Hejsan allihop,

Vår elektriker har nu dragit rör och kablar för elen i köket och hallen (tillbyggnad) och jag blir lite fundersam. Måste fråga några saker så jag känner mig trygg innan vi sätter igen väggarna.

Jag vet nu OTROLIGT LITE om el så ni får ta frågorna för vad de är. Från en icke insatt.

Som det är draget nu ser det ut att samma kabelrör går förbi i tur och ordning termostaten till golvvärme, alla eluttagen i köket (väggarna, ej över köksbänk) och sen upp till frånluftsfläkten.

Kan dessa enheter ändå säkras upp var för sig? Dvs om säkringen går för att eluttagen i köket överbelastas, påverkas värmegolvet på något sätt?

Är det så att elektrikern planerar någon fasindelning här och att varje fas säkras upp separat?

Mikael_L
McGonagall skrev:
Är det så att elektrikern planerar någon fasindelning här och att varje fas säkras upp separat?
Så kan han möjligen ha planerat. Men om väggar är öppna för rördragning tycker jag det är hål i huvudet. Det är myyycket bättre att dra 2-3st rör, och en enskild säkring för varje grupp.
(enfasgrupper)

Och har han tänkt mata allt med en enfasgrupp så kommer givetvis allt bli strömlöst om säkringen går.
Vilket är lätt hänt om man kör både en vattenkokare och en annan kraftig förbrukare samtidigt.

Glöm inte att JFB är ett absolut krav här.

Tack ska du ha.

Vi får nog sätta oss och diskutera lite hur stort uttag av ström vi tror vi kommer att ha på den där "kedjan" - den kanske bör delas upp i två istället. Det är väl läge nu som sagt när väggarna är öppna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.