andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Nä det är klart, my bad!
Men då följer man utsidan på dosan då helt enkelt. Känns inte som att man behöver vara elektriker för att klara av det...? 🤔
Dosfräsar ger hål på 74 respektive 84 mm hål så dosan precis ska passa. Antar att det ligger i konstruktionen att dosan ska stödjas av väggen. Svårt att få den passformen genom att följa utsidan med en kullagrad kopierfräs eller liknande?

• Gilla
maglin
  • Laddar…
…och hur gjorde man innan detta fanns?
Till enstaka hål funkar det rätt bra att måla dosan, röret eller vad man vill ta hål för och trycka skivan/brädan emot, sen är det bara att lyfta bort det man vill göra hålet i och ta upp själva hålet innan man slutgiltigt monterar den

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Man fick eller får mäta in hålet/hålen och överföra måtten till skivan/skivorna och sedan borra/göra hål. Är man då noggrann vid inmätningen så passar det annars blir det till att ”trimma”.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag brukar ställa korslasern så korset hamnar i centrum av dosan. Sen ställer jag dit skivan och borrar mitt i korset.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Jag har använt en 70 mm hålsåg men placerade alltså hålet ca 1 cm snett – Eftersom jag slarvade vid mätningen förstås.
Men ändå, när man sätter upp gips och allt däromkring så är det ju lätt att det blir lite fel – 1 cm är inte mycket på 4 meter vägg. Hur fungerar en holeinone? (har sett detta nämnas många gånger men aldrig köpt någon.

Edit: Hittade själv: [media]
Så var köper man dessa grunkor?

Dom finns att köpa dom flesta byggvaruhus.
Dessa fanns redan i början på 90-talet men jag kommer ihåg att det fanns ett lock med spik i mitten som användes innan jag fick en holeinone

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.