Finns det någon särskild klinga att rekommendera för att klyva med Hitachi C6BU2 handklinga? Jag behöver en del 4 meter långa brädor och de är lite jobbigare att bara kapa än vanligt virke från Byggmax (från lokala sågen). Jag kör med klingan som följde med i lådan nu, är väl 24T (har en finklinga på 40T också).
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Klyva eller kapa?
Klyva = såga längs med.
Kapa=korta längden.
Ska du klyva så brukar det bli bättre med en något grövre klinga.
Klyva = såga längs med.
Kapa=korta längden.
Ska du klyva så brukar det bli bättre med en något grövre klinga.
Jag ska klyva, ville bara förtydliga att de 35 bräder jag hittills *kapat* är lite jobbigare än normalt. Tror därför att det kan bli lite väl segt att klyva dem.
Det finns ju en Hitachi-klinga med 14 tänder också men jag trodde det finns speciella klingor för just klyvning eller är jag ute och far?
Det finns ju en Hitachi-klinga med 14 tänder också men jag trodde det finns speciella klingor för just klyvning eller är jag ute och far?
nikasp skrev:
Vissa tillverkare märker just lämpliga klingor för klyvning med "klyvklinga" men det betyder inte att klingor utan märkningen inte är klyvklingor. Vrider sig bräderna kan du försöka kila.
Hittade lite gamla trådar där man skriver att det är en väldig skillnad att klyva med klyvklingor och verkar finnas såna avdelningar i proffs(web)butiker. Exempel: https://www.toolbox.se/sv/webshop/e/0003/sagklingor/klyvklingor/
Dock var de rätt jäkla dyra, uppåt 800 spänn men kanske värt det.
Dock var de rätt jäkla dyra, uppåt 800 spänn men kanske värt det.
Bästa svaret
En klyvklinga har generellt betydligt färre tänder än en kapklinga men den har också en helt annan spånvinkel. Betydligt aggressivare vinkel på en klyvklinga där spånvinkeln brukar ligga kring 20 - 30 grader. En kapklinga har oftast negativ spånvinkel, kring -5 - -15 grader.
Sen finns det dessutom olika tandslipningar, här är det dock inte lika självklart vad som är bäst. Kapklingor har nästan alltid ATB (alternating top bevel) medans klyvklingor kan ha både ATB, FTG (flat top grind) och även andra mer esoteriska såsom TCG (triple chip grind) mm.
Sen finns det dessutom olika tandslipningar, här är det dock inte lika självklart vad som är bäst. Kapklingor har nästan alltid ATB (alternating top bevel) medans klyvklingor kan ha både ATB, FTG (flat top grind) och även andra mer esoteriska såsom TCG (triple chip grind) mm.
Klicka här för att svara