3 574 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Hittade ingen propp för uttag
Sida 1 av 2
När jag skulle byta lysrörsarmaturer i köket så letade jag förgäves efter en propp som dessa går på. Drog ut alla proppar i alla proppskåp, men det verkade inte som att dessa uttag går på nån propp. Kan det vara möjligt? Dessutom fanns det en jord med i uttagen, vilket vi inte har på så många andra ställen. Ledarna är märkta på modernt sätt, med grön/gul jord, blå och brun ledare. Huset är från 1956.
Om armaturerna är (olämpligt) matade från en trefasgrupp, så är det inte säkert att det blir spänningslöst ifall man testar med bara en propp i taget. (Om du nu gjort så.) Om du testat med alla ur samtidigt, eller slagit från brytaren på centralen, och det fortfarande gick att tända armaturen, så är det dags att kalla på en elektriker. Är det felaktigt inkopplat, före brytare och säkringar, så har du ett allvarligt o farligt fel.
Men leta först i alla skrymslen så att det inte finns någon liten undercentral som du glömt. Elen kan ju vara väldigt rörig i äldre hus.
Men leta först i alla skrymslen så att det inte finns någon liten undercentral som du glömt. Elen kan ju vara väldigt rörig i äldre hus.
Jag började med att dra ur en propp en i taget och sen när det inte gav nåt, så drog jag ur alla propparna jag kunde hitta.
En tanke var att jag fick ström från grannen, men när jag slog av huvudströmbrytaren så slocknade lysrören
.
Det finns nån brytare på centralen i pannrummet som jag kan slå av och se vad som händer.
En tanke var att jag fick ström från grannen, men när jag slog av huvudströmbrytaren så slocknade lysrören
Det finns nån brytare på centralen i pannrummet som jag kan slå av och se vad som händer.
Endera finns det då en säkring som du inte hittat, eller också är det livsfarligt inkopplat utan avsäkring. Det räcker inte att du hittar en brytare som gör det spänningslöst. Du måste hitta säkringen också.
Det behöver inte vara en "propp", det kan vara en modern automatsäkring om anläggningen utökats på senare tid.
Det behöver inte vara en "propp", det kan vara en modern automatsäkring om anläggningen utökats på senare tid.
Kan vara bra att börja göra en gruppförteckning, om inget annat sparar det tid för framtiden. Noll kul att behöva åka hem eller ringa en elektriker när en propp har gått.
/Kent
/Kent
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om du vågar, testa kortsluta fas och nolla. Då borde du se om det är någon säkring som går någonstans eller en huvudsäkring om det är lagt direkt på det.
//Patrik
//Patrik
Jag vet inte riktigt, men jag tycker inte det känns som ett speciellt bra råd.Patrik_Hed skrev:
Ja jag vet att arbetande elektriker gör så ibland, eller klipper kabeln med tång med isolerade handtag för att se vart det går, men inte skulle jag föreslå det till någon. Tänk om man fick någon annans olycka på sitt samvete.
Inte så smart om det nu finns risk att den inte är avsäkrad..Patrik_Hed skrev:
Synd att förstöra en bra tång..Mikael_L skrev:
Redigerat:
Lite OT kanske men; En elektriker hade fått i uppdrag att märka upp alla säkringar i elrummet på en industri här i trakten. Detta var för att personalen själva skulle kunna byta säkringar osv och slippa ringa elektrikern varje gång det gick en säkring. Allt gick bra, till slut hade han bara ett gammalt 32A 3-fas uttag kvar och han hittade inte säkringarna till detta. Till slut tog han på sig en handske och körde in en skiftnyckel i uttaget för att kortsluta det för att så vilka säkringar som gick. PANG!!!! Det visade sig att uttaget var säkrat med 200A i elverkets kabelskåp ute i gatan!!!! Tydligen så hade uttaget monterats ca 15 år tidigare och använts till byggströmmen när man gjorde en större ombyggnad av fabriken.......Mikael_L skrev:Jag vet inte riktigt, men jag tycker inte det känns som ett speciellt bra råd.
Ja jag vet att arbetande elektriker gör så ibland, eller klipper kabeln med tång med isolerade handtag för att se vart det går, men inte skulle jag föreslå det till någon. Tänk om man fick någon annans olycka på sitt samvete.![]()
Det tycker jag inte är OT. Inte då rådet att kortsluta dök upp. Det visar tydligt faran med att chansa att kortsluta på vinst och förlust.
Om det var hyggliga dimensioner på ledningarna och inte alltför långa kan han säkert uppnått en kortslutningsström på 6000A. Så effektutvecklingen var i så fall under en kort tid 1 380 000 W. Jag antar att denne elektriker inte är så jättesugen på att leta säkringar med den här metoden något mer i sitt liv.
En kompis till mig tappade en metallskiva mot en matning på nåt runt 500V och 200-500 A (jag minns inte riktigt) Ljusbågen gjorde honom helt blind i nästan en halvtimme och skadade hans hand såpass att han inte längre har känsel överallt. Och ändå tror jag att man kan påstå att han faktiskt hade tur, att inte skada sig mera.
Om det var hyggliga dimensioner på ledningarna och inte alltför långa kan han säkert uppnått en kortslutningsström på 6000A. Så effektutvecklingen var i så fall under en kort tid 1 380 000 W. Jag antar att denne elektriker inte är så jättesugen på att leta säkringar med den här metoden något mer i sitt liv.
En kompis till mig tappade en metallskiva mot en matning på nåt runt 500V och 200-500 A (jag minns inte riktigt) Ljusbågen gjorde honom helt blind i nästan en halvtimme och skadade hans hand såpass att han inte längre har känsel överallt. Och ändå tror jag att man kan påstå att han faktiskt hade tur, att inte skada sig mera.
Det hade föresvävat mig att kortsluta uttaget för att se vad som hände, men det kändes inte helt bra att göra så. Dessutom så hittade jag faktiskt att det var en ny central med två automatsäkringar, varav den ena gick till köket. Denna central hade installerats i höstas i samband med vår badrumsrenovering.
Nån dag borde man märka upp all proppar så man inte behöver skruva ur varenda en för att hitta den rätta! Tycker det är lite märkligt att man inte gör det vid installation. Nu har jag i alla fall märkt upp den nya centralen
.
Nån dag borde man märka upp all proppar så man inte behöver skruva ur varenda en för att hitta den rätta! Tycker det är lite märkligt att man inte gör det vid installation. Nu har jag i alla fall märkt upp den nya centralen