Hej

Vem är ansvarig för att hitta i förväg nergrävd kabel i tomtgräns?
Jag har beställt anslutning med fast pris av el och gjort allt som jag har kunnat hittat i deras anvisningar.
När vatenfall kom för att dra kabel så drog dom bara från mitt skåp till tomtgräns i mitt rör.
Där efter så vägrar han att fortsätta och säger att det är mitt ansvar att hitta och ta fram deras kabel som tydligen skall ligga någon stans vid tomtgränsen.
Hur kan dom säga att det är mitt ansvar att ta fram deras kabel som dom har grävt ner utan min vetskap. Jag har beställt dragning från a till b.
Men tydligen skall jag gräva mellan a och b så dom kan skarva.
Försökte att gräva förhand men fruset och snöstorm gjorde mig bara förbannad.
Är det någon som vet något om detta?

Jag har svårt att tänka mig att du ska hålla koll på deras kabel. Du ska ha ett rör till tomtgräns som dom kan dra sin kabel i, hur dom bär sig åt är deras bekymmer. Dessutom har dom utrustning för att hitta nergrävda kablar så det ska inte vara nått problem för dem.

Det är vad eon hävdar. Men jag kan få utsättning om jag begär det?
Men fortfarande så hävdar dom att det är jag som skall gräva.

På vilka grunder hävdar dom det?? och sedan är det väl inte du som ska begära anslutningen utan den ska göras av den elfirman (behörig installatör) via en färdiganmälan. Låt elfirman sköta kontakten.

Visst kan jag låta elfirman sköta det men jag vill inte betala min elfirman för att hand om det när det borde ingå i elanslutningen.

Det är ju i alla fall elfirman som måste beställa anslutningen, nätägarna kopplar bara in om nån behörig begärt/lämnat in färdiganmälan.

Ja det är elfirman som beställer anslutningen. men min fråga är "varför skall jag/vi hitta deras kabel och gräva vid tomgräns?" När jag har gjort allt som står att jag/vi skall göra enligt deras anvisningar.
Hur brukar det vara? Först skall man betala en förmögenhet i anslutnings avgift sedan skall man göra en del av deras jobb och därefter betala en nätavgift i evighet.

Ellagen 3 Kap

Skyldighet att ansluta anläggning

6 § Den som har nätkoncession för linje är, om det inte finns särskilda skäl, skyldig att på skäliga villkor ansluta en elektrisk anläggning till ledningen.

Att inte tala om var man skall gräva kan knappas vara i överensstämmelse med lagen.

Ring upp nätchefen på Eon och fråga vad han anser.

Som jag sa tidigare det är deras problem.

Visst har nätägaren skylldighet att ansluta någon till sitt nät men de har också rättighet att ställa krav på hur det ska utföras.
I det här fallet skulle du begärt utsättning (gratis) av vart befintlig serviskabel ligger i tomtgräns så att du kunde förlägga ditt rör fram till den punkten. (Förläggning av markrör för el är dessutom behörighetskrävande) Om kabeln ligger framme i tomtgräns så har nätägaren uppfyllt sin del av åtagandet.

Att Vattenfall inte hittar kabeln, kan ju bero på en hel massa saker.
Att bara säga "vi hittar vi hittar den inte" friskriver inte Vattenfall från sitt ansvar.
Kan det vara så att det har fyllts på med schaktmassor, eller att kabeln t.o.m har flyttats.
Vattenfall har väl rimligen angett varför dom inte vill skarva kabeln.

I mitt fall så var vi inte informerad om att det fanns en servicekabel nergrävd vid tomtgräns.
Så byggel anslöts i skåp 50m bort.
Jag tycker fortfarande att jag har beställt anslutning till mitt propskåp och uppfyllt alla deras nedskrivna regler. Att vi sedan skall stå för grävandet vid 0.1m utanför tomgräns tycker jag är felaktigt,
genom att dom har all information och ansvar för detta. Dom vill bara slippa kostnader.

Inkommande kabel i tomtgräns har jag lärt mig efter 3 byggen skall vara blottlagd tills installatören kommer. Installatören är ju elektriker och inte grävare eller hur. Står ju på tomtkartan var elen finns.

Fick gräva bort 2 meter snö förra året så han kunde koppla in det hela.

Om jag blev korrekt informerad i en diskussion med en elektriker (om en liknande incident) så har kabelägaren enligt lag en skyldighet att kabelanvisa.

I den diskuterade incidenten så vägrade Telia kabelanvisa eftersom en bekant inte var kund hos dem, trots att kabeln gick över hans tomt. Det slutade med att han på ren princip grävde av den.

Spelar ingen roll om man är kund eller ej, det är bara anmäla behov av kabelutsättning (http://www.kabelanvisning.com/kabelanvisningnew/default.asp) då man skall gräva på sin tomt. Då kommer dom och märker ut all kabel och man är fri från ansvar i fall man gräver på en ej utsatt kabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.