1 190 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hitta övervuxen gamal avloppstank
Köpte för ca 10 år sedan ett hus som jag inte använt speciellt mycket. Ett hus tidigare använt som permanentboende. Nu efter ca 10 år har avloppet blivit fullt. Han som jag köpte huset av pekade lite i riktningen där tanken var men jag kollade inte så noga. Tänkte lite att den hittar jag när den dagen kommer. Men nu har den dagen kommit och jag hittar fasen inte den där jädrans tanken. Gubben jag köpte av är död så honom går det ju inte att fråga heller. Ringde slamtömmaren men tydligen är tanken ett svartbygge så det går heller inte att finna den på några ritningar. Så min fråga till den som har lite åsa-nisse gener i sig. Hur fasen hittar jag fanskapet utan att gräva upp hela tomten som för den delen är väldigt igenvuxen
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tja. Tack för rådet. Har funderat på något sånt jag också. Är ju bara det att det stod vatten upp i avloppsröret i källargolvet när jag åkte där ifrån. Så misstänker att jag inte får ner någon rök i tanken. Har visserligen funderat om jag skulle pröva att pumpa ur så mycket jag kan inne ifrån huset så kanske det skulle funka. Men är osäker på om jag får ner en hård sugslang i 90 graders böjen i golvet
Slamtömmarna brukar ha med ett 8-10mm armeringsjärn c:a 1 meter långt, och med en smideshammare slår ner den på tänkbara platser. Man hör tydligt på klangen när man träffar ett brunnslock, där locket finns brukar det inte finnas stenar ovanpå utan bara överväxt matrial som löv och matjord.
Är väl ändå enklare att använda en metalldetektor än att slå ner ett armeringsjärn på måfå.L Leif i Skåne skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden