Hej,
Jag letar efter en dimmer, eller egentligen ett drivdon, att sätta på DIN-skena eller skruva fast på annat sätt. Det ska klara vanliga glödlampor, energilampor och dimbara 230v LED-lampor.

Det är en PLC som ger en utsignal 0-10v (1-10v) till drivdonet (dimmern)

Har hittat en dimmer/drivdon som borde funka, men priset är tokhögt.
http://www.elbutik.se/product.html/...-230v-och-elektronisk-trafo-2?category_id=459

Det måste finnas bättre alternativ?

Med vänlig hälsning
Pelle

Det är en udda fågel du letar efter. Meanwell har ett mycket stort produktprogram så om inte de har finns den nog inte. Vadsbo har några, fast med minimieffekten 40 W. Det är dessutom en framkantsdimmer du ska ha, även om många lågenergi och 230 V LED-lampor fixar bakkant också idag.

ELKO har den jag länkade till, så det finns. Bara priset som är tokhögt för en enkel dimmer.
Måste ju finnas fler drivdon som tar 1-10v insignal och styr vanliga lampor/energilampor etc.

Kollade Meanwell sajten och hittar bara för LED.

tommib
Kolla eltako, de har om jag minns rätt prylar för det. Finns säkert hos någon grossist här, annars finns det från Tyskland.

Jag har nyligen beställt Eltako grejor, grossist finns.
Har kollat Eltako men hittar inget som verkar lämpligt i dimmer-väg.
Otroligt att det inte dräller av vanliga dimmer som styrs 1-10v, ja förutom Elkos dyra då.

Alternativ:
- strunta i dimmer
- byt till armaturer som har LED med drivdon
- ta Elkos dyra
- bygg en multikanaldimmer

Efter kontakt med Eltako så visade sig att de har en lösning. Man sätter en SUD12 plus en LUD12.
Sen styrs SUD med en 1-10V insignal och den i sin tur styr drivdonet LUD som är anslutet till lasten (lampan)

Det blir något billigare än Elkos enhet, men det är två komponenter och fortfarande väldigt dyrt för
en enkel dimmerfunktion.

Är det 1-10v eller 0-10v du skall ha?
Det är nämligen en stor skillnad. Den ene är så kallad "sink" och den andre är "source"

Alltså 1-10v ("sink") lämnar en spänning på 10v 20-40mA på styrsidan och sedan belastas ner med hjälp av ex en vridpot. (1-10v dimmer). Denna typen fungerar INTE ihop med styrsystem som lämnar en spänning på 0-10v

Medans 0-10v ("source") vill ha en extern spänning på styrsidan från ex ett styrsystem.

Typen "sink" är standard i belysningssammanhang och finns på drivdon, hf-don mm

Beroende på vilket styrsystem du använder så skulle det kunna fungera att använda en analog UTGÅNG att reglera med istället.
Utgången matar du med spänningen från drivdonet (1-10v) och ett motstånd i serie mot jord (GND, 0v). Ju mer du öppnar utgången, ju lägre spänning på styrsidan från drivdonet.
Detta förutsätter att styrsystemet har helt fristående analoga utgångar som man kan mata med extern spänning och egen jord (GND, 0v)

Hittade faktiskt en tillverkare av dimmer som stödjer både "sink" och "source"
Dimintell.se (Dimax)

E-1377015 Dimax Proline 1-950 (1 kanal 950W)
E-1377023 Dimax Proline 4-950 (4-kanal 950W)

Tyvärr tror jag inte du kommer gilla priset. Netto priser hos grossist med högsta rabatt ligger på ca 1500:- respektive 4500:- +moms

Jag använder en analog utgång på en PLC. Den ger en source 0-10 VDC signal.
Vad jag vet så är jord (minus) referens för AO så det går inte som du beskriver (men det var klurigt tänkt)

Source är det som gäller eftersom PLC:n skickar spänning/ström till "det som dimmar lampan"
Faktiskt inte hört att 1-10v är en sink-signal. Men vad jag förstår så tar de två alternativen jag hittat en normal
source 1-10v signal.

hehe, nej priset var ju inte så kul. Drar iväg rätt kvickt med några lampor.
Ska dimma 19 lampor, dock är 17 av dem LED med drivdon som tar 1-10v
Kanske bäst kolla upp så det är source ingångar på LED-drivdonen... :what:

Ok, såg i databladet nu att det går att köra in 1-10v, så det borde fungera som du vill.
Jag har bara använt sud12 tvärt om. Alltid lär man sig nått nytt.

Det blir ju lite billigare med sud12 och lud12.

Tänk bara på att du måste koppla in en reläutgång på PLC:n med för att kunna släcka helt.

Testade ett av drivdonen igår till LED-belysningen. Det är som du säger, dvs de ska ha 1-10v sink
så det funkar inte med 0-10v source från PLCn.
Så nu har jag helt plötsligt problem dimma alla lampor! :mad:

Det går även dimma med en potentiometer mellan 1-10v anslutningarna.
Kortslut ingången så slocknar LED.
NC ger full ljusstyrka.
Ska vara en 100K ohm pot, men det gick med 47K.

Här är den analoga utgången Wago 950-559 på PLCn :
https://eshop.wago.com/JPBC/0_5Star...ommonPageHandler.jsp&activatedPage=SEARCHPAGE

Common jordanslutning. Så det utesluter göra som du var inne på, dvs mata in 1-10v signalen och ta ut styrsignalen via flytande jord. Alla 4 kanalerna kommer få samma värde plus konflikt mellan dem. Möjligen om jag bara använder en kanal på varje modul så kanske det funkar.

Knepigt få till en sink-signal ut från PLCn.
- Digitala I/O och använd reläer plus en R-2R motståndsstege
Fördel: ingen eletrisk anslutning mellan drivdon och PLC
Nackdel: förskräckligt många reläer eller låg upplösning.

- Digital potentiometer
Då är vi tillbaks på bygga egna kretskort. Inte så sugen på det om det går undvika.
Med det sagt så hittade jag en dig pot igår med SDI-interface (klocka in 8 bitar med strobe och chipselect)
för sätta nivån men kretsen klarar bara max 7v. Skulle kanske gå lösa.

Är du säker på det funkar med sud+lud?
Enligt tillverkaren ska det funka som jag vill, men man vet ju inte om de missförstått eller förutsätter
sink 1-10 på in-sidan också.

Om jag tolkar högra alternativet i databladet för sud12 rätt så ska det fungera med 1-10v in http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_SUD12.pdf

Alltså så som du vill ha. Så det ska inte vara några problem att dimma vanliga lampor med effektutökaren.

Angående LED problemet så borde det gå att koppla ihop 2st SUD12 med varandra.

X1 på SUD12 (nr1) till Y1 på SUD12 (nr2)
X2 på SUD12 (nr1) till Y1 på SUD12 (nr2)

Styrd fas (för att tända) och nolla in på SUD12 (nr1) L och N
1-10v in (från styrsystem) på SUD12 (nr1) 0 och A1

Fast fas och nolla in på SUD12 (nr2) L och N
Styrd fas ut (Matning till LED-drivdonen) från EVG
1-10v ut (sink) till LED-drivdonen från SUD12 (nr2) 0 och Q1

Enligt detta omritade schema:
sud12_sud12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrsystem 0-10v (source) in på den vänstra SUD12
LED-drivdon 1-10v (sink) från den högra SUD12

Har du tur så kan det fungera med endast 1 SUD12 för att konvertera source till sink. Koppla enligt ovan fast enbart en SUD12 koppla då X1-Y1 X2-Y2 på samma SUD12

Jag har inte provat något av alternativen, då jag inte har några SUD12 hemma, så jag garantera inte att det fungerar. Men jag kan inte se några hinder till att det inte skulle göra det.

Redigerat:
Wow, imponerande !

Jag tror det går dimma normala lampor med sud+lud
LED-alternativen får testas helt enkelt.

Får beställa hem ett par stycka och labba lite =)

Berätta gärna hur det går när du fått hem grejerna.

Alternativt om det inte skulle fungera så finns det ju primärdimmade LED-drivdon och då kan du använda SUD+LUD och dimma de med. Visserligen blir det ju lite dyrare och har du redan köpt 1-10v drivdonen så blir det ytterligare en kostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.