Vår köksfläkt har lagt av. Det finns ström till allt men motorn vägrar snurra. Den står tvärstill och bara brummar. Jag tror det är kondensatorn som gett upp men jag lyckas inte hitta vad jag skulle kunna byta till.
Jag får det till att det står ”N2MM, 376, Klixon” men jag hittar inte riktigt något lämpligt när jag googlar. Kan inte ett skvatt om kondensatorer (om det ens är en sån :))

Tyvärr lyckas jag inte hitta någon ersättningsmotor (hos någon som är beredd att skeppa till Sverige) så enda andra alternativet är att köpa helt ny fläkt med kåpa å alltihop. Och vårt kök är platsbyggt så urvalet är minimalt...
 
  • Köksfläktens kondensator med texten "N2MM, 376, Klixon" på en träyta, tecken på slitage och korrosion synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser inte ut som en kondensator. Mer som en sensor av något slag, kanske en tempgivare?
 
Ser inte ut som en kondensator. Klixon är väl mer kända för termostater och överhettningsskydd. Kan Du ta lite fler bilder från andra vinklar för den plana ytan kanske var skruvad mot något?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Översikt av en elektrisk motor med två vita sladdar kopplade i mitten, omgiven av verktyg och delar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en översiktsbild på motorn.
De två vita sladdarna i mitten är kopplade till biten i min första post
 
Kollade lite till. Det är en Klixon N2MM (tidigare ägda av Texas Instrument numera av Sensata i Holland) men denna N2MM finns inte med i Sensatas sortiment. Problemet för dig är att Du måste veta vilken temperatur som den skulle skydda för. Den tillverkades i steg av 5 grader C. Dessutom är den normalt alltid tillslagen utom vid fel och om den då "skadats" termiskt så har Du något orsakande fel i motorkretsen


Skärmdump av datasida om Klixon N2MM termisk skydd med teknisk specifikation och bild av komponenten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P poba53 skrev:
Kollade lite till. Det är en Klixon N2MM (tidigare ägda av Texas Instrument numera av Sensata i Holland) men denna N2MM finns inte med i Sensatas sortiment. Problemet för dig är att Du måste veta vilken temperatur som den skulle skydda för. Den tillverkades i steg av 5 grader C. Dessutom är den normalt alltid tillslagen utom vid fel och om den då "skadats" termiskt så har Du något orsakande fel i motorkretsen


[bild]
ok. Då är det troligen inte den. För ström finns det ju i motorn. Fanstyget snurrar bara inte...
 
Kondensatorn kanske sitter i anslutning till strömbrytaren
 
D danne_08 skrev:
Kondensatorn kanske sitter i anslutning till strömbrytaren
Nu är jag ingen expert på el men jag hittar inget som ser ut som en kondensator. Sladdarna som går in i motorn kommer direkt från av/påa-knappen. Och de är kopplade direkt till kopparspolarna. Så överhettningsskyddet var det enda som på något sätt påminde om det.

Eftersom det finns ström, och det blir magnetiskt, så känns det som att felet är att bägge sidorna drar lika mycket.
Är tanken att det strömmen ska skapa en impuls som gör att magneterna ”växlar” och att det skapa själva rotationen ?
 
Om det sitter grova kopparledningar som är kortslutna på transformatorplåtarna nära polskorna mot rotorn så är det en skärmpolsmotor som inte behöver en startkondensator. Dessa motorer är jättevanliga på vitvaror. Sök på namnet så kan Du säkert hitta lite teori som kuriosa
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Om det sitter grova kopparledningar som är kortslutna på transformatorplåtarna nära polskorna mot rotorn så är det en skärmpolsmotor som inte behöver en startkondensator. Dessa motorer är jättevanliga på vitvaror. Sök på namnet så kan Du säkert hitta lite teori som kuriosa
Så var det. Felet var att den snurrande delen inte låg 100% rätt. Så när den försökte snurra så slog den i kanterna och fastnade. Men när jag drog åt skruvarna fullt ut så fick den frigång och snurrade igång.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.