Har precis köpt hus och renoveringen inne färdig, nu är det bara de där jävla diket igen!

Vattnet som rinner ut från pumphuset stod still, var knappt nå flöde på det. Så jag började gräva samt ta bort massa blålera i hopp om att kunna få flöde på vattnet.
Efter jag blivit uppäten och mer eller mindre svullen på hela kroppen av knott/sve så la jag ner. Har grävt ca 3 gånger och det rinner ut bra i början men sedan händer samma sak att vattnet blir nästintill still.

Behöver jag bygga upp diket i början då det är rätt plant? Antar att det kommer täppas igen om jag inte gräver bredare men det är ju så jävla jobbigt när spaden fastnar i blåleran, ska jag lägga något på leran som vattnet rinner på? Va det ena röret gör där vet jag inte för att tillägga.

Tack för svar

• Ett grävt dike med stillestående vatten och blålera vid ett hus, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grävt dike med stillestående vatten omgivet av gräs och blålera, delvis täppt och med ett synligt rör.
    Skapa konto
  • Ett igentäppt dike med stagnerat vatten och ett synligt avloppsrör omgivet av gräs och lera.
    Skapa konto
  • Ett grävt dike med stillestående vatten och blålera, flankerat av gräs och grönska.
    Skapa konto
Åsa Lund
Stillastående vatten är perfekt för mygg att lägga ägg i.
Vill du minska mängden då är det nog bra att leda bort vattnet eller på annat sätt gömma vattenytan

Redigerat:
Varför kommer det vatten ur pumphuset?
Ser ut som det är järn i vattnet.
Skarva röret som kommer ur pumphuset och fyll över.

Protte

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Stillastående vatten är perfekt för mygg att lägga ägg i.
Vill du minska mängden då är det nog bra att leda bort vattnet eller på annat sätt gömma vattenytan
Jamen precis, det är också en av anledningen till att jag vill få flöde på vattnet

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Finns inte flödet så kvittar det ju hur du gräver.

Antingen öka flödet eller ta bort det, behåller du flödet så se till att ha jämt fall hela vägen dit det ska.

prototypen prototypen skrev:
Varför kommer det vatten ur pumphuset?
Ser ut som det är järn i vattnet.
Skarva röret som kommer ur pumphuset och fyll över.

Protte

Bifogar bild, vattnet kommer från avloppet (brunnen) då det inte heller var flöde så
droppade det vatten från detta röret inne i pumphuset.

• Vattenläckage från rör i pumphus med röd behållare, verktyg och avloppsbrunn.
    Skapa konto
Åsa Lund
Tror att fall på avlopp ska vara typ 2 cm per meter. Googla?
Får du såpass fall borde du bli av med vattnet. Kanske t o m 1 cm per meter räcker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.