Har ögnat igenom de allra flesta husföretagens sajter, beställt katalog från några och vänder & vrider på dem tills ögonen blöder. Känner ingen "A-ha" upplevelse, inget sådär kan man göra...
Vad jag känner däremot är:
Det har man sett hundra gånger förr, booring eller
Kul med STORA umgängesytor men är det verkligen meningen att man ska gå in och backa ut från sovrummen..?
Är det omöjligt att vara yteffektiv och ändå få till lite ovanliga & fräcka planlösningar som är funktionella??
Jag ser många fräcka hus men oftast är de mindre praktiska.
Vi eftersöker ett 2 planshus som har 4 sovrum (eventuellt 5 - ett mindre arbetsrum dvs) och ett fungerande allrum för barnen däruppe samt ett stort va´rdagsrum där nere. Vi vill ha mycket avställningsytor i köket då vi ofta och gärna lagar mat för oss själva och till gäster.
Är det svårare att få till något unikt OCH bra i ett 2plans hus? Vi har inte obegränsat med pengar och tomtens beskaffenhet har sina begränsningar..Vi kan således inte bygga ett 250 kvm stort hus med massa vinklar och vrår utan måste "strama" till det lite.
Någon här som bor i ett kul 2 planshus som skulle vilja delge planlösningsritningar?
mvh
Vad jag känner däremot är:
Det har man sett hundra gånger förr, booring eller
Kul med STORA umgängesytor men är det verkligen meningen att man ska gå in och backa ut från sovrummen..?
Är det omöjligt att vara yteffektiv och ändå få till lite ovanliga & fräcka planlösningar som är funktionella??
Jag ser många fräcka hus men oftast är de mindre praktiska.
Vi eftersöker ett 2 planshus som har 4 sovrum (eventuellt 5 - ett mindre arbetsrum dvs) och ett fungerande allrum för barnen däruppe samt ett stort va´rdagsrum där nere. Vi vill ha mycket avställningsytor i köket då vi ofta och gärna lagar mat för oss själva och till gäster.
Är det svårare att få till något unikt OCH bra i ett 2plans hus? Vi har inte obegränsat med pengar och tomtens beskaffenhet har sina begränsningar..Vi kan således inte bygga ett 250 kvm stort hus med massa vinklar och vrår utan måste "strama" till det lite.
Någon här som bor i ett kul 2 planshus som skulle vilja delge planlösningsritningar?
mvh
Har gjort samma iaktagelser som du. Tror att stapeln med kataloger är en bra bit över halvmetern hemma...
Inget passar!
Det slutade i att vi ritade själva och valde en leverantör som kan bygga huset efter våra ritningar. Det blev (inte helt klart än) ett 2-planshus på ca 193kvm. Vi har ungefär samma krav som er.
Du kanske redan har sett det (eftersom det ligger i det här forumet) men titta på vår lösning och kommentera gärna http://www.byggahus.se/forum/planlo...ill-om-var-planloesning-2-plan-ca-200kvm.html
Inget passar!
Det slutade i att vi ritade själva och valde en leverantör som kan bygga huset efter våra ritningar. Det blev (inte helt klart än) ett 2-planshus på ca 193kvm. Vi har ungefär samma krav som er.
Du kanske redan har sett det (eftersom det ligger i det här forumet) men titta på vår lösning och kommentera gärna http://www.byggahus.se/forum/planlo...ill-om-var-planloesning-2-plan-ca-200kvm.html
Problemet är väl att den klockrena planlösningen, som både är cool och praktisk helt enkelt inte finns. Hur man än gör måste man kompromissa lite någonstans. Så det är bara att försöka fundera på vad av det man önskar sig som är viktigast och vad som går att välja bort.
Vi själva har ju tack och lov ett gammalt hus som sätter vissa gränser. Jag skulle också ha det jättesvårt om jag hade en tom tomt och ett vitt papper.
Vi själva har ju tack och lov ett gammalt hus som sätter vissa gränser. Jag skulle också ha det jättesvårt om jag hade en tom tomt och ett vitt papper.
äldre planlösningar tycker jag ofta är rätt så självklara. Man kanske tycker att det känns lite omodernt och plottrigt till en början, men när man bor där så märker man hur naturligt och praktiskt det fungerar. Serveringsgången, de gemytliga "umgängesrummet" med plats för ett par fåtöljer, ljuddämpningen, hur ljuset kommer in osv. Våtutrymmen och förvaringsutrymmen är ju dock ett minus i dessa, som man får kompromissa med. Ingen fräckhet, men mycket härliga upplevelser för det är så vackra detaljer, snickerier, stuck, handtag. Och proportionerna på rummen gör att det känns harmoniskt. Ett sinne för detaljer och material tror jag i många fall gör mer för känslan än exakt hur många meter det är från sovrum till bad.
Det känns likadant i vårt gamla huslavin skrev:
Badrummen är verkligen små - standard 1938 men funktionella.
gaia
Ska man ha en perfekt planlösning får man göra det själv, fast inte ens då blir det perfekt alla gånger. Hur som helst håller jag med TS i alla punkter. Finns inga sköna planlösningar. Vi ville också ha stora rum till barn, mycket klädkammare. Lagom stora badrum då vi inte känner att vi tillbringar så mycker mer tid än till dusch och toa besök. Stort kök och 2 sovrum på bottenplanet var vårt krav. 2 stora(15 m2) barnrum på övervåning och ett kontor, allrum och det mindre badrummet uppe. Smal tomt har vi så sen var det bara att sitta och rita och rita och rita....
Så här blir det från sidan. VI flyttar in nästa månad.
Så här blir det från sidan. VI flyttar in nästa månad.
Absolut bästa rådet jag kan ge till de som ska bygga nytt. Skippa kataloghusen och anlita en arkitekt som ritar ert drömhus efter era, kommunens samt tomtens (näe, inte Jultomten) krav! Väl värt de 20-30 tkr det kostar.
Sedan kan man gå vidare på olika sätt med bygget men tror inte att det behöver bli dyrare än att köpa ett kataloghus.
Sedan kan man gå vidare på olika sätt med bygget men tror inte att det behöver bli dyrare än att köpa ett kataloghus.
Det är ju så vi tänkt Peter holm men vi tänkte att det kunde vara lättare om man hittade något typhus att utgå från, du vet göra små ändringar så att det blev rätt.
Sedan måste man väl ha klart för sig själv hur och vart man vill ha rummen i för väderstreck, kök på framsidan eller baksidan, framtida uteplatser och de ska ju helst utgå från kök och vardagsrum..ska man kanske sata på ett badrum med öppning mot baksidan om man en dag skulle vilja göra en pool? ja många tankar, man vill försöka få till det och vara ett steg före i tankarna, även för en eventuell försäljningen dag...ett välplanerat hus är alltid ett välplanerat hus osm fungerar i takt med förändringarna. Jag har inte hittat rätt än...och jag har tittat på MÅNGA.
Jag ser oftast vläldigt snabbt vart jag anser att det brister och för att lösa problematiken så får man göra om rubbet och då är det ju inte så intressant längre.
Gillade ett hus jättemycket MEN blir fel på vår tomt, för vi bör ha garage till höger/öster om huset och tvättstugan får ju då gärna vara åt det hållet så man lätt kan gå in & igenom när man varit och handlat etc..ja det är faen svårare än vad man tror!
Sedan måste man väl ha klart för sig själv hur och vart man vill ha rummen i för väderstreck, kök på framsidan eller baksidan, framtida uteplatser och de ska ju helst utgå från kök och vardagsrum..ska man kanske sata på ett badrum med öppning mot baksidan om man en dag skulle vilja göra en pool? ja många tankar, man vill försöka få till det och vara ett steg före i tankarna, även för en eventuell försäljningen dag...ett välplanerat hus är alltid ett välplanerat hus osm fungerar i takt med förändringarna. Jag har inte hittat rätt än...och jag har tittat på MÅNGA.
Jag ser oftast vläldigt snabbt vart jag anser att det brister och för att lösa problematiken så får man göra om rubbet och då är det ju inte så intressant längre.
Gillade ett hus jättemycket MEN blir fel på vår tomt, för vi bör ha garage till höger/öster om huset och tvättstugan får ju då gärna vara åt det hållet så man lätt kan gå in & igenom när man varit och handlat etc..ja det är faen svårare än vad man tror!
bumpaberra: Är det huset som det kommer att se ut på framsidan eller har ni valt att gavelställa det?
Jag har upptäckt att om jag tittar på ett hus och så gillar jag planlösningen, låter jag det ligga i en vecka eller två och tittar på det igenom så nog f*n hittar jag konstigheter som jag inte såg första gången!
Jag har upptäckt att om jag tittar på ett hus och så gillar jag planlösningen, låter jag det ligga i en vecka eller två och tittar på det igenom så nog f*n hittar jag konstigheter som jag inte såg första gången!
Det är gavelställt då tomterna här är så smala.
Klicka här för att svara