Vilka färger har du vid knapp och transformator?

R Robert-san01 skrev:
Vilka färger har du vid knapp och transformator?
Vita knapp och färgade trafo.

Vita knapp, färgade trafo

Finns det några symboler vid anslutningsplintarna/skruvarna?
Kunde du ta ett bättre foto, närbild i någon bra vinkel så ev text går att läsa?

Vilka av de färgade går till trafo?

Det skall IAF vara en av de vita till skruven nere till vänster, en färgad från knappen till övre vänstra skruven och en vit tillsammans med den andra av de färgade som går till knappen.

Bästa svaret

Kan ev vara så att skruven, uppe till höger är en"plint" där du kan sätta ihop en av det från trafon och en dem som går till knappen.

• Gilla
Åsaj82
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vilka av de färgade går till trafo?

Det skall IAF vara en av de vita till skruven nere till vänster, en färgad från knappen till övre vänstra skruven och en vit tillsammans med den andra av de färgade som går till knappen.
Blir förvirrad det här sitter i källan...

• Öppen strömbrytare med synliga ledningar och anslutningar på en vägg, indikerar elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med förvirrande kablage i en säkerhetsbrytare.
    Skapa konto
Det här reder ut begreppen

• Schematiska diagram över elektriska kretsar för installation av transformatorer, med märkningar och spänningsindikationer.
    Skapa konto
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det här reder ut begreppen
Hur tänker du då? Kopplingsschemat du lade upp har 4 anslutningar, med 2 inkopplingsvarianter. Båda använder plint 3 som inte finns i TS bild på ringklockan.

R Robert-san01 skrev:
Kan ev vara så att skruven, uppe till höger är en"plint" där du kan sätta ihop en av det från trafon och en dem som går till knappen.
Tack ska testa lite senare (y)

Det kan vara en bra idé att skala av den vita isoleringen på kabeln från trafon.
Det ser ut att vara isolering kvar på den under skruven på bilden i första inlägget och då blir det ju inte någon kontakt.

blackarrow blackarrow skrev:
Hur tänker du då? Kopplingsschemat du lade upp har 4 anslutningar, med 2 inkopplingsvarianter. Båda använder plint 3 som inte finns i TS bild på ringklockan.
Nu ska du inte vara sådan, det är en vanlig DingDong och schemat säger 2 st allternativ, att då säga något om ev felaktigheter är inte bra, fotot säger inget om nr 3 eller vad du kallar den, det syns bara övre delen på DingDongen. läs schemat riktigt så begriper du och andra med hur det ska kopplas. ingen månresa att koppla en DIngDong bara 4 trådar ( ledare ) 1st T-knapp + 1 st trafo + 1 st DingDong.

• Haha
Violina
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu ska du inte vara sådan, det är en vanlig DingDong
Det var inte min mening att förarga dig. Ber om ursäkt.
J jonaserik skrev:
och schemat säger 2 st allternativ, att då säga något om ev felaktigheter är inte bra, fotot säger inget om nr 3 eller vad du kallar den
Här förstår jag inte vad du menar.
J jonaserik skrev:
läs schemat riktigt så begriper du och andra med hur det ska kopplas.
varför tror du jag har problem att läsa schemat riktigt?
J jonaserik skrev:
ingen månresa att koppla en DIngDong bara 4 trådar ( ledare ) 1st T-knapp + 1 st trafo + 1 st DingDong.
Nja, det är inte vad jag ser på bilderna. (Om inte TS plötsligt bytt kablarna till ding-dongen). Jag ser 2 ding-dong klockor och i första ding-dongen finns 6 trådar som kan kopplas till 3 plintar.

Nu undrar jag om du sett att du lagt upp en bild på en ding-dong med 4 anslutningsplintar och att i TS bild så har hennes ding-dong 3 anslutningsplintar.
Så hur tänkte du här undrade jag?
Hur ska TS veta eller ta reda på vilka plintar hon ska använda till vad?
Det är TS vi ska hjälpa.

Lånar denna bild på en fungerande inkoppling av en Friedland ding-dong från en annan byggahus-tråd.
Med den OCH inkopplingsalternativen från jonaserik borde det bli lättare att koppla rätt. ;)
Inkoppling av en Friedland ding-dong-klocka med kablar och en kopplingsklämma.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.