859 läst ·
2 svar
859 läst
2 svar
Historia om olika sorters papp
Hej,
Vad har jag för papp under takpannorna? Det är grått och tjockleken är ungefär lika med sammanlagt två sidor av dagspressens tidningar, alltså mycket mycket tunt. Jag har det gamla tjärpappen på många andra ställen, vilket kanske är 10 gånger tjockare. Denna tunna gamla pappen är så klart fragmenterad nu, i bitar.
Jag har läst på lite. 20-talet slutade man använda första typen av papp som hade tjära påstruket, sen kom den modernare, tjockare tjärpappen.
Jag undrar om mitt papp är den första typen där tjäran har vittrat bort? De skulle ju tjäras på med några års mellanrum.
Eller har det även funnits någon annan typ av tunn papp förr dom används?
Stugan är från kring 1860, men övervåningen och dess tak är från början av 1900-talet.
Vad har jag för papp under takpannorna? Det är grått och tjockleken är ungefär lika med sammanlagt två sidor av dagspressens tidningar, alltså mycket mycket tunt. Jag har det gamla tjärpappen på många andra ställen, vilket kanske är 10 gånger tjockare. Denna tunna gamla pappen är så klart fragmenterad nu, i bitar.
Jag har läst på lite. 20-talet slutade man använda första typen av papp som hade tjära påstruket, sen kom den modernare, tjockare tjärpappen.
Jag undrar om mitt papp är den första typen där tjäran har vittrat bort? De skulle ju tjäras på med några års mellanrum.
Eller har det även funnits någon annan typ av tunn papp förr dom används?
Stugan är från kring 1860, men övervåningen och dess tak är från början av 1900-talet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Väldigt svårt att säga utan bilder (och troligtvis svårt med också) men den tunna skulle kunna vara en tidig underlagspapp som är gjord på lump, YAL blir beteckningen men jag vet inte om den beteckningen användes då eller om den är modern.
Den tjockare kan säkert vara av båda varianterna eller kanske t om en kombination om den underhållits under åren innan takpannorna monterades.
Är du bara nyfiken eller finns det någon annan anledning varför du undrar?
Den tjockare kan säkert vara av båda varianterna eller kanske t om en kombination om den underhållits under åren innan takpannorna monterades.
Är du bara nyfiken eller finns det någon annan anledning varför du undrar?
Redigerat:
Jag vill alltid veta allt om det jag sysslar med. I detta fall blir jag intresserad i att veta hur de gjorde och vad de använde när de byggde huset i de olika tidsepokerna som de olika delarna byggdes till.Rickard. skrev:
Väldigt svårt att säga utan bilder (och troligtvis svårt med också) men den tunna skulle kunna vara en tidig underlagspapp som är gjord på lump, YAL blir beteckningen men jag vet inte om den beteckningen användes då eller om den är modern.
Den tjockare kan säkert vara av båda varianterna eller kanske t om en kombination om den underhållits under åren innan takpannorna monterades.
Är du bara nyfiken eller finns det någon annan anledning varför du undrar?
Tack för att du svarade och gav mig lite mer kunskap. Jag brukar inte få svar på mina frågor.
Jag blir förvånad över hur bra det byggdes förr. Även om jag så klart visste att det alltid var rejäla byggen förr så har jag hört så mycket om att taken ska läggas om med vissa intervaller, ca 30-40 år, men när jag nu lägger nya tegelpannor, så får jag se hur huset byggts och vad de använde förr. Vissa delar har inte ens haft någon papp alls och plankorna som utgör taken är hur friska som helst. 120-140 år utan någon papp, bara tegelpannor, och så fint fortfarande. Och byte av trasiga pannor har inte heller varit den bästa genom åren.
Jag passar på att fixa till lite på taken nu när jag ändå byter ut en hel del tegelpannor. Tvungen att lägga nya då gamla handslagna pannorna tagit slut och även andra gamla pannor är svåra att få tag på, och väldigt dyra. Kommer ta några år, men kommer bli riktigt bra. Tyvärr ville inga takläggare ta jobbet.
Klicka här för att svara