nikasp
Finns det någon särskild klinga att rekommendera för att klyva med Hitachi C6BU2 handklinga? Jag behöver en del 4 meter långa brädor och de är lite jobbigare att bara kapa än vanligt virke från Byggmax (från lokala sågen). Jag kör med klingan som följde med i lådan nu, är väl 24T (har en finklinga på 40T också).

Klyva eller kapa?
Klyva = såga längs med.
Kapa=korta längden.

Ska du klyva så brukar det bli bättre med en något grövre klinga.

nikasp
Jag ska klyva, ville bara förtydliga att de 35 bräder jag hittills *kapat* är lite jobbigare än normalt. Tror därför att det kan bli lite väl segt att klyva dem.

Det finns ju en Hitachi-klinga med 14 tänder också men jag trodde det finns speciella klingor för just klyvning eller är jag ute och far?

nikasp nikasp skrev:
Jag ska klyva, ville bara förtydliga att de 35 bräder jag hittills *kapat* är lite jobbigare än normalt. Tror därför att det kan bli lite väl segt att klyva dem.

Det finns ju en Hitachi-klinga med 14 tänder också men jag trodde det finns speciella klingor för just klyvning eller är jag ute och far?

Vissa tillverkare märker just lämpliga klingor för klyvning med "klyvklinga" men det betyder inte att klingor utan märkningen inte är klyvklingor. Vrider sig bräderna kan du försöka kila.

nikasp

Bästa svaret

En klyvklinga har generellt betydligt färre tänder än en kapklinga men den har också en helt annan spånvinkel. Betydligt aggressivare vinkel på en klyvklinga där spånvinkeln brukar ligga kring 20 - 30 grader. En kapklinga har oftast negativ spånvinkel, kring -5 - -15 grader.
Schematisk illustration av tänder på en kapklinga med negativ spånvinkel angiven i grader. Schematisk illustration av en klyvklingas spånvinkel på 25-30 grader.

Sen finns det dessutom olika tandslipningar, här är det dock inte lika självklart vad som är bäst. Kapklingor har nästan alltid ATB (alternating top bevel) medans klyvklingor kan ha både ATB, FTG (flat top grind) och även andra mer esoteriska såsom TCG (triple chip grind) mm.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Ska se om jag köper en sån. Blir nog en del klyvet och bättre att gråta nu än sen när jag ska såga. Har inte byggsåg än i alla fall så får köra med cirkelsågen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.