Vi har hittat en kanonfin tapet till vårt 20-talshus. Problemet är att den är från Handtryckta tapeter och kostar 2500 kr/rulle, alltså lite över vår budget
. Vi har dessutom en kreativ ettåring som gärna hjälper till med inredningen (läs: målar väggar med bläckpennor eller vad som nu råkar komma i hans väg) så nu funderar vi på att måla i de här kulörerna i stället. Bifogar bild på tapeten.
Nu undrar jag bara hur man gör för att hitta kulörer? Det behöver inte vara exakt, men hittills har vi inte hittat några färdigblandade kulörer som vi gillar. Jag har för mig att jag hört att man kan få analys av kulörer i vissa affärer, stämmer det eller är det jag som önskedrömmer
Om nån annars har tips på liknande tapet i budgetversion blir vi jätteglada för det med 
Nu undrar jag bara hur man gör för att hitta kulörer? Det behöver inte vara exakt, men hittills har vi inte hittat några färdigblandade kulörer som vi gillar. Jag har för mig att jag hört att man kan få analys av kulörer i vissa affärer, stämmer det eller är det jag som önskedrömmer
Ta med en en bit av en färg du gillar, i en tidning eller nåt annat, så kan man leta upp något som är åtminstone väldigt likt i en färgpalett de har i färgaffären, helt utan annan optisk analys än den man gör med sina egna ögon.
Många tapettillverkare föreslår färger som ska passa till deras tapeter. Kanske även denna? Annars är ju tapeter ofta tryckta så att de blir litet flammiga och melerade. Har du testat att kolla in tapetorama? De har ju även en del äldre tapeter.
Jag kollade färgerna, det skiftar mellan #9BA88A RGB-155 168 138 och #808D73 RGB-128 141 115 och #929F83 RGB-146 159 131, Där har du lite olika nyanser av tapeten.
Gå in på colorblender.com] skriv in RGB siffrorna (R 155, G 168, B 138 osv ) så får du fram de olika färgerna så kan ni kolla vilken som passar bäst. Där får ni även förslag på färger som passar bra till den färgen.
När ni sedan bestämt er så är det bara knalla ner till färgaffärn med siffrorna och säga att dom blandar den färgen.
Gå in på colorblender.com] skriv in RGB siffrorna (R 155, G 168, B 138 osv ) så får du fram de olika färgerna så kan ni kolla vilken som passar bäst. Där får ni även förslag på färger som passar bra till den färgen.
När ni sedan bestämt er så är det bara knalla ner till färgaffärn med siffrorna och säga att dom blandar den färgen.
Redigerat:
Tack för era svar! Jo, vi har kollat Tapetorama och de har verkligen kanonfina tapeter. Det som fått oss att tveka lite är att de tapeter vi fastnat för hos dem varit ganska dyra och rummet är stort, och med småbarn i huset tänkte vi vänta med de där lite dyrare grejerna tills barnen blir större. Målning verkar vara ett rätt ok budgetalternativ.
klimpfan: Jätterolig sight. Lite lätt beroendeframkallande men kanontips.
klimpfan: Jätterolig sight. Lite lätt beroendeframkallande men kanontips.
Klicka här för att svara