Har letat runt efter rätt skruvdragare ett tag och väljer nu mellan dessa två.
Hitachi DS14DSAL eller Bosch GSR 14,4 LI-2.

EDIT: Makitas 14,4 BDF446 skulle också kunna vara ett alternativ om den gick att få med lättare batterier. Går att få för 2500 spänn, men väger 1,7 kg med 3 ah ackar.

Mina prio är:
Inte för tung.
Tillräckligt stark. (Ska bygga altan och bygga takkupa i vindsrum)
Ska kännas gedigen och kvalitet :)

Jag har läst flera rekommendationer av Hitachi DS14DSAL, den ska vara stark och välbyggd. Men läste i en tråd där en som hade maskinen tyckte att den har dålig chuck och att gasreglaget inte är så jämnt i "steglösheten"
Den ser ju ut att vara en "billigare" variant av Hitachis större maskiner.

Boschen får många bra omdömen, men den ser så klen ut på papperet. Bara 16 Nm i mjukt underlag. Den är ju dock mkt kompakt och lätt.

Prismässigt är de båda inom min budget. Boschen finns för 1400 med två 1,5 ah och Hitachin för 2100 med två 2 ah.

Nån som kan komma med input om dessa? Stämmer de negativa synpunkter på Hitachin och är isåfall Boschen bättre på de punkterna?

/Martin

Redigerat:
Jag köpte Boschen för 1400 på Beijer. Var med L-boxx så valet var lätt för mig. Har inte skruvat så mycket men när jag skruvade vanligt trallvirke var det som att skruva i smör:)
En kollega på jobbet köpte oxå en bosch och han byggde en altan och hade inget negativt att säga. För 1400 är det en mycket kompetent maskin. Smidig och bra.

För 2 papp kan det vara värt att kolla in ebay.de .
Så hamnade en Makita i mina händer.

Tycker Makitas maskiner är för tunga. Men det är väl för att de har stora batterier. Makitas 14,4V BDF446 finns att få för 2500, men det är med 3 ah vilket ger en vikt på 1,7 kg. Och den verkar inte gå att få med 1,5 ah ackar eller liknande.

Boschen för 1400 verkar onekligen lovande. Jag vet inte hur man ska tolka det angivna max momentet på 16 Nm. Det är ju lägre än t.ex. Hitachis 12v-maskin som bara väger 1 kg. Men momentet kanske mäts olika för olika Voltstyrkor?
Eller ska man inte bry sig om momentsiffrorna?

Beträffande momentet brukar det uppges för både hårt och mjukt förband i specarna. Det är alltså viktigt att använda samma mätmetod när man jämför maskinerna. Tillverkarna har en tendens att uppge värdet för hårt förband i reklam då det ofta är mycket högre än motsvarande för mjukt (typ det dubbla) - Bosch verkar dock uppge det för mjukt. Bara så att du jämför äpplen med äpplen...

Nix, momentet mäts inte olika för olika batterispänningar. Vanligtvis har dock maskiner med högre batterispänning också högre moment, men det behöver inte vara så.

Hitachin uppges ha 45 Nm max moment. Enligt Verktygsproffsen.se är det 45 Nm i mjukt förband. http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Hitachi-144v-Skruvdragare-DS14DSAL
På Hitachis hemsida står "max lock torque: 45 Nm" vilket mer låter som hårt förband i mina öron.

Om det stämmer är det ju tre ggr så mycket som Boschen, som ju är specad till 16 Nm mjukt.
Kan det verkligen vara så stor skillnad på två maskiner som väger och kostar ungefär lika mycket?

Dum fråga kanske, men hur mycket moment behöver man för att skruva upp vanliga reglar och bräder?

Det är väl svårt att kombinera hårt drag och låg vikt om man inte köper en slagdragare....Jag köpte en Makita BTD146 18v till mitt altanbygge, den drar 160Nm och väger 1,5kg (3.0ah) och är fruktansvärt smidig att jobba med....:thumbup:

Ska du bara skruva trallskruv och tänker på vikt o kvalitet, då hade jag nog kikat på Boch 10,8v 1445SEK inkl L-Boxx.

HerrMartin skrev:
Hitachin uppges ha 45 Nm max moment. Enligt Verktygsproffsen.se är det 45 Nm i mjukt förband. [länk]
På Hitachis hemsida står "max lock torque: 45 Nm" vilket mer låter som hårt förband i mina öron.

Om det stämmer är det ju tre ggr så mycket som Boschen, som ju är specad till 16 Nm mjukt.
Kan det verkligen vara så stor skillnad på två maskiner som väger och kostar ungefär lika mycket?

Dum fråga kanske, men hur mycket moment behöver man för att skruva upp vanliga reglar och bräder?
Jag har haft båda, och Hitachin är väldigt mycket starkare, dom anger oftast mjukt förband bara.
Boschen går dock något längre på en laddning.

Hitachin är i mina ögon en bättre maskin.

Tack för alla svar!
Lutar åt Hitachi, så det blir nog en sån. Ska bara försöka hitta en som jag kan känna på innan jag slår till. Har ganska stora händer men den ser ju ut att ha rätt stort grepp.

Jag har också ganska stora händer och jag tycker att min DSAL ligger bra i handen.
Hittills har den inte gått bet på något jag matat den med och jag är riktigt nöjd!

Jag valde mellan just dessa två i tisdags.

Hitachin fanns på Ica Maxi för 1299:- och Boschen fanns för 1399:- (utan boxxxx).

Fick öppna och klämma och känna i affären. Efter jämförelse blev det Hitachin.

Hitachi+
40min laddtid mot 45min på Boschen.
2st 1,5Ah batterier mot 2st 1,3Ah på Boschen
13mm chuck mot 10mm på Boschen
Skönare grepp för mig iaf.
Förvaringslåda av plast och inte endast en insats till en låda man får skaffa löst.
Lägre pris

Det boschen hade att komma med var belysning med LED, samt hållare för en "långbits" i handtaget. Den vägde även 1300g i stället för Hitachis 1500g om jag inte minns fel.

Visserligen har jag inte hunnit använda dragaren än, men för mig var valet av Hitachin självklart.

Var det verkigen en DSAL?

Ica Maxi brukar sälja DSFL modellen för det priset, då det är en billigare modell än DSAL som använder Li-ion batterier i en ansiktslyft version av gamla DFL modellerna som saknar LED belysning och enhandschuck.

Redigerat:
skalman1 skrev:
Var det verkigen en DSAL?

Ica Maxi brukar sälja DSFL modellen för det priset, då det är en billigare modell än DSAL som använder Li-ion batterier i en ansiktslyft version av gamla DFL modellerna som saknar LED belysning och enhandschuck.
Fel av mig, det var en DSFL.

Edvuld skrev:
Fel av mig, det var en DSFL.
det är så lätt att blanda ihop modellnamn på elmaskiner, en siffra eller ett bokstav gör att det är en helt annan modellserie. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.