Det här är ett long shot, men är det någon annan som råkar äga en släpvagn modell Thule RT1001 och möjligtvis vet var chassinumret sitter instansat? Jag hittar det fan inte och numera verkar (vissa) besiktningsmän ta väldigt hårt på det kravet, hittar dom inte chassinumret (instansat, inte på en plåtskylt etc) så får man föreläggande om fullständig registreringsbesiktning!

Mitt släp är från 2009 så numret ska sitta någonstans på höger sida (regel sedan 2005), men det är lögn i helvete att hitta och tanken på att behöva registreringsbesiktiga ett släp som gått i trafik (och besiktigats utan anmärkning) i 15 år känns rätt trist...

stansa in ett nytt innan bes då?

RoTe
Känns ju märkligt att det skulle försvinna... Eller har vagnen rostat bort?

RoTe RoTe skrev:
Känns ju märkligt att det skulle försvinna... Eller har vagnen rostat bort?
Jag säger inte att det har försvunnit, det sitter säkert någonstans, men var? :)

RoTe
Så du säger att du inte ens tittat överallt på ett litet släp? Det är nog enklare om du letar än vi.

På detta släpet så är det med största sannolikhet instansat på höger sida av släpet, på sidan rätt långt ner mot "botten" av utsidan. ta gärna en bild från sidan om du inte hittar. Annars höger dragbalk eller på höger sida fram precis under framlämmen.

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Brukar sitta på något av rambenen som går fram mot draget, men jag antar du redan tittat där...annars, som redan sagt, höger ramben.

Redigerat:
  • Gilla
svanstrom
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Så du säger att du inte ens tittat överallt på ett litet släp? Det är nog enklare om du letar än vi.
Du var en härlig snubbe, säkert helfestlig på fester! Jag har så klart letat, precis som jag skrev, men jag lyckas inte hitta det. Därför frågade jag om någon annan ägare av samma släp möjligtvis vet var det brukar vara stämplat.
P Pandarius skrev:
På detta släpet så är det med största sannolikhet instansat på höger sida av släpet, på sidan rätt långt ner mot "botten" av utsidan. ta gärna en bild från sidan om du inte hittar. Annars höger dragbalk eller på höger sida fram precis under framlämmen.
Fotografen Fotografen skrev:
Brukar sitta på något av rambenen som går fram mot draget, men jag antar du redan tittat där...annars, som redan sagt, höger ramben.
Jepp, jag tycker också att det borde sitta där, får ta en till runda och lysa med släpljus.

wildeside
Annars kan du prova att kontakta Thule.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Annars kan du prova att kontakta Thule.
Jepp, jag har mailat Brenderup som tagit över Thule släpvagnar. Får se om de svarar.

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
ullet
Det här (https://www.klaravik.se/auktion/produkt/slap-169/) är en gammal auktion, men ser ut att visa samma typ av vagn som du har dock ett år nyare. Enligt bilderna verkar den ha en typskylt som sitter på sidan framför höger hjul. Kan du haft en sån som trillat lös?

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Det här ([länk]) är en gammal auktion, men ser ut att visa samma typ av vagn som du har dock ett år nyare. Enligt bilderna verkar den ha en typskylt som sitter på sidan framför höger hjul. Kan du haft en sån som trillat lös?
Jag har faktiskt kollat på just denna annons :) Jag har också en popnitad skylt, men det är inte tillräckligt, enligt reglerna måste chassinumret även finnas beständigt instansat i ramen.

P
Jag har ett Thule M1000 och jag tittade lite snabbt och hittade bara en plåtskylt som sitter på flaket och det har det inte klagats på hittills.

Har för mig att jag har sett det någonstans. Men hade även ett hästsläp tidigare och där var det tydligt stansat i höger dragbalk så det kan vara det jag minns. Ska titta lite närmare. Syns oftast bäst om det är lite blött..

P PappasHammare skrev:
Jag har ett Thule M1000 och jag tittade lite snabbt och hittade bara en plåtskylt som sitter på flaket och det har det inte klagats på hittills.

Har för mig att jag har sett det någonstans. Men hade även ett hästsläp tidigare och där var det tydligt stansat i höger dragbalk så det kan vara det jag minns. Ska titta lite närmare. Syns oftast bäst om det är lite blött..
Jag vet, jag har besiktigat detta och andra släp tidigare och aldrig stött på detta krav, men nu var det tydligen superviktigt. En annan gubbe som besiktigade samtidigt fick samma problem och när jag googlade lite hittade jag en hel del andra som stött på samma sak vid besiktning, så ett tips, se till att hitta ditt chassinummer inför nästa besiktning ;)

Jag såg precis att jag fått ett detaljerat svar från Brenderup och tydligen ska numret sitta stansat på höger sidoläm. Han skriver att "om du står bakom vagnen så är det framför hjulet på höger sida" så nu ska jag strax gå ut med ficklampa och kolla!

Jag hittade numret!

Med hjälp av instruktionen från Brenderup, lite släpljus och tvätt så hittade jag siffrorna :)

Så om någon med liknande släp hittar denna tråd i framtiden i sin jakt på chassinummer så hittar ni dessa så här (från Brenderup):

"På den tiden satt chassinumret stansat på höger sidoläm. Om du står bakom vagnen så är det framför hjulet på höger sida.

Tvätta ytan med alumiumfälgtvätt, numret tar upp ca 1 dm och siffrorna är 7mm höga"

Så här ser det ut, siffrorna sitter i nederkant på lämmen:

Stansade chassinumret på en släpvagns sidoläm med synliga siffror och bokstäver.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.