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr inte :( Den undre skissen kommer att lösa JFBn i huset. Som du ser kommer normal belastningsström att gå förbi husets JFB.
[bild]

Så här blir bättre:
[bild]
Men va det inte så man INTE skulle göra för att man inte bara skulle tappa nollan i utehuset? Eller missförstod jag något? Eller det påståendet gäller inte längre för att om JFB löser ut i huset stänger faserna också till utehuset med en dvärgbrytare till alla faserna in dit?

Men bilden med en JFB är rätt va? Det känns som att man är inne på överkurs med fler än 1 JFB inkopplade.Med endast en JFB i huset är jag allt easy peasy

@Bo.Siltberg

Det va kanske såhär jag menade nu när jag tänker efter. Om förutsättningarna hade varit korrekta med en 5g6 ut till utehuset så att man kan dra direkt från inkommande ut dit så hade detta varit korrekt?

• Elektrisk kopplingsschema som visar anslutningen mellan huvudbrytare och fördelningsboxar för hus och uthus.
    Skapa konto
Nej, då blir det en PEN som måste vara 10 kvadrat.

Varför inte skippa jfb'n ute?

useless useless skrev:
Nej, då blir det en PEN som måste vara 10 kvadrat.

Varför inte skippa jfb'n ute?
Det lutar åt det. Det är ju det allra enklaste.

Men jag är enveten och vill förstå :D Inte för att jag ska göra så utan bara för att förstå. Kunskap är alltid bra!

FÖrresten, hur blir det en PEN-ledare?

Den är både nolla och jord. Det står ju till och med i bilden.

useless useless skrev:
Den är både nolla och jord. Det står ju till och med i bilden.
Hmm.....

Får tänka på det där.

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Så här borde det vara[bild]
Nu är det 5-ledare till UC'n ...
Din bild gäller vid 4-ledarmatning.

Jag skulle säkra av stigaren och lägga den utanför JFB i första centalen. ;)

• Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
M MonicaochPatrik skrev:
Jag tror vi har ett svar.

Vi hittade en ritning i polarens bok som verkar visa hur det ska vara. Den är från elsäkerhetsverket.

Anläggning nr 2 är i denna bilden avsäkrad i anläggning nr 1 men principen om hur man kopplar in jordfelsbrytare nr 2 efter att man gått från TN-C till TN-S framgår.

PE-ledaren parellkopplas alltså direkt till anläggning nr 2. Nollan från nollskenan i anläggning nr 1, till inkommande på jordfelsbrytare nr 2 och sen nollskenan i anläggning n2 från utgång på jordfelsbrytare nr 2.

Precis som min polare på elprogrammet konstaterade. Duktiga grabbar på elprogrammet :D
Nej, det där är ingen bra koppling, men den tar inte sönder saker i alla fall.

Det är helt värdelöst att sätta flera JFB efter varandra.
Koppla uthuset som en undercentral direkt på huvudbrytaren i HC, om arean tillåter, annars helst på säkringar som ej är skyddade av JFB.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det finns bara ett sätt!
Kabeln säkras 3-poligt max 16A i huvucentral före JFB man kan t.o.m. ta ut till dessa säkringar före huvudbrytaren.
Är det en 5 ledare så lägger man både PE och N på huvudcentralens PEN- skena, = TN-S i kabeln.
I undercentralen läggs inkommande Nolla direkt in på JFB.
Och inkommande PE på jordskena, som skall vara skild från nollskenan.
Dom 3 faserna till HB
Ut från HB till JFB.
Ut från JFB-nolla till nollskenan.
Med denna koppling kan man bryta huset och ha ström i uthuset.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ungefär det som jag föreslog kanske? i #57 :)

• Gilla
walderama och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.