Vår köksfläkt har lagt av. Det finns ström till allt men motorn vägrar snurra. Den står tvärstill och bara brummar. Jag tror det är kondensatorn som gett upp men jag lyckas inte hitta vad jag skulle kunna byta till.
Jag får det till att det står ”N2MM, 376, Klixon” men jag hittar inte riktigt något lämpligt när jag googlar. Kan inte ett skvatt om kondensatorer (om det ens är en sån
)
Tyvärr lyckas jag inte hitta någon ersättningsmotor (hos någon som är beredd att skeppa till Sverige) så enda andra alternativet är att köpa helt ny fläkt med kåpa å alltihop. Och vårt kök är platsbyggt så urvalet är minimalt...
Jag får det till att det står ”N2MM, 376, Klixon” men jag hittar inte riktigt något lämpligt när jag googlar. Kan inte ett skvatt om kondensatorer (om det ens är en sån
Tyvärr lyckas jag inte hitta någon ersättningsmotor (hos någon som är beredd att skeppa till Sverige) så enda andra alternativet är att köpa helt ny fläkt med kåpa å alltihop. Och vårt kök är platsbyggt så urvalet är minimalt...
Kollade lite till. Det är en Klixon N2MM (tidigare ägda av Texas Instrument numera av Sensata i Holland) men denna N2MM finns inte med i Sensatas sortiment. Problemet för dig är att Du måste veta vilken temperatur som den skulle skydda för. Den tillverkades i steg av 5 grader C. Dessutom är den normalt alltid tillslagen utom vid fel och om den då "skadats" termiskt så har Du något orsakande fel i motorkretsen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ok. Då är det troligen inte den. För ström finns det ju i motorn. Fanstyget snurrar bara inte...P poba53 skrev:Kollade lite till. Det är en Klixon N2MM (tidigare ägda av Texas Instrument numera av Sensata i Holland) men denna N2MM finns inte med i Sensatas sortiment. Problemet för dig är att Du måste veta vilken temperatur som den skulle skydda för. Den tillverkades i steg av 5 grader C. Dessutom är den normalt alltid tillslagen utom vid fel och om den då "skadats" termiskt så har Du något orsakande fel i motorkretsen
[bild]
Nu är jag ingen expert på el men jag hittar inget som ser ut som en kondensator. Sladdarna som går in i motorn kommer direkt från av/påa-knappen. Och de är kopplade direkt till kopparspolarna. Så överhettningsskyddet var det enda som på något sätt påminde om det.D danne_08 skrev:
Eftersom det finns ström, och det blir magnetiskt, så känns det som att felet är att bägge sidorna drar lika mycket.
Är tanken att det strömmen ska skapa en impuls som gör att magneterna ”växlar” och att det skapa själva rotationen ?
Om det sitter grova kopparledningar som är kortslutna på transformatorplåtarna nära polskorna mot rotorn så är det en skärmpolsmotor som inte behöver en startkondensator. Dessa motorer är jättevanliga på vitvaror. Sök på namnet så kan Du säkert hitta lite teori som kuriosa
Så var det. Felet var att den snurrande delen inte låg 100% rätt. Så när den försökte snurra så slog den i kanterna och fastnade. Men när jag drog åt skruvarna fullt ut så fick den frigång och snurrade igång.P poba53 skrev:
Klicka här för att svara

