148 219 läst ·
298 svar
148k läst
298 svar
Hittat gömd sak i hus
Det är fastigheten och vad som tillhör fastigheten som byter ägare vid en fastighetsaffär, inte lösöre. Såvida inte detta reglerats genom köpeavtal. Är föremålet inte fast anbringat är det lösöre och tillhör inte per automatik den som äger fastigheten.
Läs Jordabalk (1970:994), 2 kap. Tillbehör till fastighet om vad som är att räkna som tillbehör i fastighet.
Läs Jordabalk (1970:994), 2 kap. Tillbehör till fastighet om vad som är att räkna som tillbehör i fastighet.
Jo, så här tänkte jag. Om Carl Magnus köpte huset för ett år sedan utgick jag från att huset varit bebott tills dess av förre ägaren. Uppgiften om att tidigare ägaren är från 1909 läste jag ingenstans och förstår inte heller vad som menas med det. Var han född 1909 eller hade ingen bott i huset sedan 1909?nissenhj skrev:
Fast det som är inmurat i en vägg får väl ändå anses vara "fast anbringat", eller?episcopus skrev:Det är fastigheten och vad som tillhör fastigheten som byter ägare vid en fastighetsaffär, inte lösöre. Såvida inte detta reglerats genom köpeavtal. Är föremålet inte fast anbringat är det lösöre och tillhör inte per automatik den som äger fastigheten.
Läs Jordabalk (1970:994), 2 kap. Tillbehör till fastighet om vad som är att räkna som tillbehör i fastighet.
Jag tror att det är ett speciellt fall, eftersom det handlar om en gård (gods?) från 1700 talet. Gården byggdes av en adelsfamilj och stannade inom släkten fram till för ett par år sen när TS köpte gården.
Så det finns en stor risk att det är något som är dyrt och kan härledas till släkten vid en eventuellt försäljning. Man får också anta att förra ägaren har ekonomisk styrka att komma med bra advokater, skulle det gå till domstolen.
Därför antar jag att TS är lite försiktig med att skriva allt för mycket om vad det är eller var huset ligger. Det kan inte finnas så många försäljningar av större gårdar inom Skåne, så det är väldigt lätt att identifiera TS för de som är lite mer insatt.
Om TS nu hade rätt till hela skatten eller inte är fortfarande inte solklart i detta fall, men han valde uppenbarligen ett kompromiss utan risk för framtida stress eller problem. Och det kan jag förstå
Så det finns en stor risk att det är något som är dyrt och kan härledas till släkten vid en eventuellt försäljning. Man får också anta att förra ägaren har ekonomisk styrka att komma med bra advokater, skulle det gå till domstolen.
Därför antar jag att TS är lite försiktig med att skriva allt för mycket om vad det är eller var huset ligger. Det kan inte finnas så många försäljningar av större gårdar inom Skåne, så det är väldigt lätt att identifiera TS för de som är lite mer insatt.
Om TS nu hade rätt till hela skatten eller inte är fortfarande inte solklart i detta fall, men han valde uppenbarligen ett kompromiss utan risk för framtida stress eller problem. Och det kan jag förstå
Så som jag har tolkat vad Carl Magnus har skrivit så blev det in murat 1909?kalserud skrev:Jo, så här tänkte jag. Om Carl Magnus köpte huset för ett år sedan utgick jag från att huset varit bebott tills dess av förre ägaren. Uppgiften om att tidigare ägaren är från 1909 läste jag ingenstans och förstår inte heller vad som menas med det. Var han född 1909 eller hade ingen bott i huset sedan 1909?
Eftersom ni nu är överens om hur ni skall dela på värdet, så kan det väl knappast skada någon att berätta om innehållet, och kanske tom lägga upp bilder. Det enda undantaget skulle väl vara ett avtal som stipulerar att du inte får nämna innehållet, men då kan du ge oss detta iaf?CarlMagnus skrev:Helt otroligt att denna tråd fortfarande lever =) Har helt missat det och hade glömt den. Använder knappt byggahus mer sen de tog bort Tapatalk stödet. Deras egen app är avskräde!
Efter att pratat genom det med min advokat kom vi fram till att göra upp med föregående ägare till gården. Så vi delade 50/50 på fyndet.Föregående ägare till gården var en adelsfamilj som byggt första delarna av gården under mitten av 1700 talet och sen renoverades det 1879 och vid båda tillfällena(troligen) murades det in lådor med innehåll i grunden och sen glömdes det förmodligen bort men när vi skulle gräva för kulvert hamnade jag i båda lådorna. Kanske finns det mer? Vem vet. =)