Jag har äntligen hittat ett hus jag vill köpa!

Huset är ca 20 år gammalt, välskött med jordvärme, eget vatten och avlopp. Avloppet (BDT) nytt sedan 2025. Teknikrummet ser fantastiskt ut.

Besiktningen gjordes för ett år sedan, med vissa anmärkningar. Tidsfristen för att gå tillbaka till den ursprungliga besiktningsmannen har därför löpt ut.

Jag skulle vilja göra en egen besiktning, som också skulle täcka el, avlopp, och kanske dräneringen runt huset. Det är lite bråttom, hur går man tag på behörig besiktningsman snabbt?

Det gäller bostad söder om Stockholm.

/A

S
N Novisen-23 skrev:
Jag har äntligen hittat ett hus jag vill köpa!

Huset är ca 20 år gammalt, välskött med jordvärme, eget vatten och avlopp. Avloppet (BDT) nytt sedan 2025. Teknikrummet ser fantastiskt ut.

Besiktningen gjordes för ett år sedan, med vissa anmärkningar. Tidsfristen för att gå tillbaka till den ursprungliga besiktningsmannen har därför löpt ut.

Jag skulle vilja göra en egen besiktning, som också skulle täcka el, avlopp, och kanske dräneringen runt huset. Det är lite bråttom, hur går man tag på behörig besiktningsman snabbt?

Det gäller bostad söder om Stockholm.

/A
Lägg till en klausul i köpekontraktet att du har till datum x på att besiktiga fastigheten, brukar vara typ 1-2 veckor. Och sen är det bara att börja ringa firmor så hittar du säkert en som kan hjälpa med kort varsel.

Ang. elbesiktning. Ta hjälp av någon elfirma alt. kolla själv. Ett hus som är 20 år bör ha elgrejor som är friska och hela.
Kolla elcentralen, ser den orörd ut, är gruppförteckning korrekt utan massa "kludd"?
Känn på eluttag och brytare, sitter de fast, slitage/spruckna kåpor?, är de av samma sort/fabrikat? En uttagsprovare kollar snabbt att jord finns i uttagen.
Testa jordfelsbrytaren.
Finns det utanpåliggande elkablar som kan vara gjorde i efterhand? Kolla status för dessa i så fall.

Hur ser eluttag/brytare/fast anslutna maskiner i våtutrymme ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.